فرصت قرارداد «رنو» را از بین بردند!

پرشین خودرو: تا زمانی که مدیریت مناسب برای ساختار سازی و جذاب سازی فضای تجاری و تولید کشور به وجود نیاید، ضرر تحریم ها بسیار کمتر از زیان اتفاقت و سو مدیریت داخلی است.

بابک صدرایی کارشناس صنعت و بازار خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، در خصوص بازگشت احتمالی تحریم های خودرویی و تاثیر آن بر صنعت و بازار خودرو گفت: تحریم های گذشته با تحریم های احتمالی در آینده تفاوت خواهد داشت زیرا در زمان حال تنها آمریکا خواهان تحریم ایران است اما در گذشته همه دنیا در تحریم ما سهم داشتند.

وی ادامه داد: اروپایی ها در حال مقاومت هستند اما زیاد به آنها نمی توان دل خوش کرد زیرا در گذشته هم نشان دادند که منافع خود را بر تعهدات ارج می دانند.

صدرایی با هشدار در خصوص احتمال سو استفاده کردن طرف های اروپایی از احتمال بازگشت تحریم ها برای گرفتن امتیازات بیشتر گفت: باید مراقب اجحاف های این برندها باشیم.

وی افزود: بزرگترین اتفاقی که با بازگشت تحریم ها در صنعت خودروسازی ایران می افتد این است که دیگر کشورها و برندهای مطرح به ایران برای سرمایه گذاری بلند مدت نمی نگرند و سو ظن آنها براای سرمایه گذاری بیشتر در کشور به یقیین مبدل خواهد شد.
 

قرارداد رنو

 

این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: به نظر من اروپایی ها در صنعت و بازار خودروی ایران باقی خواهند ماند تا زمانی که منافعشان در خطر نباشد و اگر روزی آمریکا فشار بر ایشان را افزایش دهد، مطمئنا از ایران خارج می شوند.

وی تصریح کرد: ژاپنی ها و کره ای ها نیز تفاوت چندانی با طرف های اروپایی ندارند و هر دو کشور نشان داده اند که قابل اعتماد نیستند. هیوندای در دور قبل همکاری برای تولید ورنا و آوانته به یکباره با تحریم صنعت خودرو، خط تولید را از کار انداخت و خارج شد و این بار هم چنین خواهد کرد.

صدرایی اظهار داشت: هیچ گاه برندهایی مانند هیوندای که تنها در ایران سالی 20 هزار دستگاه خودرو به فروش می رساند، بازار چندین برابری خود در آمریکا را فدای ما نمی کند و از بازار آمریکا صرف نظر نخواهد کرد.

وی افزود: البته بی گمان برخی از شرکت ها باقی خواهند ماند اما دست به عصا و محدود فعالیت خواهند کرد و دیگر خبری از انتقال تکنولوژی نخواهد بود.

فرصت قرارداد رنو را از بین بردند
صدرایی با گلایه از اتفاقی که برای قرارداد رنو و ایدرو افتاد گفت: 3 سال از برجام می گذرد و تقریبا همین مدت هم از زمان توافقات اولیه رنو با صنعت خودرو؛ اما شما ببینید که این فرصت چه آسان از بین رفت و اتفاق مبارکی که می توانست با تولید مستقیم رنو در ایران رخ دهد حالا سرنوشت نامشخصی دارد.

وی ادامه داد: همه قبول دارند که مشارکت با رنو از همه لحاظ بهتر از مشارکت با پژو و سیتروئن است زیرا رنو در دور قبل نشان داد که برای تغییرات پایه ای در صنعت خودر مشارکت بیشتری می کند و از این رو بسیاری از قطعه سازان ایرانی را تجهیز کرد. بنابراین فکر می کنم ما با از بین بردن فرصت انجام قرارداد مشترک با رنو، به صنعت خودروی کشور ظلم کردیم.

این فعال بازار خودرو با اشاره به این نکته که مشکل ما فراتر از تحریم شدن یا نشدن دوباره صنعت خودرو است گفت: ما سازو کارهای داخلی مناسبی نداریم بنابراین تفاوتی ندارد که تحریم باشیم یا نباشیم.

وی ادامه داد: ساختار موجود فکری، دولتی و اجتماعی ایران بزرگترین مشکل صنعت ما است و توسعه و ادامه حیات صنعت کشور زیاد به تحریم شدن یا نشدن ما ربطی ندارد زیرا اگر همین حالا اعلام کنند که تحریم نخواهیم شد و همه کشورها مجاز به سرمایه گذاری حداکثری در ایران هستند؛ ما هیچ برنامه ای برای جذب و به کار گیری این سرمایه ها نداشته و اساسا هیچ جذابیتی برای کشاندن سرمایه گذار به کشورمان نداریم.

شرکت های سرمایه گذار را فراری دادیم
صدرایی با اشاره به فرصت 3 ساله برجام برای صنعت خودرو گفت: در همان روزهای ابتدایی پس از توافق، 5 شرکت رنو، پژو- سیتروئن، هیوندای، فولکس واگن و بنز اعلام آمادگی کردند تا وارد ایران شده و سرمایه گذاری کنند اما فولکس و بنز که در همان ابتدا به کل بی خیال این ماجرا شدند بطوریکه فولکس واگنی ها تنها به واردات 2000 دستگاه خودرو اکتفا کردند.

وی خاطرنشان کرد: هیوندای نیز یک بستر آماده از کرمان موتور برای مونتاژ دریافت کرد و عملا هیچ سرمایه گذاری انجام نداد. پژو نیز مدعی سرمایه گذاری در ایران است اما در این 3 سال تنها 2000 خودروی پژو 2008 تولید کرده است که قابل قبول نیست. بنابراین بزرگترین مشکل صنعت خودرو در ایران تصمیمات و بی برنامگی خودمان در داخل است و نه تحریم ها.

کد خبر 95964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha