خودروسازان فرانسوی به همکاری با خودروسازان ایرانی ادامه می‌دهند

پرشین خودرو: برایند اخبار منتشر شده در روزهای اخیر نشان می‌دهد که علی‌رغم خروج آمریکا از برجام، خودروسازان فرانسوی در ایران مانده و به همکاری با خودروسازان ایرانی ادامه خواهند داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایسنا، اقدام غیرقانونی و یکجانبه آمریکا در خروج از توافق برجام این پرسش را مطح کرد که در فضای جدید سرنوشت همکاری خودروسازان داخلی با خودروسازان مطرح بین‌المللی چه خواهد شد.

در این زمینه بررسی اخبار بین‌المللی منتشره و مواضع رسمی کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که این کشورها مصمم به حفظ و تعمیق روابط اقتصادی در ایران بوده و با اقدام یکجانبه آمریکا مقابله خواهند کرد.

در جدیدترین رویداد در این زمینه نیز اخیرا امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد که "اتحادیه اروپا فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران حتی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها را تضمین خواهد کرد".

این مواضع نشان می‌دهد که خودروسازان مطرح بین‌المللی از جمله خودروسازان فرانسوی پژو، سیتروئن و رنو مشکلی برای ادامه همکاری با شرکای ایرانی خود نخواهند داشت، موضوعی که خبر خوبی برای این شرکتها محسوب می‌شود.

پژو از حدود دو سال پیش دور جدید فعالیت‌های خود در ایران را با همکاری ایران خودرو آغاز کرده و خودروی پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولین محصول آن نیز وارد بازار شده است. آن طور که اعلام شده پژو ۳۰۱ به عنوان دومین محصول شرکت مشترک ایران خودرو و پژو (ایکاپ) نیز ظرف ماه‌های آینده وارد بازار خواهد شد.

 

پژو


چند روز پیش مسوولان ارشد پژو در واکنش به خروج آمریکا از برجام اعلام کرده بودند که در رابطه با فعالیت در ایران در انتظار مواضع مستقل اروپا در این رابطه هستند.

سیتروئن نیز از حدود یک سال پیش اجرای قرارداد مشارکت با گروه خودروسازی سایپا را آغاز کرده و خودروی سیتروئن C۳ به عنوان اولین محصول آن نیز به زودی وارد بازار خواهد شد.

رنو نیز دیگر خودروساز فرانسوی است که اگرچه پس از اجرایی شدن برجام روابط خود را با شرکای ایرانی توسعه داد اما به دنبال سرمایه‌گذاری و تولید مستقل محصولات خود در ایران نیز هست.

قرار است رنو با همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و هلدینگ ناصح، به تولید مستقل محصولات خود در ایران بپردازد که امور مربوط به اجرایی شدن این قرارداد در سایت بن‌رو در ساوه در جریان است.

اما گذشته از خودروسازان فرانسوی که ادامه حضور آنها در ایران قطعی شده است به نظر می‌رسد حضور هیوندایی به عنوان خودروساز شاخص کره‌ای نیز در ایران ادامه خواهد یافت.

هیوندایی در دو سال اخیر وارد شراکت با شرکت کرمان موتور شده و محصولاتی همچون النترا به صورت داخلی‌سازی شده در ایران مونتاژ می‌شود.

اگرچه این خودروساز کره‌ای اخیرا اظهار نظر رسمی در رابطه با برنامه‌های خود برای ادامه حضور در ایران نداشته است اما مواضع اتحادیه اروپا و همچنین اخبار غیر رسمی نشان می‌دهد که این خودروساز کره‌ای نیز برنامه‌های جدی برای ادامه حضور و گسترش فعالیت‌های خود در ایران دارد که از جمله آن عرضه توسان داخلی‌سازی شده تا پایان سال جاری است.

کد خبر 95831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha