کد خبر 96466
۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
انتقاد شورایی‌ها از اجرای طرح ترافیک جدید

پرشین خودرو: اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد دستاوردهای اولیه طرح ترافیک جدید نظرات خود را بیان کردند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایسنا، محمدجواد حق شناس پس از استماع گزارش معاون شهردار در مورد دستاوردهای طرح ترافیک جدید گفت: بعد از اجرای طرح که نقاط مثبتی داشت شکایات زیادی از افراد که عمدتا مدیران مسئول، خبرنگاران، چهره‌های هنری و ... بود دریافت کردیم که از عدم امکان تردد در شهر گلایه و شکایت داشتند.

وی با بیان اینکه هنوز شهردار جدید مستقر نشده بود که رحمانیان مدیرمسئول شرق با من تماس گرفت و به نمایندگی از مدیران مسئول با حضور علیخانی و سرپرست شهردار نشست اضطراری را برگزار کردیم، گفت: این افراد بسیار عصبانی بودند و در ابتدا سعی کردیم که آنها را آرام کنیم و حتی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز در تماس با من مراتب دلخوری اصحاب رسانه در نحوه تخصیص طرح‌های ترافیک را بیان کرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی نیز با بیان اینکه این داده‌ها که در گزارش مطرح شده جای سوال و ابهام دارد، گفت: نهاد ناظر و ارزیاب باید خارج از شهرداری باشد نه اینکه خود معاونت گزارش خوداظهاری که حتی اصول اولیه آن نیز رعایت نشده است، را ارائه دهد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان یک سری چیزها را به عملکرد خودمان انتصاب دهیم، گفت: آسمان باریده اما حالا می‌گوییم آلودگی هوا کم شده است و با این شیوه‌های آماری که قبلا هم تجربه‌اش را داشتیم نمی‌توان کار را پیش برد و این درست نیست که بگوییم همه از اجرای این طرح راضی هستند چرا که ممکن است صدای معترضین به گوش شما نرسیده باشد. حتی برخی به من انتقاد کردند که راه ارتباطی در مورد طرح ترافیک مسدود است و به همراه خودم چند بار با سامانه تماس گرفتیم و بارها پشت خط ماندیم.

طرح ترافیک پیوست سلامت ندارد

فخاری با بیان اینکه طرح ترافیک پیوست سلامت ندارد، گفت: شهر آزمایشگاه شخصی ما نیست و نمی‌توانیم هر طرحی را در آن اجرا کنیم.

وی با انتقاد از رفتار حذفی با منتقدان طرح، تصریح کرد: این قابل قبول نیست که شخصی منتقد به دستور شما تعدیل شود.

 محسن پورسیدآقایی به میان سخنان فخاری آمد و گفت: اگر من دستور دادم اسمش را ببرید.

 پورسیدآقایی بارها از فخاری خواست که نام فردی که عنوان شده به دستور وی و به دلیل انتقاد به طرح ترافیک اخراج شده را نام ببرد که نهایتا با ورود محسن هاشمی این مسئله حل شد و وی گفت: لطفا به عضو شورای شهر فشار نیاورید.

طرح ترافیک

 


در ادامه محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر نیز با بیان اینکه اختلاف ما در اشکالات طرح است و با اصل طرح مشکلی نداریم، گفت: چطور آقای پورسیدآقایی می‌گوید که اجرای این طرح عالی بوده و ترافیک و آلودگی هوا نیز رفع شده، در صورتیکه شورای ترافیک 6 ماه برای اجرای این طرح فرصت گذاشته است.

وی با بیان اینکه آمارها باید نسبت به مدت مشابه سال قبل مقایسه می‌شد نه در سه هفته که ماه رمضان است و مدارس هم تعطیل شده و شاهد نزولات آسمانی هم بودیم، گفت: بر اساس این گزارش اتفاقات خوبی در داخل محدوده طرح ترافیک افتاده اما رینگ بیرونی محدوده چه وضعیتی دارد؟

 محسن هاشمی در میان سخنان علیخانی آمد و افزود: آمارهای ارائه شده در این گزارش مربوط به قبل از ماه مبارک رمضان است.

در ادامه علیخانی با بیان اینکه سازمان بازرسی شهرداری گزارشی از حجم نارضایتی شهروندان از اجرای طرح ترافیک جدید ارائه داده است، گفت: معاونت حمل و نقل کجا نظرسنجی کرده که همه از اجرای طرح راضی هستند.

در ادامه میرلوحی با بیان اینکه سقف صدور طرح ترافیک حدود 40 هزار نفر کم شده است، گفت: حالا این 40 هزار نفر تبدیل به 40 هزار تریبون شده‌اند که گلایه و شکایت می‌کنند اما تهران هشت میلیون و 700 هزار نفر جمعیت ساکن دارد و چرا کسی در مورد حقوق هشت میلیون نفر صحبت نمی‌کند؟

در ادامه مرتضی الویری نیز با بیان اینکه من در زمان اجرای این طرح نگران بودم که نکند گرفتار آشفتگی زیادی شویم، گفت: البته نمره 20 نمی‌دهم اما با اینکه اشکالاتی وجود دارد اما با اصل طرح موافق هستیم و اگر با همین زاویه جلو برویم، خوب است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مهمترین دستاوردمان در این طرح جلوگیری از رانت بوده؛ به طوری که جالب است امسال افرادی به من مراجعه کردند و می‌گویند ما طرح شناور داشتیم اما حالا نداریم. این در حالیست که من به آنها می‌گویم حتی من عضو شورای شهر و نماینده مجلس نیز پول می‌دهیم و با خودروهای شخصی‌مان وارد محدوده می‌شویم و این جلوی رانت بزرگ را گرفته است و دقت داشته باشید که یکی از برنامه‌های شورای پنجم رانت زدایی بود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از دستاوردهای طرح ترافیک جدید اخذ معاینه فنی توسط خودروها بود، گفت: برخی خودروها با هیچ بهانه‌ای حاضر نمی‌شدند معاینه فنی بگیرند اما حالا عمده خودروها معاینه فنی دارند و این حرکت سالم و درستی است.

وی پیشنهاد داد: باید میزان پیمایش خودرو در محدوده طرح ترافیک نیز مورد بررسی قرار گیرد و به عنوان یکی از شاخص‌های تعیین قیمت در محاسبه نرخ عوارض لحاظ شود.

در ادامه میلانی نیز با بیان اینکه طرح ترافیک یک کلاف به هم پیچیده بود و شورای شهر پیگیر وعده‌های اجرای این طرح در راستای کاهش آلودگی هوا است، گفت: البته برای آنکه دقیقا پایش آلودگی هوا در محدوده طرح ترافیک به درستی انجام بگیرد نیازمند آن هستیم که ایستگاه‌های ثابت و یا موقت در محدوده طرح ترافیک نصب شود تا بتوانیم آن را به درستی بسنجیم.

در ادامه زهرا صدر اعظم نوری نیز با بیان اینکه نقد باید منصفانه باشد، گفت: ترافیک به میزان زیادی در مرکز شهر کاهش یافته است، محل کار خانواده من در محدوده طرح ترافیک است و با وجود آنکه قبل از اجرای طرح انتقاداتی داشتم اما حالا رضایت دارم و می‌گویم ترافیک به میزان زیادی در مرکز شهر کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: اگر قبول کنیم که دانشگاه‌ها مرجع موجهی برای مطالعات علمی هستند باید هم قبول کنیم که ارزیابی دانشگاه عمل و صنعت یک پایش معتبر شایسته است.

صدراعظم نوری در ادامه با بیان اینکه معاونت حمل و نقل می‌بایست به صورت دوره‌ای گزارشات و ارزیابی‌های خود را ارائه کند، گفت: کاهش مدت زمان ورود خودرو یعنی کاهش خروج آلاینده‌ها از خودرو و در نتیجه کاهش آلودگی هوا را سبب می‌شود و دقت داشته باشید وقتی آمارها نشان می‌دهد که از هر پنج خودرو، چهار خودرو معاینه فنی برتر دارند یعنی اتفاق بزرگی افتاده و همه نقدها و تشکرات نیز در جهت بهتر شدن اوضاع و رضایت شهروندان است.

در ادامه زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورا نیز با بیان اینکه طرح ترافیک جدید سه هدف داشت که کاهش آلودگی هوا، برقراری عدالت و کاهش ترافیک بود، گفت: به نظر می‌رسد به غیر از دانشگاه علم و صنعت نیز باید سایر کانون‌های ارزیابی نیز وارد شوند تا بدانیم این طرح چقدر موفق بوده و همچنین پیشنهاد می‌شود سایت نظرسنجی برای شنیدن صدای موافقان و مخالفان طرح ترافیک ایجاد شود و یا از مرکز نظرسنجی ایسپا بخواهیم که در مورد طرح ترافیک تحقیق کند.

در ادامه ناهید خداکرمی با بیان اینکه تغییر و اصلاح کار بسیار سخت است و سال‌ها طول می‌کشد اما شهامت ایجاد تغییر سخت‌تر است،‌ گفت: البته پایداری در مسیر هم یک نکته مثبت است و امیدواریم این پایداری در پورسیدآقایی باقی بماند.

وی با بیان اینکه هیچ طرحی بدون اشکال نیست و از حالا قضاوت کردن زود است، گفت: از رئیس شورا درخواست می‌شود که برای شنیدن صحبت همه گروه‌های ذینفع، وقتی را اختصاص دهد و همچنین از پورسیدآقایی می‌خواهیم که از بقیه دانشگاه‌ها درخواست کند که داده‌های طرح ترافیک را آنالیز کند تا چالش‌ها و مشکلات کاهش یابد. چرا که طرح می‌تواند موفق‌تر هم باشد.

در ادامه مسجدجامعی گفت: همه بحث‌هایی که در این جلسه مطرح شده کارشناسی و سنگین است و بهتر است در یک زمان دیگر پاسخ‌ها داده شود.

 محسن پورسیدآقایی نیز در پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی اعضا گفت: الان ابهاماتی مطرح شده و جواب ندادن به آنها به ابهامات بیشتر دامن می‌زند.

وی با بیان اینکه ما هیچ وقت نگفتیم که طرح مشکلی ندارد و 100 درصد موفق است، گفت: روزانه حدود 3000 تماس با 137 گرفته می‌شود که بخش عمده‌ای از آنها مربوط به طرح ترافیک است و حتی ما یک تیم را مستقر کرده‌ایم تا به ابهامات طرح ترافیک پاسخ دهد.

معاون شهرداری تهران با بیان اینکه ادعا نداریم که طرح بی اشکال است، گفت: برخی از دوستان عنوان کرده‌اند که چرا گزارش سه هفته‌ای ارزیابی داده‌ایم اما بدانید که من هم مایل به ارائه گزارش نبودم اما اعضای شورا انتقاد داشتند که چرا گزارش سه هفته‌ای نمی‌دهید و من هم معتقدم در این سه هفته نمی‌توانیم بگوییم که طرح ایده‌آل است اما بنا به درخواست و دستور شورای شهر به اینجا آمدیم.

وی با بیان اینکه در صفحه اول گزارشم که در اختیار شماست عنوان شده که این گزارش تنها یک گزارش اولیه از طرح است، گفت: انتظار نداریم که کار بی اشکال باشد اما مسیر درست را انتخاب کردیم و اگر جزئیات و اشکالات و ابهاماتی که در مورد موارد خاص همچون آژانس‌ها، وانت بارها، خبرنگاران و ... وجود دارد رفع شود می‌توانیم به بررسی ابعاد دیگر طرح ترافیک بپردازیم.

کد خبر 96466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha