کد خبر 96316
۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
خبرسازترین خودرو‌های اسپرت ایران

پرشین خودرو: خودروهای اسپرت در کنار سرعت و عملکرد فنی خوبی که دارند، به لطف ظاهر استثنایی و قیمت بالا همواره نظرها را به خود جلب می کنند. در بازار خودرو نه چندان متنوع کشورمان، همواره خودروهای اسپرت در اقلیت بوده و به همین جهت حاشیه ساز بوده اند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازبرترین ها،  خودروهای اسپرت در کنار سرعت و عملکرد فنی خوبی که دارند، به لطف ظاهر استثنایی و قیمت بالا همواره نظرها را به خود جلب می کنند. در بازار خودرو نه چندان متنوع کشورمان، همواره خودروهای اسپرت در اقلیت بوده و به همین جهت حاشیه ساز بوده اند، اما برخی خودروهای خاص به قدری در این زمینه پیش می روند که در سطح ملی و حتی جهانی پر حاشیه خواهند بود. در این مطلب قصد داریم تعدادی از خودروهای اسپرت مهم تاریخ ایران را که به لطف اهمیت شگرف شان، به نحوی تاریخ ساز شده اند، معرفی کنیم.

مازراتی 5000GT

خودرو

 

در میان خودروهای اسپرتی که پهلوی دوم تا اواخر دهه 40 شمسی خریداری کرد، باید مازراتی 5000GT را مهم ترین نمونه دانست. داستان از جایی شروع شد که در طی بازدیدی از کارخانه مازراتی، پیشنهاد داد که پیشرانه های 5 لیتری که به خاطر تغییر قوانین دیگر امکان نسب شان روی خودروهای مسابقه ای نبود را روی مدل موفق 5000GT بگذارند. مدیران و مهندسان مازراتی روی این مسئله کار کردند تا درنهایت خودرویی با نام 5000GT عرضه شد که نمونه ساخت تورینگ مشهور به Scia di Persia معروف ترین و یکی از مهم ترین خودروهای تاریخ مازراتی است.


لامبورگینی میورال SVJ
 

خودرو اسپرت

 

لامبورگینی میورا به نحوی مهم ترین سوپراسپرت دهه 60 میلادی و یکی از مشهورترین خودروهای تاریخ است. اما شاید خاص ترین میورا تاریخ، گونه مشهور به SVJ باشد که اولین دستگاه آن به شماره شاسی 4934 توسط پهلوی دوم سفارش داده شد، داستان های زیادی در مورد جولان دادن این لامبورگینی قرمزرنگ در بزرگراه های آن زمان تهران نقل شده است. در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، میورا در کاخ نیاوران بود و مصادره شد، تا آن که متاسفانه به طرقی در اوایل دهه 70 شمسی از ایران به امارات و سپس سوئیس منتقل شد. نیکلاس کیج در حراجی 1997 مبلغی در حدود 500 هزار دلار برای خرید این لامبورگینی پرداخت تا SVJ بیش از پیش مشهور شود.


مازراتی Biturbo

خودرو اسپرت


پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تا پایان دهه 60، به خاطر وضعیت خاص کشور بود که محصولات اسپرت و لوکس جدیدی به بازار ایران اضافه نشد، اما از اواخر دهه 60 و با ورود خودروهای مهاجران کویتی و عراقی، ایرانیان طعم ورود خودروهای خاص را دوباره چشیدند.در این میان اما ورود دوباره مازراتی، به طور غیر قابل منتظره ای حاشیه ساز شد. تعداد انگشت شماری مازراتی سری Biturbo در ابتدا توسط این مهاجران وارد شد که در آن زمان با قیمت های نجومی که حتی به روایتی 100 میلیون تومان هم رسید، معامله شدند. بعدها چند دستگاه دیگر نیز به این تعداد اضافه شد. قیمت بالا و خاص بودن در آن زمان سبب شد تا اسم برند مازراتی حتی به محافل سیاسی نیز کشیده شود.


میتسوبیشی 3000GT

خودرو اسپرت


آزاد شدن واردات خودرو در اواخر دهه 60، زمینه ساز خودروهایی شد که بسیاری تنها خواب حضورشان در ایران را می دیدند. در این بین همین خودروهای اسپرت خاص در مسابقات سرعت دو پیست آزادی و ارم نیز شرکت کردند و رقابت آنها با خودروهای قدیمی تر، روزهای طلایی مسابقات اتومبیلرانی ایران را رقم زدند. در این بین شاید میتسوبیشی 3000GT را باید پرحاشیه ترین خودرو بدانیم؛ خودرویی تا دندان مسلح و پر از تکنولوژی های خاص که توانست علاوه بر قدرتنمایی در پیست، در خیابان های تهران نیز خبرساز شود. ظاهر فضایی و واردات محدود را به مشخصات فنی خودرو اضافه کنید تا در نهایت علت اهمیت تاریخی این خودرو مشخص شود. 3000GT به نحوی دید مردم کشورمان به خودروهای ژاپنی را نیز عوض کرد.


فراری 458 ایتالیا

خودرو


از اواخر دهه 70 تا میانه دهه 80 که واردات خودرو قطع شد، تعداد انگشت شماری خودرو اسپرت با مجوزهای خاص برای ورزشکاران وارد شدند که در این میان نسل اول مرسدس بنز SLK و ب ام و Z3 را باید مهمترین خودروها بدانیم. اما از میان دهه 80، دوباره خودروهای اسپرت به بازار کشورمان راه یافتند و محصولات مازراتی، پورشه، بنز و ب ام و به نحوی خبرساز شدند اما باز هم یک خودرو با مجوز خاص توانست حرف اول و آخر را بزند و آن هم فراری 458 ایتالیا قرمزرنگی بود که توانست پلاک ملی دریافت کند. با وجود حضور چندین فراری و لامبورگینی با پلاک گذر موقت در سال های قبل، هیچگاه یک خودرو آنقدر حاشیه ساز نشده بود.


ب ام و i8

خودرو اسپرت

 

در اوایل دهه جاری بود که محدودیت هایی برای واردات خودروهای لوکس به کشورمان اعمال شد. با وجود وضع این محدودیت ها، تعدادی خودرو خاص دیگر به ایران وارد شدند که به لطف ظاهر و عملکرد استثنایی و در عین حال قیمت های نجومی، حتی در رسانه های غیر خودرویی حاشیه ساز شدند. در این میان ب ام و i8 را باید خاص ترین خودرو دانست که داستان دریافت پلاک و حاشیه هایی که ایجاد کرد، جایگاه در آن لیست ما را تضمین می کند. البته i8 تنها نیست و آلفارومئو 4C و مرسدس بنز SLS AMG نیز در کنار این خودرو بسیار خبرساز شدند.
 

کد خبر 96316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha