کد خبر 95916
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
سایه خاموشی برق پررنگ‌تر می‌شود

پرشین خودرو: دغدغه خاموشی در دوره اوج مصرف درآستانه فرارسیدن هر تابستان قوت می‌گیرد، بر اساس پیش‌بینی های صورت گرفته در تابستان ۱۳۹۷ شاهد رشد پنج درصدی مصرف نسبت به سال قبل هستیم که همین مساله سایه خاموشی را پررنگ‌تر می‌کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایسنا، سال گذشته در زمان پیک بار ۹۳۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی استفاده شد که با بارش‌های اخیر به حدود ۶۰۰۰ مگاوات رسید این مساله بدین معناست که کشور در این بخش با ۳۳۰۰ مگاوات کمبود تولید مواجه است؛ البته بر اساس گفته‌های مقامات وزارت نیرو بخش نیروگاهی تعهدات لازم در این بخش را انجام داده و از آبان ماه سال گذشته تاکنون حدود ۷.۳ میلیارد کیلووات ساعت ذخیره انرژی داشته است و با توجه به پیش‌بینی‌هایی که سال قبل مبنی بر کاهش بارندگی و تولید نیروگاه‌های برق آبی وجود داشت، بخش تولید با هماهنگی بین نیروگاه‌های بادی و حرارتی بسیاری از این کمبودها را جبران کرد و انرژی مورد نیازی که باید از نیروگاه‌های برق آبی دریافت می‌شد از نیروگاه‌های حرارتی اخذ شد.

همچنین بر اساس آخرین آمار، میزان افزایش تولید در نیروگاه‌های حرارتی از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به سال گذشته حدود ۱۴ درصد بوده است که این موضوع نشان می‌دهد در این واحدها تعمیرات لازم انجام شده و جهت فصل تابستان آمادگی کامل دارند. البته باید به این مساله نیز توجه کرد که پیش بینی ها بیانگر آن است که مدت زمان پیک کشور امسال از ۳۰۰ ساعت در سال‌های گذشته به ۵۰۰ ساعت افزایش خواهد یافت.

این در شرایطی است که رشد مصرف انرژی برق کشور در سال ۱۳۹۶ به میزان ۶.۸۸ درصد رسیده که در ۱۰ سال اخیر بی سابقه بوده همچنین پیک شبکه سراسری در سال گذشته به عدد ۵۵ هزار و ۴۴۳ مگاوات رسید که براساس پیش‌بینی‌ها امسال با رشد میانگین پنج درصد، به بیش از ۵۸ هزار مگاوات خواهد رسید.

از سوی دیگر با توجه به برآوردهای انجام شده در تابستان ۱۳۹۷ در چهار شرکت برق منطقه‌ای خوزستان، تهران، مازندران و سیستان و بلوچستان شرایط خاصی برای وضعیت برق پیش‌بینی شده است که طبق اعلام مسوولان برقی کشور امسال با رشد هفت درصدی مصرف برق روبرو بودیم و پیش‌بینی می‌شود که سال آینده نیز حدود هشت درصد افزایش مصرف برق را شاهد باشیم. همچنین با توجه به اینکه سال ۱۳۹۶ از نظر افزایش اوج مصرف سالی ویژه بود؛ لازم است علاوه بر افزایش میزان ظرفیت در تجهیزات صنعت برق، ظرفیت نیروگاه‌ها نیز ۵ تا ۵.۵ برابر افزایش یابد تا بتوان بار شبکه را پشت سر گذاشت.

خاموشی برق

 

در مجموع سالانه باید پنج درصد میزان تولید برق افزایش یابد که برای گذر از اوج مصرف سال آینده نیازمند افزایش ۳۰۰۰ مگاوات تولید شبکه برق هستیم که قرار شده قسمت عمده این افزایش تولید در بخش بخار نیروگاه‌های موجود سراسر کشور صورت بگیرد. همچنین در بخش انتقال و فوق توزیع تدابیر لازم برای افزایش ظرفیت تولید برق در نظر گرفته شده به طوری که طرح‌های ویژه عبور از اوج مصرف تدوین شده تا بتوان نقص‌ها و مشکلات موجود در شبکه انتقال و فوق توزیع را برطرف کرد.

در این میان همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اجرای طرح ذخیره عملیاتی در سال گذشته و مدیریت مصرف حدود هزار مگاواتی از این طریق اظهار امیدواری کرد امسال نیز با شدت بیشتری اجرای این طرح ادامه یابد و تمامی مشترکان دیماندی در این طرح مشارکت داشته باشند و در بخش مدیریت چاه‌های کشاورزی و مصارف عمومی نیز از ظرفیت‌های موجود در این زمینه استفاده شود.

وی بر استفاده حداکثری از ظرفیت تولید نیروگاه‌های تولید پراکنده (DG) و مولدهای خودتامین از طریق دیسپاچینگ‌های توزیع، دیسپاچینگ شرکت مدیریت شبکه برق ایران و برق‌های منطقه‌ای تاکید و اظهار کرد: در این زمینه باید پایش انجام شود تا از اثرگذاری نیروگاه‌های تولید پراکنده در پیک بار مطمئن شویم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی امسال را با توجه به شرایط ویژه‌ای که دارد فرصت مناسبی جهت تغییر در رویه‌ها و اصلاح بدمصرفی دانست و افزود: مصرف انرژی کشور با استانداردهای جهانی قابل انطباق نیست و باید از این فرصت برای ایجاد فضایی جهت کنترل بدمصرفی‌ها استفاده کرد.

ایران در مصرف برق رتبه ۱۵ جهان را به خود اختصاص داده و طبق آمارهای سال ۹۶-۹۵ میزان متوسط خاموشی در کل کشور به ازای هر مشترک ۲.۵ دقیقه در روز است که اگر سالی ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه فرسوده برق اختصاص داده شود، می‌توان میزان خاموشی را به زیر ۲.۵ دقیقه رساند.

آنچه در حوزه صنعت برق بدیهی و قابل اجرا خوانده می‌شود مدیریت مصرف است موضوعی که محور اصلی سیاست وزارت نیرو را تشکیل داده و اصلی‌ترین راه‌کار دور زدن خاموشی در کشور نیز شناخته می‌شود.

کد خبر 95916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha