فضای خودرویی پسابرجام را مدیریت نکردیم

پرشین خودرو: می توانستیم از منافع تمامی قراردادهای خودرو از جمله قرارداد خوب رنو بهره ببریم اما؛ امروز در انتظار این هستیم که مدیران این خودروسازی ها در قبال بازگشت احتمالی تحریم ها چه گزینه ای را انتخاب می کنند.

علی شکوهی کارشناس بازار خودرو، در گفت وگو با پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: پس از توافق هسته ای، به دلیل بحث اعتماد سازی مجدد، دریافت مجوزهای مورد نیاز و البته آماده نبودن فضای داخلی برای حضور برندهای مطرح خودرو، در فضای کسب و کار پسابرجامی با تاخیر و کندی حرکت کردیم بنابراین دستاوردهای این توافق در صنعت خودرو بسیار کمتر از پیش بینی های اولیه بود.

به گفته وی، در 2 سالی که از برجام گذشت تا امروز که به خاطر خارج شدن امریکا از این توافق، کشور در انتظار بازگشت تحریم ها است، ما فرصت های خوبی برای به روز کردن صنعت خودرو و قطعه سازی خود داشتیم.
وی ادامه داد: اما مشکلی که همچنان پس از گذر از تحریم های خارجی وجود داشت، تحریم ها و مشکلات داخلی بود که توسط مدیران خودمان بر صنعت خودرو تحمیل شد.
 

دستاوردهای صنعت خودرو، برجام

 

شکوهی تصریح کرد: ما قراردادهای خوبی با پژو، سیتروئن و رنو پس از برجام بستیم اما کندی حرکت این قراردادها بسیار مشهود بود و ما بسیار زودتر از این باید میوه های برجامی و نتایج این قراردادها را در صنعت خودرو می دیدیدم و شاید اگر این مهم رخ می داد نگرانی امروز ما به دلیل خروج یک جانبه امریکا از برجام و تاثیرات آن بر کشور و صنعت خودرو، کمتر می شد.

وی افزود: ما می توانستیم از منافع تمامی قراردادهای خودرو از جمله قرارداد خوب رنو بهره ببریم اما؛ امروز در انتظار این هستیم که مدیران این خودروسازی ها در قبال بازگشت احتمالی تحریم ها چه گزینه ای را انتخاب می کنند.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به این مطلب که فرصت حضور شرکت های خودروسازی آسیایی را نیز از دست دادیم گفت: ما می توانستیم برندهای مطرح چینی و کره ای را نیز برای سرمایه گذاری در ایران تشویق کنیم اما این مهم نیز رخ نداد و همانطور که مشاهده می شود برخی برندهای آسیایی حال حاضر بازار بسیار کمرنگ در ایران فعالیت می کنند و حتی برند کیا نیز محصول بسیار قدیمی خود را برای مونتاژ به صنعت داخلی ایران داده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دستاوردهای امروز صنعت خودرو می توانست بسیار بهتر و بیشتر از این باشد اما این طور نشد. دلیل این ضعیف بودن دستاوردها را می توان اول در تغییرات پسابرجامی و برداشته شدن تدریجی تمام تحریم ها طی 2 سال و دوم آماده نبودن بستر حضور خارجی ها در کشور جستجو کرد.

کد خبر 96436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha