موتورسیکلت های یورو3 همچنان در صف طولانی شماره گذاری هستند

پرشین خودرو: برای ادامه همکاری بخش خصوصی موتورسیکلت کشور با شرکت یاماها، باید منتظر رخدادهای ناشی از خروج امریکا از برجام و تبعات آن بر قراردادهای پسابرجامی در ماه های آینده بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت موتورسیکلت ایران نه فقط امسال ، بلکه دو سه سالی است بار مشکلاتی را بر دوش می کشد که شاید بخش زیادی از آن ناشی از تصمیمات بدون برنامه ریزی دولت باشد توقف کاربراتوری ها در سال 96 و تاکید بر تولید موتورهای انژکتوری قطعا یکی از همین تصمیماتی است که در شرایطی اجرایی شد که هنوز زیر ساخت تولید موتورهای انژکتوری در کشور فراهم نشده بود.

البته این گونه تصمیمات صرفا به توقف تولید کاربراتوری ها ختم نشد و با آغاز سال 97 و خبر توقف شماره گذاری موتورهای با استاندارد یورو3 نیز بار سنگین دیگری را بر دوش تولیدکنندگان این صنعت گذاشت پس از آن بود این اقدام دولت مورد اعتراض تولیدکنندگان موتورسیکلت قرار گرفت و منجر به ارائه درخواستی از سوی تولیدکنندگان شد تا فرصتی برای ارتقاء استانداردها کسب کنند.

در جریان طرح درخواست تولیدکنندگان بود که در خبرها اعلام شد دولت با درخواست تولید کنندگان موتورسیلکت‌ مبنی‌ بر ارائه فرصت ۱۰ ماهه تا ابتدای دی‌ماه سال‌جاری به‌ منظور تولید موتورسیکلت‌هایی با استاندارد یورو ۴ و شماره‌گذاری مجدد موتورسیکلت‌ها با استاندارد یورو ۳ تا آن زمان را موافقت کرده است اما پس از بررسی وضعیت بازار تولید و فروش موتورسیکلت در کشور متوجه شدیم که همچنان این درخواست مورد موافقت قرار نگرفته و تا این لحظه هیچ موتورسیکلتی با استاندارد یورو3 شماره گذاری نشده است.

البته اینها تمام مسائل و چالش های صنعت موتورسیکلت نیست چرا که هر روز این صنعت با مسائل جدید مواجه می شود و شاید یکی از جدید ترین آنها تاثیر خروج آمریکا بر قرار دادهای همکاری در صنعت موتورسیکلت است که البته در حال حاضر نمی توان پیش بینی دقیقی در مورد این موضوع کرد.

به دنبال مشکلات و مسائل موجود در بازار موتورسیکلت در کشور ، رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیلکت و دوچرخه در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به ادامه جریان افت تقاضا در بازار موتورسیکلت ، اظهار داشت : بازار موتورسیکلت با وجود گذشت بیش از 2 ماه از سال جدید همچنان دچار سردرگمی است و معلوم نیست این وضعیت در نهایت به کجا خواهد رسید .

 

موتورسیکلت های یورو3، یاماها، اتحادیه موتورسیکلت


موتورسیکلت هایی که در صف طولانی شماره گذاری باقی ماندند
محمد خادم منصوری با اشاره به توقف شماره گذاری موتورسیکلت های یورو 3 از ابتدای امسال گفت : مشخص نیست این تصمیم سخت به چه دلیل از سوی دولت گرفته شده است که همچنان با وجود درخواست تولیدکنندگان ، هیچ موتور سیکلت یورو3 شماره گذاری نشده است.

به گفته وی علاوه بر وجود برخی ناهماهنگی ها در جریان شماره گذاری موتورسیکلت های با استاندارد یورو 3 ، موتورسیکلت هایی که سال گذشته نیز مجوز پلاک دریافت کردند هم اکنون سند این موتورها با مشکل مواجه شده است .

نتیجه شوک های ارزی بر افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت موتورسیکلت در بازار
وی در ادامه به تاثیر توقف شماره گذاری موتورسیکلت های یورو 3 در سال جاری پرداخت و اظهار داشت : با وجود توقف شماره گذاری موتورسیکلت از ابتدای امسال ، همچنان کمبودی در بازار احساس نمی شود . چرا که به دلیل مسائلی همچون افت تقاضا ، اشباع بازار و از سویی تاثیر نرخ دلار بر افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت موتورسیکلت ، خریداران تمایلی به خرید و یا تعویض و جایگزینی با موتورهای جدید ندارند .

رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیلکت گفت : البته اتحادیه در حال پیگیری برای رفع موانع این توقف در سال حمایت از تولید داخل است .متاسفانه این حرکت به نوعی چوب لای چرخ تولید است و اصلا در شرایط فعلی اقدام صحیحی نیست .

خادم منصوری همچنین در خصوص اختصاص ارز 4200 تومانی به صنعت موتورسیکلت ، یاد آور شد : تصمیمی که دولت در اوضاع نابسامان ارزی برای تامین ارز مورد نیاز بخش های تولیدی گرفته است تا حدودی عملی شده و بخشی از ارز 4200 تومانی نیز به صنعت موتورسیکلت اختصاص یافته اما قطعا این جریان با توجه به تقاضای بالای تولیدکنندگان و واردکنندگان زمان بر است .

وی تاکید کرد : در حال حاضر تمام متقاضیانی که نیاز ارزی شان را از بازار آزاد تامین می کردند امروز به سمت ارز دولتی روی آوردند تا دولت ارز 4200 تومانی را در اختیار این واحدها قرار دهد.

پای موتورسیکلت های جدید یاماها به بازار ایران باز می شود؟
وی در ادامه با توجه به برخی از قراردادهای پسابرجامی در صنعت موتورسیکلت به تاثیر خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر این قراردادها اشاره کرد و گفت : پس از برجام یکی از شرکت‌های بخش خصوصی قرارداد همکاری با شرکت یاماها را امضاء کرد و قرار است از مهرماه تولید محصولات این شرکت آغاز و وارد بازار ایران شود اما باید منتظر اتفاقات ماههای آینده بود که خروج آمریکا از برجام چه اثراتی را در فعالیت این شرکت و ادامه همکاری با یاماها خواهد گذاشت.

به گفته وی، یاماها ، هوندا ، سوزوکی از جمله برندهایی هستند که سابقه ورود آنها به بازار ایران به پیش از انقلاب بر می گردد که از برندهایی با کیفیت هستند. یاماها نیز که از برندهای مطرح در دنیا است چنانچه همکاری این شرکت در ایران منجر به تولید محصولاتی با قیمت هایی شود که قشر متوسط جامعه قادر به خرید باشند می توان انتظار داشت که این برند حرف اول را در بازار موتورسیکلت کشور بزند.
 

کد خبر 96311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha