نهایی شدن قرارداد راه‌آهن گرگان – بجنورد – مشهد

پرشیت خودرو: معاون وزیر راه و شهرسازی از نهایی شدن قرارداد ساخت راه‌آهن گرگان – بجنورد – مشهد با یک سرمایه‌گذار چینی خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، خیرالله خادمی اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های ریلی که در سال‌های گذشته مطالعات ابتدایی بر روی آن انجام شده بود، خط ریلی بود که شهرهای شمال شرق ایران را به یکدیگر متصل می‌کرد و با مسیری جدید گرگان را به مشهد مقدس و سپس شبکه ریلی اصلی ایران اتصال می‌داد.

وی با بیان این‌که پس از انجام مطالعات ابتدایی مذاکره برای جذب سرمایه گذار آغاز شد، توضیح داد: خوشبختانه پس از بررسی‌های لازم یک شرکت چینی برای تامین مالی و اجرای بخشی از روسازی این پروژه اعلام آمادگی کرد تا در کنار شرکت مسکن و عمران قدس رضوی که وابسته به آستان قدس است کار ساخت این پروژه را تکمیل کند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی خوشبختانه مذاکرات پس از چند مرحله در روزهای گذشته به پایان رسید تا رسما توافقاتی که در انتهای سال ۱۳۹۶ انجام شده بود در بهار امسال با نهایی شدن مذاکرات ابلاغ شود.

راه آهن

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره‌ جزئیات این توافق با طرف چینی نیز توضیح داد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته این پروژه که ۵۵۰ کیلومتر طول دارد و از شهرهایی مانند گرگان، شیروان، قوچان و مشهد می‌گذرد، حدود ۱۸ میلیارد یوآن چین معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان ارز ایران اعتبار نیاز دارد که طرف چینی قول داده فاینانس مورد نیاز آن را تامین کند.

خادمی ادامه داد: یکی از بانک‌های ایرانی نیز اعلام آمادگی کرده شرایط را برای گشایش ال سی این پروژه فراهم کند تا بدین ترتیب با طی شدن تشریفات کار و تایید و تضمین بانک مرکزی رسما اجرای این پروژه در دستور کار قرار گیرد.

بر اساس گفته‌های معاون وزیر راه و شهرسازی در صورت رسیدن منابع مالی لازم این پروژه ظرف پنج سال آینده قابلیت بهره‌برداری خواهد داشت. این طرح براساس فهرست بهای ایران بسته شده و سطح ریسک آن نیز برای طرف داخلی به حداقل رسیده است.

 گسترش نفوذ شبکه ریلی در بخش‌های مختلف جغرافیای ایران یکی از اصلی‌ترین طرح‌هایی است که وزارت راه و شهرسازی آن را دنبال کرده و محدوده شرق و شمال شرق کشور نیز یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه به حساب می‌آید.

طرح اتصال راه‌آهن چابهار به مشهد و سپس به مرز سرخس، برقی سازی راه‌آهن گرگان – اینچه برون، راه‌اندازی کریدور ریلی مشترک با قزاقستان و ترکمنستان و حالا مسیر ریلی بجنورد – مشهد بخشی از برنامه‌ریزی‌هایی است که اجرای آن در دستور کار قرار دارد.

سال گذشته با ریل‌گذاری بیش از ۹۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید شرکت ساخت رکوردی قابل توجه در این عرصه از خود به ثبت رساند.
 

کد خبر 96173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha