کد خبر 96384
۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
فروش سوخت خودرو در نروژ کاهش یافت

پرشین خودرو: فروش سوخت خودرو در نروژ به دلیل رشد روزافزون بکارگیری خودروهای برقی، سال گذشته برای نخستین بار طی یک دهه اخیر کاهش پیدا کرد.

به گزارش پرشین خودرو ، خودروهای برقی تا مارس، ۳۷ درصد از کل فروش خودروهای جدید را تشکیل دادند و این امر به مدد تصمیم دولت برای برقی کردن خودروها بوده است. دولت نروژ به منظور تشویق مردم برای استفاده از خودروهای برقی، یارانه‌های سخاوتمندانه و تخفیفهای مالیاتی را عرضه کرده است.

دولت این کشور می‌خواهد از سال ۲۰۲۵ به بعد همه خودروهای جدیدی که در نروژ فروخته می‌شوند برقی باشند. در برابر چنین هدفی، رشد بکارگیری خودروهای برقی به رغم مشوقها کند بوده است. تنها هفت سال به موعد هدف گذاری شده باقی مانده و تقریبا دو سوم خودروها در نروژ، غیربرقی هستند. اما استفاده از خودروهای برقی با روند فعلی به افزایش ادامه خواهد داد و تا سال ۲۰۲۵ خودروی غیربرقی در نروژ فروخته نخواهد شد. اما آیا چنین اتفاقی انتشار کربن در نروژ را کاهش خواهد داد؟

نروژ در جمع طرفداران محیط زیست، نه تنها به دلیل تشویق به استفاده از خودروهای برقی بلکه به دلیل تلاشهایش برای مبارزه با تغییرات جوی شهرت خوبی دارد. یکی از این اقدامات کوچک نگه داشتن جمعیت بوده که به معنای انتشار کمتر کربن نسبت به همسایگان پرجمعیت‌تر است. همچنین این کشور رودخانه‌های زیادی دارد که به معنای دسترسی به ظرفیت هیدروپاور است که دیگران در اختیار ندارند. در این بین، نروژ یک صادرکننده بزرگ نفت و گاز است.

خودرو برقی


حتی تولید نفت نروژ پس از کاهش در نخستین دهه هزاره جدید رو به رشد است و این کشور قصد دارد رشد تولید نفت را حفظ کند. صادرات نفت ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی نروژ به حساب می آید و اگرچه این رقم به اندازه اقتصادهای وابسته به نفت بالا نیست اما به اندازه کافی قابل توجه است تا دولت را وادارد اقداماتی برای افزایش تولید انجام دهد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، مصرف داخلی نفت نیز همسو با افزایش فروش خودروهای برقی رشد داشته و از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۶ رشد مستمری داشت و پس از آن اندکی کاهش پیدا کرد. روند تقاضا در نروژ نشان می دهد که حتی مشوقهای سخاوتمندانه از جمله محل پارک رایگان، معافیت از مالیات و معافیت از پرداخت عوارض برای صفر کردن مصرف سوخت کافی نبوده است.

کد خبر 96384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha