کد خبر 95838
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
با نخود فرنگی قندخون را کنترل کنید!

پرشین خودرو: نخود فرنگی به دلیل این که حاوی مقدار بالایی فیبر می باشد به راحتی می تواند کربوهیدرات ها را هضم کند و به دنبال آن قند خون را کاهش می دهد.

به گزارش پرشین خودرو  به نقل ازتندرست نیوز، کنترل قند خون به خصوص برای افرادی که مشکل بیماری قند دارند امری مهم و ضروری است گاهی کنترل قند خون مشکل است اما خوشبختانه خوراکی هایی وجود دارند که می توانند شما را در این راه کمک کنند. یکی از این خواراکی های خوشمزه و مقوی نخود فرنگی می باشد. در ادامه بیشتر به بررسی خواص نخود فرنگی و توانایی آن در کنترل قند خون می پردازیم.
خواص نخود فرنگی
قندخون را کنترل می‌کند

نخودفرنگی دارای خواص متعددی است که می‌توانند به کنترل قند خون کمک کنند. اول از اینکه دارای شاخص گلایسمی (GI) نسبتا کمی است. این شاخص سرعت افزایش قندخون بعد از خوردن غذا را اندازه‌گیری می‌کند. تحقیقات ثابت کرده‌اند رژیم‌های غذایی با شاخص گلایسمی خیلی کم، برای کنترل سطح قندخون مفید هستند.

علاوه‌براین، نخودفرنگی سرشار از فیبر و پروتئین است که می‌توانند برای کنترل قندخون مفید باشند. به‌این‌خاطر که فیبر، میزان جذب کربوهیدرات را کاهش می‌دهد، که آن هم باعث افزایش آهسته‌تر و باثبات‌تر سطح قندخون می‌شود.

علاوه‌براین، برخی مطالعات نشان داده‌اند خوردن غذاهای سرشار از پروتئین، میزان قندخون را در کسانی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند، ثابت نگه می‌دارد. اثراتی که نخودفرنگی بر قندخون می‌گذارد، خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی ازجمله دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می‌دهد.
فیبر موجود در نخود فرنگی به گوارش کمک می‌کند

 

نخودفرنگی



نخودفرنگی دارای مقدار چشمگیری فیبر است که ثابت شده فواید زیادی برای گوارش انسان دارد. اول از همه اینکه فیبر، باکتری‌های خوب روده‌ی شما را تغذیه می‌کند، که باعث می‌شود سالم مانده و از رشد باکتری‌های ناسالم جلوگیری می‌کند. این امر خطر ابتلا به چند مورد معمول از بیماری‌های گوارشی، ازجمله بیماری التهابی روده، سندروم روده تحریک پذیر و سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

علاوه‌برآن، بیشتر فیبر موجود در نخودفرنگی نامحلول است، یعنی با آب حل نمی‌شود، بلکه در دستگاه گوارش شما به‌عنوان یک «عامل حجیم‌کننده» عمل می‌کند. یعنی وزن مدفوع را بیشتر و به عبور سریع‌تر ضایعات غذایی از دستگاه گوارش‌تان کمک می‌کند.
نخود فرنگی عامل کاهش خطر ابتلا به سرطان

استفاده از نخود سبز در برنامه غذایی خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و باعث کاهش التهاب بدن میشه. نخود سبز حاوی ترکیبات گیاهی بوده که اثرات ضد سرطان بسیار خوبی دارند، مطالعات متعدد نشان داده است که ساپونین ها (مواد شیمیایی گیاهی) به جلوگیری از چند نوع سرطان کمک میکنند و توانایی مهار رشد تومورهای سرطانی را دارند. علاوه بر موارد ذکر شده دارای ویتامین K نیز میباشد که برای جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان پروستات بسیار مفیده است
کمک به کنترل وزن

از آنجا که میزان چربی نخودفرنگی بسیار پایین است و در عوض ویتامین های ضروری، فیبر و املاح معدنی مفید فراوانی دارد، می توان جهت جلوگیری از افزایش وزن، آن را با دیگر مواد غذایی پرکالری در وعده های غذایی جایگزین کرد.
نخودفرنگی ضد یبوست است:

فیبر فراوان در نخودفرنگی موجب افزایش حرکات دودی لوله گوارش و نیز سلامت روده می شود و بدین ترتیب از یبوست جلوگیری می کند.

پیشگیری از چین و چروک، آلزایمر، آرتریت، برونشیت و پوکی استخوان: نخودفرنگی حاوی مواد ضد التهاب است و همچنین منبع غنی امگا۳ به شکل ALA، ویتامین C و ویتامین E به شمار می آید که همگی به واسطه ترکیبات شان در کاهش التهاب و پیشگیری از بیماری های نامبرده موثرند.
ویتامین های موجود در نخود فرنگی

نخود سبز دارای انواع ویتامین هاست و این ویتامینها در نخود فرنگی خام بیشتر است. یک فنجان نخود فرنگی خام دارای 58 میلی گرم ویتامین C است که 65 درصد نیاز روزانه مردان و 77 درصد نیاز زنان رو تامین می کند. در حالی که همان مقدار از نخود پخته دارای 23 میلی گرم ویتامین C است. نخود فرنگی ها همچنین غنی از ویتامین B هستند. یک فنجان از نخود های پخته یا خام حدود یک سوم از تیامین مورد نیاز هر روز و 20 تا 25 درصد از مصرف روزانه توصیه شده برای ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B-6 و فولات را فراهم می کند.
مواد معدنی در نخود فرنگی پخته
نخود فرنگی پخته دارای مواد معدنی بیشتری نسبت به نخود خام است. یک فنجان از نخود پخته شده 2.5 میلی گرم آهن، 62 میلی گرم منیزیم و 187 میلی گرم فسفر است، اما این مقادیر در نخود خام 2 میلی گرم آهن، 48 میلی گرم منیزیم و 157 میلی گرم فسفر است. این مواد معدنی از خون، عضلات و سلامت استخوان و سیستم عصبی شما حمایت می کند. یک فنجان از نخود پخته یا خام حدود 2 میلی گرم روی دارد که یک ماده معدنی آنتی اکسیدانی را فراهم می کند که باعث تسریع در بهبود زخم میشود.

کد خبر 95838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha