کد خبر 96221
۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
صنعت خودروسازی دومین شاخه مهم اقتصاد ملی است

پرشین خودرو: پتروشیمی و خودروسازی از واحدهای صنعتی پایه و در حال راه اندازی در خمین است که به عنوان 2 بال توسعه ای در این شهرستان می تواند تحول چشمگیر در زمینه اشتغالزایی و بهبود چرخش مالی در این خطه ایجاد کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایرنا، صنعت خودروسازی دومین شاخه مهم اقتصاد ملی بعد از صنعت نفت و گاز محسوب می شود و راه اندازی این صنعت در خمین می تواند زنجیره ای از کارسازی و صنایع زیردستی و مرتبط را رشد دهد و عقب ماندگی های این شهرستان را جبران کند.
در حال حاضر صنایع شیمیایی بعد از صنایع غذایی و خودروسازی سومین صنعت بزرگ کشور است و ساخت و تجهیز صنایع پتروشیمی در خمین به عنوان سرحلقه تامین مواد مصرفی مورد نیاز در بیشتر صنایع شیمیایی، برق و الکترونیک، نساجی، پزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی و غذایی از اهمیت ویژه ای برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی برخوردار است و با ارزش افزوده بالا می تواند حرف های زیادی را برای گفتن در این شهرستان داشته باشد.
خمین واقع در نوار جنوبی استان مرکزی به عنوان زادگاه امام راحل نتوانسته در سال های قبل روند توسعه صنعتی را به صورت مطلوبی طی کند و با بروز خشکسالی ها، اقتصاد متکی به کشاورزی و خدمات در این شهرستان با مشکلاتی همراه شده که می طلبد با گام های اصولی در صنایع با تیزهوشی و بیشترین بهره در کارسازی و تولید ثروت گام برداشت.
صنایع خودروسازی و پتروشیمی خمین با پیشرفت فیزیکی 60 و 90 درصدی با توانمندی بالای اشتغالزایی وضعیت صنعت بیمار خمین را التیام می بخشد و باعث رونق اقتصادی زادگاه معمار کبیر انقلاب می شود.
استاندار استان مرکزی در این خصوص معتقد است: صنایع پتروشیمی و خودروسازی از طرح های توسعه ای اقتصادی بزرگ استان مرکزی و خمین است که به عنوان شاه کلید و محرک توسعه باید به آن ها نگریست تا نرخ بالای بیکاری این شهرستان را مهار کند.
سید علی آقازاده افزود: این طرح های صنعتی مهم اشتغال 350 نفری دارد که به طور غیرمستقیم نیز تا سه برابرفرصت های شغلی اشاره شده کارآفرینی می کنند.
آقازاده گفت: وظیفه دولتمردان حمایت از سرمایه گذاران و رفع موانع اداری برای سرمایه گذاری است و پتروشیمی خمین صنعتی خصوصی است که بدون استفاده از تسهیلات اقدام به سرمایه گذاری رده است.
وی افزود: این حجم سرمایه گذاری در خمین که در آمایش سرزمینی حوزه صنعت کاستی های متعددی دارد ستودنی است.
استاندار مرکزی گفت: زیر ساخت های اولیه برای بهره برداری از صنعت پتروشیمی با جدیت تامین می شود و تا اواخر امسال این واحد تولیدی به صورت آزمایشی کارش را آغاز می کند.
وی اظهارکرد: شرکت خودروسازی خمین نیز صنعتی کلیدی در زادگاه امام راحل است و سرمایه گذاری در این بخش مجموعه ای از بسترهای اشتغالزا را در کنار خود رشد می دهد که زادگاه امام راحل به شدت به آن نیاز دارد.
وی بیان کرد: برخی مشکلات شرکت خودرو سازی در خمین بعد از سال ها رفع شده و این شرکت تا چهار ماه آینده به خط تولید و مونتاژ می رسد.
استاندار مرکزی بیان کرد: با راه اندازی و توسعه صنایع پتروشیمی و خودروسازی توازن صنعتی استان مرکزی بهبود پیدا می کند و الگوی درآمدزایی شهرستانی به بهترین شکل در خمین ترمیم می شود.
مدیر عامل شرکت دی آریا پلیمر خمین گفت: عملیات اجرایی پتروشیمی خمین از سال 96 با اخذ مجوزهای لازم زیست محیطی آغاز شد و از نیمه پارسال نصب تجهیزات با خرید از کشور نروژ کلید خورد.
حمید کبیر جباری ادامه داد: 80 درصد تجهیزات مورد نیاز خریداری و بقیه نیز پیش پرداخت خرید شده است و تا هشت ماه آینده وارد کشور می شود.
مدیر عامل شرکت دی آریا پلیمر خمین ادامه داد: ظرفیت تولید سالانه این مجتمع پتروشیمی 300 هزار تن پلی پروپیلن است که تولید اولیه آن 180 هزار تن در سال برآورد شده است.
حمید کبیر جباری گفت: با برنامه ریزی انجام شده خوراک پتروشیمی خمین از پالایشگاه های شازند و اصفهان تامین می شود و پلی پروپیلن تولید شده این مجتمع در تولید الیاف، مواد اولیه قطعات خودرو، کیسه های پلاستیکی، موکت، فرش ماشینی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی افزود:صنعت پتروشیمی صنعتی بالا دستی است که مجموعه متنوعی از صنایع زیردستی را تغذیه می کند و گل سرسبد صنایع پتروشیمی که کمترین آلایندگی محیط زیست را دارد تولید پلی پروپیلن است و به عنوان صنعت سبز در پتروشیمی محسوب می شود.

صنعت خودرو


وی افزود:دریافت مجوز از محیط زیست برای راه اندازی صنعت پتروشیمی در خمین 2 سال زمان برد و پتروشیمی خمین با بهره گیری از فناوری های پاک آلایندگی ندارد.
وی گفت: برای تامین آب مورد نیاز پتروشیمی خمین یک چاه کشاورزی خریداری شده که دبی آن 30 لیتر در ثانیه است.
مدیر عامل شرکت دی آریا پلیمر خمین افزود: هشت لیتر آب در ثانیه نیز از چاه روستای استهلک، هفت لیتر از خط انتقال آب از سد کوچری تامین می شود اما، در مجموع به 60 لیتر آب دیگر نیاز است.
کبیر جباری گفت: برای این طرح صنعتی تاکنون هزار و 700 میلیارد ریال هزینه شده و تکمیل و بهره برداری اولیه این طرح 6 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد.
وی افزود: با آغاز به کار پتروشیمی خمین 320 فرصت شغلی مستقیم و سه هزارشغل غیر مستقیم ایجاد می شود.
مدیر عامل شرکت دی آریا پلیمر خمین افزود: پنج واحد صنعتی پتروشیمی در استان مرکزی فعالیت دارد که پتروشیمی خمین بزرگتر و مجهز تر از سایر واحدها خواهد بود.
کبیر جباری گفت: تلاش می شود صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز در شهرستان خمین راه اندازی شود که این صنایع نسبت به پتروشیمی نیاز کمتری به سرمایه گذاری دارد.
وی اظهارکرد: برای راه اندازی صنایع پایین دستی نیاز به تامین زمین و زیر ساخت های اساسی است و در صورت همکاری مسئولان خمین و فراهم شدن بسترهای لازم بعد از راه اندازی شهرک صنایع زیردستی پتروشیمی به عنوان سرمایه ای مهم برای کشور دنبال خواهد شد.
فرماندار خمین نیز در این خصوص گفت: تفاهم نامه اولیه تولید خودروی خارجی در راستای رونق اقتصادی و اشتغال پایدار در زادگاه امام راحل منعقد شده است.
احمد طهرانی افزود: مراحل نقل و انتقال سند یک واحد صنعتی نیمه کاره در خمین به این شرکت خارجی پایان یافته و پیش بینی می شود تا نیمه اول سال 97 محصولات خط تولید آن در بازار عرضه شود.
وی اظهارکرد: عملیات اجرایی این واحد صنعتی نیمه کاره در خمین از سال 86 در زمینی به وسعت 300 هکتار در محور خمین - گلپایگان با ظرفیت تولید سالانه 30 هزار خودرو آغاز شد و این طرح با سرمایه گذاری 230 میلیارد ریالی بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
فرماندار خمین افزود: طبق پیش بینی انجام شده طرح خودرو سازی در خمین در گام اول برای 400 نفر اشتغالزایی دارد و اگر اهداف و برنامه های به درستی پیش رود سه هزار شغل دیگر نیز ایجاد می کند.
وی اضافه کرد: با وجود تغییرات و نوسانات که کندی کار راه اندازی شرکت خودروسازی را منجر شده بود اینک سرمایه گذار برای تکمیل و بهره برداری از آن مصر است.
طهرانی افزود: خمین از شهرهایی است که در فهرست مناطق محروم کشور قرار گرفته و با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر اصلی تردد تهران - بندرعباس از شرایط مناسبی برای تولید و بازرگانی برخوردار است و مشوق های ویژه ای نیز برای سرمایه گذاران صنعتی دارد.
نسخه شفابخش دولت تدبیر و امید با امتیاز معافیت مالیاتی صنعتی برای رهایی زادگاه امام راحل از محرومیت، بیکاری و کاهش درآمد اقتصادی آهنگ توسعه صنعت این خطه را شتاب بخشید و باعث رغبت و تقاضای سرمایه گذاری در این شهرستان شد.
دولت یازدهم خمین را در فهرست مناطق کمتر توسعه یافته و معافیت مالیاتی قرار داد و این مزیت با استقبال بالای صنعتگران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در این شهرستان مواجه شد و یکی از دلایل شتاب بخشی به روند تکمیل صنایع پتروشیمی و خودروسازی خمین نیز حمایت های هدفمند در این راستا بوده است.
خمین واقع در کمربند جنوب استان مرکزی دارای 105 هزارنفر جمعیت است.

کد خبر 96221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha