کد خبر 96180
۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
تردد سخت از جاده ای با قدمت 85 سال

پرشین خودرو: جاده کرج - چالوس با قدمت 85 سال به طول 160 کیلومتر که نیمی از آن در البرز قرار دارد، روزانه شاهد تردد افزون بر70 هزار خودرو است، درحالی که زیرساخت های آن مربوط به 50 سال پیش بوده و همین موضوع رفت و آمد از این مسیر جذاب و گردشگری را بامشکل مواجه کرده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایرنا، استان البرز با دارا بودن تنها نیم درصد راه های کشور بیش از 18 درصد ترافیک جاده ای را بر دوش می کشد و بر اساس اعلام استاندار البرز از 25 اسفند 96 تا 15 فروردین سال جاری بیش از 35 میلیون تردد از راه های البرز صورت گرفت که این حجم بزرگ از تردد نسبت به سایر نقاط کشور کم نظیر بوده و راه های این استان به ویژه مسیر گردشگری کرج - چالوس برای این بار سنگین طراحی نشده است.
استاندار البرز با اشاره به وضعیت راه های استان، می گوید: البرز محل عبور 14 استان کشور است که بار بزرگی از ترافیک ملی را دوش می کشد و ضرورت دارد نگاهی ملی در اختصاص اعتبارات به این استان وجود داشته باشد.
جاده کرج - چالوس در دامنه رشته کوه های البرز مرکزی قرار دارد که در سال 1312 به بهره برداری رسیده و اکنون به عنوان یکی از جذاب ترین و زیباترین جاده های کشور شاهد تردد میلیون ها نفر از هموطنان به شمال از کشور است و می توان ادعا کرد که اصلی ترین مسیر گردشگری در کشور محسوب می شود.
این جاده با توجه به محدودیت هایی که از نظر دسترسی از زمان بهره برداری داشته تا کنون توسعه قابل توجهی نداشته و ثابت بودن زیرساخت ها و افزایش چشمگیر حجم ترددها امروز عبور از آن را دشواری های بسیاری روبرو کرده است. ترافیک سنگین و حجم بالای توقف خودروها در این مسیر به ویژه در تونل ها تنها یکی از مشکلات گریبانگیر مسافرانی است که قصد عبور از این جاده به سمت شمال کشور دارند.
محور چالوس - کرج به دلیل دارا بودن بی نظیرترین مناظر و چشم‌اندازهای بکر و طبیعی همواره از پرطرفدارترین مسیرهای منتهی به شمال کشور بوده، اما زیرساخت های آن به تعبیر استاندار البرز مربوط به 50 سال پیش است و تا کنون تغییر چندانی متناسب با علاقه هموطنان برای عبور ازآن رخ نداده است.
محمدعلی نجفی استاندار البرز با اشاره به ضرورت توجه ملی به این جاده پرتردد، گفت: این جاده زیبا مورد استقبال گردشگران بسیاری از سراسر کشور است، ولی زیرساخت های آن به حدود 50 سال پیش مربوط می شود.
همه ساله شاهد حوادث ناگوار در این مسیر نظیر برخورد خودروها در پیچ های خطرناک، سقوط به دره، برخورد با کوه به واسطه باریک بودن جاده، ریزش سنگ، سقوط بهمن و ترافیک های سنگین به ویژه در تونل های طولانی هستیم که سفر را برای هموطنان حادثه دیده به خاطره ای تلخ مبدل می سازد.
گرچه اقداماتی برای اصلاح نقاط خطرآفرین در این جاده صورت گرفته اما به واسطه تعریض نشدن آن و باریکی مسیر این خطرآفرینی ها همچنان ادامه دارد.
استاندار البرز در این باره گفت: نقاط حساس جاده کرج - چالوس مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به اینکه این جاده در بحران های طبیعی مانند سیل، ریزش کوه و بهمن در معرض آسیب های فراوانی قرار دارد، نیاز است که مورد توجه خاص ملی قرار گیرد.

جاده


در زمان اوج تردد از این مسیر گردشگری گاه هموطنان با ترافیک های سنگین چندین ساعته مواجه بوده اند و ترافیک سنگین در تونل های 5 و کندوان که طول بسیاری دارند، مسافران را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
ترافیک های سنگین این مسیر تنها به مسافران آسیب وارد نمی سازد. ساکنان روستاهای موجود در مسیر جاده کرج - چالوس بیش از مسافران در معرض مشکلات بسیار قرار دارند و یک طرفه شدن جاده در ایام پرتردد و پایان هفته معضلات بسیاری را برای ساکنان این مسیر ایجاد کرده است.
مشکلات ناشی از ترافیک سنگین و یک طرفه شدن این جاده در مواقع حوادث و وضعیت های بحرانی بیش از پیش آشکار می شود زیرا امکان دسترسی برای امدادرسانی به واسطه ترافیک وجود ندارد که نمونه بارز آن را در سیل 2 سال پیش در روستای سیجان و چند روستای دیگر منطقه شاهد بودیم، به گونه ای وسایل و تجهیزات امدادی و امدادگران به واسطه یک طرفه بودن جاده به سختی توانستند اعزام شوند.
به واسطه همین مشکلات و به منظور سهولت تردد به شمال کشور بزرگترین پروژه راه سازی کشور با عنوان آزادراه تهران - شمال بیش از
20 سال پیش به طول 121 کیلومتر و با 180 رشته تونل در رفت و برگشت و 95 دستگاه پل طراحی و آغاز شد. تکمیل این آزادراه بار سنگینی از دوش جاده کرج - چالوس و حتی استان البرز بر می دارد و می تواند سهولت تردد در این مسیر پرطرفدار را تامین کند.
این پروژه در 4 مرحله طراحی شده که مرحله چهارم آن چند سالی است زیر بار رفته است و بنابر اعلام مسئولان فاز نخست آن از تهران تا دو راهی شهرستانک امسال به بهره برداری می رسد. فاز 2 نیز با جدیت در حال احداث است و عملیات احداث فاز سوم نیز قرار است آغاز شود تا مسیر مطمئن برای تردد هموطنان به شمال کشور باشد.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز در این باره گفت: موضوع ساماندهی وضعیت جاده کرج - چالوس و ایجاد بستر مناسب برای گازرسانی به روستاهای در مسیر این جاده، مورد بررسی ویژه قرار می گیرد و در راستای تسریع در تحقق این امر مساعدت لازم صورت می پذیرد.
عبدالهاشم حسن نیا در کرج در این باره گفت: گفت: با توجه به شرایط موجود و تعدد ترددها در جاده های تهران و البرز، ضرورت دارد به شکل ویژه ای به راه های این 2 استان به ویژه جاده کرج - چالوس پرداخته شود.

کد خبر 96180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha