کد خبر 96251
۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
ارتباط مصرف آنتی بیوتیک و سنگ کلیه

پرشین خودرو: ارتباط مستقیم بین مصرف آنتی بیوتیک و سنگ کلیه ؛ در تحقیقی حدود ۰۰۰ر۲۵ نفر دارای سنگ کلیه بودند. این افراد نزدیک به ۰۰۰ر۳۰۰ بار مورد بررسی و معاینه پزشکی قرار گرفتند. نتیجه این بود : افرادی که به سنگ کلیه مبتلا بودند بین ۳ تا ۱۲ ماه قبل از تشخیص بیماری آنتی بیوتیک مصرف کرده بودند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازآنا، جنگ میکروب ها و ویروس ها با آنتی بیوتیک ها پایانی ندارد. آنها تلاش می کنند تا با تغییر خود در برابر آنتی بیوتیک مقاوم شوند و این یکی به لطف داروسازان هر روز شکل تازه ای پیدا می کند تا بتواند بیماری های بیشتری را درمان کند. روند رو به رشد ابتلا به بیماری سنگ کلیه در بسیاری افراد در سراسر نقاط جهان نگران کننده شده است. محققان پی برده اند ارتباط مستقیمی بین مصرف آنتی بیوتیک و سنگ کلیه وجود دارد. این تحقیق مهم را بخوانید.
ارتباط مستقیم بین مصرف آنتی بیوتیک و سنگ کلیه

تحقیقی درباره ارتباط مصرف آنتی بیوتیک و سنگ کلیه که نتیجه آن در مجله پزشکی آمریکایی جامعه متخصصان کلیه the Journal of the American Society of Nephrology منتشر شد با بررسی نزدیک به ۱۴ میلیون نفر در بریتانیا انجام گرفت. این تعداد شرکت کننده در یک تحقیق در خور توجه است و کمتر تحقیقی با این وسعت انجام می گیرد.
از این تعداد حدود ۰۰۰ر۲۵ نفر دارای سنگ کلیه بودند. این افراد نزدیک به ۰۰۰ر۳۰۰ بار مورد بررسی و معاینه پزشکی قرار گرفتند. نتیجه این بود: افرادی که به سنگ کلیه مبتلا بودند بین ۳ تا ۱۲ ماه قبل از تشخیص بیماری آنتی بیوتیک مصرف کرده بودند.
معاینات دقیق پزشکی درباره ارتباط آنتی بیوتیک و سنگ کلیه

این افراد به دقت مورد معاینات پزشکی قرار گرفتند. آزمایشات متعدد ادرار به منظور ردگیری انواع عفونت ها، درمان های دارویی مصرف شده توسط بیمار، بررسی بیماری هایی مثل نقرس، دیابت، و سایر عواملی که در افراد مختلف متفاوت هم بود با دقت آزمایش و نتایج ثبت شد.


محققان متوجه شدند آنتی بیوتیک ها و بخصوص ۵ نوع آنها، افراد را بیشتر در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار می دهد. این آنتی بیوتیک ها شامل پنی سیلین با افزایش خطر ۲۷ درصدی و آنتی بیوتیک های حاوی سولفا با افزایش نزدیک به ۱۰۰ درصدی ابتلا به بیماری سنگ کلیه است.

سفالوسپورین Cephalosporins ، فلوروکوئینولونز fluroquinolones و نیتروفورانسیون nitrofurantion از دیگر داروهای آنتی بیوتیکی است که خطر بروز سنگ کلیه را افزایش می دهد. این خطر در افراد زیر ۱۸ سال حتی بیشتر از بزرگسالان است.
تیم تحقیق درباره ارتباط آنتی بیوتیک و سنگ کلیه چه می گوید؟

دکتر Dr. Gregory E. Tasian اورولوژیست یا متخصص مجاری ادرار در بیمارستان کودکان فیلادلفیا که مسئولیت نوشتن گزارش تحقیق را بعهده داشت در این باره می گوید: «علت اصلی ارتباط آنتی بیوتیک و سنگ کلیه دقیقا مشخص نیست. ولی به احتمال زیاد داروهای آنتی بیوتیک در دستگاه مجاری ادرار و میکروبیوم ( زیست فعال های) روده ها فعل و انفعالاتی انجام می دهند که باعث بروز سنگ در کلیه ها می شود.»

آن چه این تحقیق ثابت کرد و دکتر تاسیان بر آن صحه می گذارد این است که ارتباط مستقیمی بین مصرف آنتی بیوتیک و سنگ کلیه وجود دارد. به همین دلیل در گزارش تحقیق از پزشکان خواسته شده است هنگام تجویز دارو تا زمانی که از ضرورت قطعی مطمئن نشده اند، و همچنین با درنظر گرفتن سابقه بیمار از تجویز آنتی بیوتیک حتی الامکان خودداری کنند.

 

کد خبر 96251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha