کد خبر 96083
۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۹
فواید و ارزش غذایی انجیر خشک

پرشین خودرو: رومی ها انجیر تازه را به برده هایشان می دادند برای اینکه بتوانند بهتر کار کنند، در آن زمان انجیر خشک کمتر مصرف می شد. انجیر از درختی به نام فیکوس( Ficus) می روید. انجیر یک میوه شیرین می باشد. محتوی مقدار زیادی هسته است و غالبا خشک مصرف می شود. انجیر تازه بسیار خوشمزه می باشد و از آن مربا و ترشی درست می کنند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایسنا، پوست انجیر بسیار نرم است و به همین خاطر نگهداری و انتقال آن بسیار مشکل می باشد.

در کشورهای گرمسیر، انجیر به صورت خشک صادر و ذخیره می شوند.

انواع مختلف انجیر، دارای برگ های متفاوتی می باشد.
درخت انجیر در حدود 6- 5 متر می باشد. درخت انجیر برگ های سبز و خاکستری رنگ دارد. میوه درخت انجیر، زرد رنگ می باشد. درخت انجیر تا 20 سال میوه می دهد.بر طبق تحقیقات سازمان خواربار آمریکا، ایران دومین کشور بزرگ صادر کننده انجیر می باشد.انجیر تازه را از اوایل خرداد تا اوایل شهریور می توان یافت. اما انجیر خشک را در هر زمان که میل داشتید، می توانید پیدا کنید.

انجیر از مقوی‌ترین میوه‌های پایان فصل تابستان و اوایل پاییز است که در 2 نوع زرد و بنفش تیره یافت می‌شود. این میوه طبیعت گرمی دارد و خوردن آن به افرادی که به لحاظ جسمی ضعیف هستند، همواره توصیه می‌شود. انجیر به صورت‌های مختلف خام، پخته (در کمپوت و مربا) و خشک (در خشکبار) در تمام طول سال قابل استفاده است.
به این ترتیب می‌توانیم در تمام طول سال از خواص آن بهره‌مند شویم. علاوه بر این، از نوع خام آن در پخت انواع کیک‌ها و دسرهای فصل نیز می‌توان استفاده کرد. این میوه بهشتی به‌رغم برخورداری از خواص غذایی، به لحاظ درمانی نیز پر‌خاصیت است.

فواید انجیر
انجیر سرشار از کلسیم است که ماده‌ای مفید برای مقاومت در برابر سرطان به شمار می‌آید.
به اعتقاد کارشناسان‌، انجیر از میوه‌هایی است که به راحتی هضم می‌شود‌، ضد نفخ است‌، فعالیت روده‌ها را تنظیم می‌کندو از باقی ماندن پسمانده‌های غذایی در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند. این میوه به علت به کار انداختن کبد و طحال و کلیه و مثانه و مجاری ادرار از ایجاد سنگ در این اعضا جلوگیری می‌کند. خواص دیگر درمانی انجیر عبارتند از:
- تسکین سرفه‌های ناشی از بیماری‌های التهابی
- انجیر تعرق بدن را زیاد می‌کند‌.
- حرارت بدن را کاهش می‌دهد‌.
- چاق‌کننده است و برای آنهایی که می‌خواهند وزن اضافه کنند بسیار مفید است‌. بدین منظور می‌توان آن را با شیر مخلوط کرد و در بین غذاها خورد.
- انجیر (‌تازه یا خشک‌) یبوست را برطرف می‌کند و یکی از بهترین میوه‌ها برای تمیز کردن روده بزرگ و رفع یبوست است‌. در قدیم برای از بین بردن یبوست از شربت انجیر استفاده می‌کردند‌.
- مربا و کمپوت انجیر برای درمان یبوست موثر است، لذا می‌توان 3 یا 4 انجیر تازه را چهار قطعه کرد و در نیم لیتر شیر جوشاند تا بپزد و آن را با 12عدد کشمش صبح ناشتا بخورند.
- برای درمان ناراحتی‌های سینه حدود 200 گرم از خرما‌، عناب‌، انجیر خشک و موز را با هم مخلوط کرده و آسیاب می‌کنند. سپس این پودر را با یک لیتر آب می‌جوشانند تا حجم آن به نصف برسد‌. از این جوشانده می‌توان به مقدار سه فنجان در روز مصرف کرد‌.

انجیر


- جوشانده انجیر خشک درمان‌کننده التهاب مجاری دستگاه تنفسی‌، ذات‌الریه‌، ذات‌الجنب‌، سرخک‌، مخملک و آبله است‌.
- جوشانده غلیظ انجیر خشک برای رفع سرماخوردگی بسیار مفید است و غرغره کردن آن گلودرد را برطرف می‌کند.
- برای برطرف کردن سیاه سرفه‌، برونشیت و ذات‌الریه از «قهوه انجیر» استفاده کنید. برای درست کردن این قهوه‌، انجیر خشک را ابتدا بو می‌دهند و سپس آن را آسیاب می‌کنند تا به صورت پودر درآید‌.
-‌ انجیر دستگاه‌هاضمه را تقویت می‌کند‌ و برای درمان سوء‌هاضمه مفید است‌.
- سوپ انجیر بسیار مقوی است و برای افزایش شیر در زنان شیرده مفید است‌. برای تهیه سوپ‌، انجیر نرسیده را با گوشت بپزید‌.
- برای برطرف کردن ورم گلو‌، 50 گرم انجیر زرد را در 500 گرم شیر ریخته و مدت 15 دقیقه بگذارید بماند. سپس آن را غرغره کنید و مقداری از آن را نیز بنوشید. می‌توانید آن را با عسل هم شیرین کنید‌.
- انجیر خشک جوشیده شده در شیر برای درمان آنژین‌، ورم لثه و ورم مخاط دهان مفید است.
- یکی از داروهای بسیار موثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل‌، مخلوط شیر بز و انجیر سیاه است‌. این مخلوط سموم مختلف را از بدن خارج کرده و درد را از بین می‌برد.
- انجیر را می‌توان همراه با میوه‌های دیگر مصرف کرد. انجیر با میوه‌های اسیدی مانند پرتقال و گریپ فروت سازگار نیست‌.
- انجیر برای آنهایی که قند خونشان پایین می‌آید و یک دفعه احساس ضعف می‌کنند مناسب است، زیرا قند آن به سرعت در روده کوچک جذب می‌شود.
- خوردن انجیر باعث افزایش نیروی جنسی می‌شود‌.
- انجیر تقویت‌کننده کبد است‌.
- برای برطرف کردن ورم بناگوش و دمل‌ها‌، ضمادی از انجیر خشک با آرد جو و گندم درست کنید و روی ورم دمل بگذارید‌.
- دم کرده انجیر با شنبلیله‌، برای سینه درد مفید است‌.
- برای رفع ورم طحال‌، انجیر را به مدت 9 روز در سرکه خیس کنید و هر روز پنج عدد از آن را با سرکه بخورید‌.
- هضم انجیر آسان است و مصرف آن برای بچه‌ها و اشخاصی که از بستر بیماری برخاسته‌اند و دوره نقاهت را می‌گذرانند، بسیار مفید است.
- سرشار بودن انجیر از پتاسیم، تامین‌کننده سلامتی کودکان ضعیف و کم‌خون و بی‌اشتها است.
- اگر انجیر و عسل را به طور مساوی با هم مخلوط کنید و بخورید، برای زخم معده بسیار مفید است.
- انجیر به علت داشتن پتاسیم، درجه قلیاییت بدن را بالا برده و در دفع اوره و چربی خون بسیار موثر است.
- شربت انجیر، تسکین‌دهنده دردهای گلو و سرفه است.
- انجیر نقرس را معالجه می‌کند.
-انجیر برای باد قولنج مفید است. در روز از آن زیاد بخورید، ولی در شب کم بخورید.
- انجیر بوی بد دهان را از بین می‌برد‌، استخوان را محکم می‌سازد، باعث رویش مو می‌شود و درد را بر طرف می‌کند.

ارزش غذایی انجیر
انجیر، قند زیادی دارد. 50 درصد انجیر خشک را قند تشکیل می دهد. همچنین منبع خوبی از پتاسیم ، منیزیم ، کلسیم ، فسفر و ویتامین های C , B , A است.
انجیر منبع غنی فیبر غذایی می باشد. لیگنین یک نوع فیبرغذایی غیرمحلول است که به مقدار زیاد در انجیر وجود دارد و نقش عمده ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد.
انجیر همچنین منبعی غنی از فیبر غذایی و نیز منبع خوبی از منیزیم ، کلسیم ، فسفر و ویتامین های C , B , A است.

کد خبر 96083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha