اتخاذ تصمیم برای تأمین ارز مورد نیاز حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای

پرشین خودرو: رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در پی اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، ساز و كار و تصمیمات لازم جهت تخصیص ارز مورد نیاز شركت‌ها و رانندگان حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای از سوی بانك مركزی به تصویب رسید.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌ای عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان با بیان این مطلب اظهار داشت: پیرو بخشنامه بانك مركزی مبنی بر تک‌نرخی شدن ارز و ایجاد تمهیدات لازم در این خصوص دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی بلافاصله با تشكیل یك كارگروه نسبت به بررسی ابعاد و شرایط به وجود آمده اقدام و جهت جلوگیری از هرگونه وقفه در امر حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای تصمیماتی در این خصوص اتخاذ و نسبت به برگزاری سلسله جلسات منظم با دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران، انجمن‌های شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، تجار و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط اقدام لازم به عمل آمد.

وی تصریح كرد: در همین راستا موضوع ارز بخش حمل‌ونقل بین‌المللی را از دو منظر یكی مسائل شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و نحوه انتقال و دریافت ارز ناشی از کرایه‌های حمل و غیره و دیگری نحوه تخصیص ارز همراه رانندگان كالاهای صادراتی اقدام شد و جزو اولین سازمان‌های كشور بود كه توانست ساز و كار مشخص برای تخصیص ارز در بخش حمل‌ونقل را تدوین و به تصویب بانك مركزی برساند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام كرد: در بخش ارز همراه رانندگان پنج بانك عامل كه عبارتند از بانک‌های ملی-ملت-سامان-تجارت و پارسیان جهت انجام این امور انتخاب و طی بخشنامه‌ای از سوی بانك مركزی ساز و كار لازم در این زمینه ارائه گردید كه برخی از این سازوكار عبارتند از:

۱-تأمین و انتقال/پرداخت ارز بابت رانندگان کامیون‌های ایرانی به‌منظور خروج از كشور به شرح جدول توافق شده و بر اساس مسافت و هزینه‌های مترتب و عوارض به نرخ روز اعلامی از سوی این بانك مركزی و با احتساب كارمزدهای متعلقه امکان‌پذیر است.

ارز رانندگان



۲-مدارك مورد نیاز جهت ارائه به بانك به هنگام ارائه درخواست خرید ارز شامل گذرنامه،دفترچه خروج راننده، كارت ملی،كد رهگیری راهنامه بر خط (CMR) صادره از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای،كارت هوشمند راننده است. ضمناً لازم است تصاویر مدارك مزبور به‌منظور نظارت بازرسان بانك در سوابق ذی‌ربط نگهداری شود.

۳-درصورت عدم دریافت ارز توسط رانندگان مذكور قبل از انجام سفر، تأمین و انتقال/پرداخت ارز با دریافت مدارك مربوطه (موضوع بند۲فوق) و مشروط به انجام سفر مربوطه و در مقابل ارائه صفحه ممهور شده به مهر خروج و ورود از/به كشور مندرج در گذرنامه و یا دفترچه خروج راننده، بلامانع است.

۴-چنانچه متقاضی جهت سفر قبلی ارز دریافت كرده باشد،تأمین و انتقال/پرداخت ارز بابت سفر جدید،منوط به حصول اطمینان از مسافرت راننده به خارج از كشور بابت ارز دریافتی (ممهورشدن صفحه مربوطه گذرنامه به مهر خروج و ورود از/به كشور و یا دفترچه خروج راننده) است.

در زمینه تأمین و انتقال ارز بابت هزینه‌های شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی توافقاتی به شرح زیر و از طریق سیستم بانكی كشور و یا با استفاده از صرافی‌های مجاز مورد تائید بانک‌های عامل امكان‌پذیر گردید.

حسن‌نیا در خصوص مفاد این توافقنامه اظهار داشت: بر اساس بند یك تأمین و انتقال ارز بابت كرایه حمل كالاهای وارداتی در صورتی كه ثبت سفارش كالای مربوطه به نام بانك عامل صادر شده و بهای كالای پرداختی شامل كرایه حمل نباشد (خرید بر اساس ترم‌های گروه‌های E وF اینكوترمز)، پس از انجام ثبت خدمت، ارائه صورتحساب كرایه حمل و نسخ‌های از بارنامه/راهنامه و با رعایت مفاد بخش دوم مجموعه مقررات ارزی بلامانع است. رفع تعهد ارزی بابت كرایه حمل مزبور منوط به رفع تعهد (تعهد ارائه پروانه گمركی) از ثبت سفارش كالایی مربوطه است. همچنین بر اساس تبصره این ماده در صورت درخواست واردكننده كالا و ارائه تائیدیه ذینفع (شركت حمل‌ونقل بین‌المللی خارجی)، پرداخت كرایه حمل به نمایندگان شرکت‌های حمل‌ونقل خارجی در داخل كشور بلامانع است.ضمناً انتقال وجوه دریافتی به شرح این تبصره،حسب تقاضای نمایندگی‌های مزبور (تا سقف کرایه‌های حمل مربوطه) به‌طرف خارجی مجاز خواهد بود.

وی افزود: بر اساس بند ۲ این موافقت‌نامه تأمین و انتقال ارز بابت هزینه¬های دموراژ و حق توقف پس از ارائه صورتحساب‌ها و مستندات مربوطه (سند ترخیصیه یا صورتحساب مبادله كانتینر) بلامانع است.

بر اساس بند ۳ توافق‌نامه، نقل‌وانتقال موجودی حساب‌های ارزی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی (اعم از شرکت‌های ایرانی و نمایندگان شرکت‌های خارجی) در مقابل ارائه صورتحساب و مستندات مربوطه بلامانع است.
 

کد خبر 96082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha