3 پارامتر موثر در اقبال قطعه سازان به مواد اولیه وارداتی

پرشین خودرو: دولت باید تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی کشور را در اولویت قرار داده و سپس به دنبال صادرات مواد اولیه باشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، موضوعی که به تازگی از سوی قطعه سازان مطرح و پیگیری شد تعرفه واردات مواد اولیه پلیمری است بر این اساس تلاش شد تا تعرفه این بخش از مواد اولیه واحدهای قطعه سازی افزایش نیابد چرا که مواد اولیه پلیمری داخلی یا از کیفیت کافی برخوردار نیست و یا با شرایطی به فروش می رسد که واردات مواد اولیه پلیمری برای قطعه سازان داخلی توجیه اقتصادی بیشتری دارد.

عضو انجمن تخصصی همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به لزوم فشار وزارت صنعت و معدن بر افزایش کیفیت مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی در کشور اظهار داشت: در شرایطی که برخی از مواد اولیه که تولید داخل است کیفیت آن در قطعات تولیدی توسط خودروسازی تایید نمی شود وظیفه وزارت صنعت و معدن است که همانگونه که بر واحدهای خودروسازی و قطعه سازی فشار می آورد که کیفیت تولیدات را افزایش دهند بر تولیدکنندگان مواد اولیه نیز این فشار را وارد کند تا کیفیت تولیدات را بالا ببرند.

محمود نجفی سهی با تاکید بر اینکه تامین مواد اولیه مورد نیاز داخل باید در اولویت برنامه های دولت قرار گیرد، تصریح کرد : دولت باید تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی کشور را در اولویت قرار داده و سپس به دنبال صادرات مواد اولیه باشد.

وی بیان کرد : امروز تمام کشورهایی که در شرایط اقتصادی و بین المللی ما قرار دارند اولویت اول آنها تامین مواد اولیه مورد نیاز داخل است به خصوص اینکه ارز مواد اولیه صادراتی عمدتا به سیستم بانک مرکزی باز نمی گردد و این ارز در اختیار صادر کننده است و صادر کننده هر گونه که دلخواهش است، عمل می کند.

این قطعه ساز داخلی، با اشاره به لزوم تعامل و همکاری دولت و قطعه سازان در جریان ارتقاء کیفی قطعات داخلی و حمایت از تولید داخل ، تاکید کرد : دولت می تواند شرایطی را فراهم کند که چنانچه کیفیت مواد اولیه برای صنعت قطعه سازی و صنایع دیگر مطلوب نیست ، کیفیت در این بخش را افزایش دهد و تولیدکنندگان و قطعه سازان نیز می توانند در صورتی که اولیه داخلی جوابگوی نیاز تولید است به سراغ مواد اولیه وارداتی نروند قطعا در چنین شرایطی است که با همکاری هر دو بخش این روند به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

عضو انجمن تخصصی همگن قطعه سازی کشور افزود: امسال که موضوع حمایت از کالای ایرانی مطرح است طبعا باید تولید داخل از کیفیت کافی برخوردار باشد تا مورد اقبال مصرف کننده داخلی قرار گیرد و در این جریان نیز در صورتی که مواد اولیه، کیفیت مطلوب داشته باشد و تولید کننده مجبور و یا تشویق به استفاده شود طبعا تولید کننده نیز از مواد داخلی استفاده می کند که این امر ضمن خودکفایی در تولید و ارتقاء کیفیت موجب کاهش نیاز ارزی در بخش های تولیدی و خودروسازی و قطعه سازی خواهد شد.

نجفی سهی تصریح کرد : امروز خودروسازی باید بپذیرد که چنانچه می توان قطعاتی در داخلی تولید کرد با کمی تامل و پذیرش سختی در داخل تولید کنند و با کمترین مشکلی اقدام به واردات و تامین قطعات از محل واردات نکنند که متاسفانه گاهی اوقات این مساله از سوی خودروساز و یا قطعه سازان رخ می دهد.

به گفته وی، با شکل گیری اتحاد هدفمند میان صنایع خودروسازی و قطعه سازی به منظور تامین هزینه ها و کاهش قیمت، ایشان می توانند نیاز ارزی و خرید مواد اولیه و قطعات وارداتی را کاهش دهند.

کد خبر 96103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha