الزام ثبت سفارش و دریافت کد شناسه برای 16 قلم قطعه یدکی پر مصرف +اسامی

پرشین خودرو: با الزام ثبت سفارش و نصب کد رهگیری بر روی قطعات پر مصرف، پیش بینی می شود ورود قطعات قاچاق و بی کیفیت در بازار به صفر برسد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی که گفته می شود با افزایش نظارت و کنترل دولت سهم قطعات یدکی قاچاق و بی کیفیت در بازار تا حدودی کاهش یافته اما همچنان عرضه قطعات بی کیفیت، بزرگترین دغدغه خریداران و حتی فروشندگان بازار قطعات یدکی است بر این اساس وزارت صنعت و معدن با همکاری انجمن های تخصصی قطعه سازی و گمرک و استاندارد طی جلساتی در دو سال گذشته نهایتا طرحی را به تصویب رساندند تا بر این اساس 16 قلم قطعه یدکی پر مصرف برای ورود به بازار ملزم به ثبت سفارش و دریافت کد شناسه شوند تا زین پس شاهد کاهش ورود قطعه یدکی بی کیفیت و قاچاق به بازار باشیم.

این طرح در شرایطی اجرایی می شود که به دلیل نوسانات ارزی نیز بازار قطعات یدکی، دچار تلاطم قیمت و سوء برخی سودجویان شده است.

بر همین اساس سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو متعقد است که در صورت تثبیت نرخ ارز بازار قطعات یدکی شاهد رشد قیمت و انبار قطعات توسط سودجویان نخواهد بود.

مهدی کاظمی با اشاره به اینکه رفع مشکلات موجود در تامین نیاز بازار و قیمت ها مستلزم همکاری دولت و صنوف است ، اظهار داشت : دولت باید با صنوف تعامل کرده و با استفاده از کارشناسان با تجربه صنوف مشکلات ایجاد شده را هر چه سریع تر حل کند.

سرگردانی واردکنندگان قطعات یدکی در جریان تامین ارز دولتی
وی تصریح کرد: متاسفانه وضع موجود موجب سرگردانی برخی از واردکنندگان و خریداران لوازم یدکی شده است به طوری که تعدادی از واردکنندگان برای ثبت سفارش با عدم ارائه ارز دولتی مواجه می شوند و عده ای نیز برای ثبت سفارش با بسته بودن سایت مواجه می شوند.

مشکلات واردکنندگان قطعات یدکی در ثبت سفارش قطعات یدکی پر مصرف
وی در ادامه با توجه به طرح الزام شناسنامه دار کردن قطعات یدکی پر مصرف در کنترل و ورود قطعات تقلبی و بی کیفیت به بازار گفت: با اجرای این طرح 16 قلم قطعات یدکی پر مصرف ترین باید توسط ثبت سفارش وارد شوند بر این اساس واردکنندگان و فروشندگان این 16 قلم قطعات یدکی باید سایت مورد نظر مراجعه و قطعات را ثبت سفارش کنند اما متاسفانه بسیاری از خریداران برای ثبت سفارش با سایتی مواجه می شوند که اصلا باز نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه این قطعات حتما باید توسط ثبت سفارش وارد بازار شوند، تصریح کرد: البته قبلا نیز تمام قطعات یدکی مطابق قانون باید بواسطه ثبت سفارش وارد بازار می شد.

سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات اظهار داشت : متاسفانه تا پیش از الزام جدید 16 قلم قطعه یدکی پر مصرف ، بر جریان نظارت بر ورود قطعات یدکی به بازار کم کاری هایی صورت گرفت در حالی که در شرایط قبلی نیز شاهد ایجاد رقابت و کاهش قیمت ها در بازار بودیم اما گاهی نیز قطعات بی کیفیت نیز در این جریان وارد می شد که عمده این معضل به عدم نظارت دقیق گمرک و نبود سخت گیری ها در این بخش باز می گردد.

کاظمی تاکید کرد : در صورتی که گمرک همکاری و تعامل مناسبی با صنوف داشته باشد به سهولت می توان مانع ورود قطعات بی کیفیت به بازار شد.

اعلام 16 قلم قطعه یدکی پر مصرف در طرح جدید وزارت صنعت
وی افزود : با الزام ثبت سفارش و نصب کد رهگیری بر روی قطعات پر مصرف ، پیش بینی می شود ورود قطعات قاچاق و بی کیفیت در بازار به صفر برسد.

وی با اشاره به 16 قلم قطعه یدکی پرمصرف ، گفت : انواع لنت ترمز خودروهایی در ایران تردد دارند از تراکتور تا خودروهای معدنی انواع لنت کلاج، کمک فنر ، لامپ خودرو ، تسمه های صنعتی و غیره ، انواع سوپاپ ، باتری ، شمع موتور ، دینام ، دیسک و صفحه و کلاچ و بلبرینگ ، رینگ و پیستون و لاستیک موتور جزء این 16 قلم قطعه یدکی پر مصرف می شود که عرضه کنندگان آنها به استناد ماده 8 آیین نامه گمرک باید نسبت به دریافت و ثبت گواهی و شماره شناسه کالا از سامانه جامع تجارت اقدام کنند.

وی همچنین با اشاره به تاثیر الزام این طرح در کاهش قاچاق قطعات یدکی به کشور گفت : در صورتی وزارت صنعت و معدن مشکلات این الزام قانونی را در جریان ثبت سفارش برطرف کنند و این روند به سهولت انجام شود تا 4 تا 5 ماه آینده این طرح کامل نتیجه خواهد داد.

سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی تاکید کرد : هر کدام از این 16 قلم قطعه یدکی وارداتی باید دارای تاریخ الزام ثبت شناسه و و نصب شناسه باشد ضمن اینکه الزام گمرک نسبت به دریافت ثبت گواهی ها و همچنین تاریخ و الزام نصب و ثبت شناسه برای کالاهای تولید داخل از جمله لاستیک ، لنت ،تسمه ، سوپاپ و شمع ، باتری نیز وچود دارد.

کاظمی افزود: بر این اساس قطعه ای که قبل از سفارش، کیفیت واستانداردهای آن بررسی و سپس کد شناسه بر روی آن ثبت می شود دیگر کالای قاچاق محسوب نمی شود.

وی تاکید کرد: البته کسانی که این قطعات را دارند باید ظرف 3 تا 4 ماه نسبت به فروش آن اقدام کنند و در صورتی که در انبار باقی بماند باید مجددا کد جدید دریافت کنند.

وی در پایان با توجه به وجود 4 هزار قلم قطعه یدکی در بازار ، خاطرنشان کرد : در حال حاضر تنها این 16 قلم دارای کد شناسه شدند اما در صورت اجرای موفق نصب کد رهگیری بر روی 16 قلم از قطعات پرمصرف، سایر قطعات پر مصرف نیز در اولویت بعدی این طرح قرار خواهد گرفت.

کد خبر 96037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha