کد خبر 95860
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۸
چه نشانه هایی علائم ام اس هستند؟

پرشین خودرو: ام اس بیماری ناشناخته ای نیست و حالا حتی می توان آن را درمان کرد اما هرچه زودتر متوجه MS شوید، درمان آن آسانتر خواهد بود. اگر این نشانه ها را دارید، مشکوک به بیماری MS هستید!

به گزارش پرشین خودرو به نقل از تندرست نیوز، برای بروز بیماری MSنیاز به وجود زمینه ژنتیکی است و فاکتور های محیطی متعددی باید بر بدن فرد اثر کند تا سیستم ایمنی بدن به اشتباه علیه رشته های میانی (روکش های روی رشته های عصبی انسان) در سیستم های عصبی مرکزی وارد عمل شود.


شایعترین علامت MSکه جدی نمی گیرید

نشانه های حسی (احساس سوزن سوزن شدن در دست یا پاها، گزگز یا خواب رفتگی اندام ها) از شایع ترین و نخستین علامت هایی است که در مبتلایان به ام اس بروز پیدا می کند.هنگامی که فرد در معرض گرمای شدید مانند سونا یا حمام بخار قرار می گیرد، این نشانه ها شدت پیدا می کند. به طور معمول 50 درصد از افراد در شروع بیماری ام اس دچار نشانه های حسی هستند و طی پیشرفت بیماری تقریبا تمام مبتلایان به ام اس این نشانه ها را تجربه می کنند. خواب رفتگی دست و پا در تمامی موارد به منزله ابتلا به بیماری MSنیست، عوامل دیگری مانند سندرم کارپال تونل، کمبود آهن، چربی‌خون بالا و کمبود ویتامین نیز سبب خواب رفتن دست و پا می شوند.


علائم مهم ام اس

مبتلایان به ام اس هنگامی که از خواب بر می خیزند احساس می کنند که یک غبار جلوی چشمانشان را فراگرفته است که به این عارضه اپتیک نورایتیس اطلاق می شود که در این مشکل یکی از اعصاب چشم انسان دچار التهاب شده و در نتیجه بینایی فرد با اختلال مواجه می شود. 25 درصد از افراد در شروع بیماری ام اس دچار درگیری سر عصب اپتیک هستند که با پیشرفت بیماری MSاین میزان به حدود 50 درصد افزایش پیدا می‌کند.


ام اس و ضعف عضلات

احساس ضعف در اندام ها مانند دست یا پا به خصوص پس از راه رفتن طولانی مدت یا ورزش سنگین از علامت های شایعی است که در مبتلایان به بیماری MSبروز پیدا می کند که این نشانه به ویژه پس از حمام یا سونای داغ یا در معرض هوای گرم قرار گرفتن شدت پیدا می کند. همچنین در زنان در دوران عادت ماهانه احساس ضعف در اندام ها تشدید می شود.

 

ام اس

 



دردهایی که نشانه MSاست

اگر این نشانه ها را دارید، مشکوک به بیماری MSهستید. برخی از افراد مبتلا به ام‌اس دچار درد می‌شوند که این دردها به دو صورت می‌تواند باشد:

درد ناشی از خود بیماری ام‌اس (درد نوروپاتیک) – این درد ممکن است به صورت دردی تیز و تیرکشنده در صورت و یا به صورت انواع دردهای مختلف در دست و پا و تنه باشد. برای مثال ممکن است شخص احساس سوزش، گزگز و سوزن سوزن شدن، احساس گرفتگی یا احساس تنگی و تحت فشار بودن بکند. اسپاسم‌های عضلانی نیز می‌تواند بسیار دردناک باشد.

دردهای اسکلتی-عضلانی- ممکن است بیماری ام‌ اس به طور غیر مستقیم موجب بروز درد کمر، درد گردن و درد در سایر مفاصل بدن شود.


بی اختیاری، نشانه MS

بی اختیاری در دفع ادرار و مدفوع در بیماری MSدور از انتظار نیست. تقریبا 80 درصد بیماران مبتلا به MS در کنترل ادرار و مدفوع خود مشکل دارند. این افراد معمولا از احساس دفع ادرار مکرر و ناگهانی در عذاب هستند. مشکل آزاردهنده دیگر در این افراد، اسهال مداوم و اختلال کنترل تخلیه روده است. اگر این برای شما یک مشکل شده است، بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و وضعیت را بازگو کنید.


اگر این نشانه ها را دارید، مشکوک به بیماری MSهستید

عدم هماهنگی بین کلمات در سخن گفتن, سنگینی سر و بدن, دفع بیش از حد ادرار نسبت به دیگران, دیر هضم شدن غذا, حساس و زود رنج شدن, یبوست مزاج, دیدن کابوس در بعضی افراد, علاقه به خوردن غذاهای سردی بخش (اسیدی) مانند لبنیات مخصوصا ماست و بستنی, در صورت پیشرفت بیماری عدم کنترل ادرار, یا از دست دادن کامل بینایی, عدم تحمل هوای گرم و آب گرم, عدم تحمل آب سرد و هوای سرد , زود انزالی در آقایان, افسردگی و خودخوری, انزوا طلبی و گوشه گیری, نداشن تعادل, داشتن لرزش هنگام حرکت, یاری نکردن ماهیچه های پا هنگام راه رفتن, سرما سرما شدن استخوانهای بدن خصوصا پاها.

کد خبر 95860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha