دولت می تواند مانع تحریم داخلی صنعت خودرو شود

پرشین خودرو: چنانچه دولتی ها برای کم کردن حاشیه های تحریم های خارجی والبته به وجود نیامدن تحریم های داخلی، از هم اکنون برنامه ریزی کنند، تاثیر این تحریم ها بر صنعت خودرو داخلی ناچیز خواهد بود.

عبدالله بابایی کارشناس صنعت و بازار خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این مطلب گفت: این موضوع که شرکای اروپایی صنعت خودرو از کشور می روند یا نه، تصمیمی است که خودشان باید اتخاذ کنند.

وی با ابراز امیدواری به ماندن تمام شرکت های طرف قرارداد با ایران در کشور، ادامه داد: شاید دولت بتواند با راهکارهای مناسب مانع از کوچ دوباره این شرکت ها و برندها شود اما؛ به نظر بنده مهمترین کاری که باید انجام دهد جلوگیری از تحریم داخلی صنعت خودرو است.
 

تاثیر تحریم بر صنعت خودرو

 

بابایی با اشاره به اتفاقات سال 91 و مشکلاتی که برای صنعت خودری کشور بوجود آمد، تصریح کرد: تحریم خارجی تکلیفش معلوم است اما حاشیه های داخلی می تواند اثر بدتری بر روی صنعت و بازار خودرو بگذارد.

وی افزود: دولت باید با در دسترس قرار دادن منابع داخلی، به صنعت خودرو و تولید داخلی کمک کند و در ادامه واسطه ها را از بازار مواد اولیه حذف نماید.

این کارشناس صنعت و بازار خودرو تاکید کرد: حوزه بورس کالا، فلزات و پتروشیمی از جمله مهمترین بخش هایی هستند که در زمان بحران باید توسط دولت کنترل شود، در سال های گذشته نسبت عرضه و تقاضا منطقی بود و خریداران این مواد، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان واقعی این مواد بودند.

وی ادامه داد: اما زمانی که قیمت و توزیع ارز ملتهب می شود، نحوه عرضه و تقاضا دچار چالش شده و نیازمند مراقبت بیشتر است چرا که با ایجاد محدودیت در عرضه واسطه ها ورود می کنند.

وی ورود واسطه ها به بازار مواد پتروشیمی را دلیل افزایش قیمت مواد اولیه دانست و افزود: وقتی عرضه کم است و خریدار نیز تولید کننده واقعی نیست و تنها واسطه است، خودروساز نمی تواند مواد اولیه را با قیمت مناسب در اختیار بگیرد و این یعنی افزایش هزینه تولید که به زیان صنعت خودرو خواهد بود.

بابایی برای رفع حضور واسطه ها در بازار مواد اولیه به دولت پیشنهاد می دهد تا آمار 6 ماه اول سال 96 یا مدت مشابه را بررسی و میزان عرضه، نام خریداران و میزان توزیع این افراد در بازار را استخراج نماید و از روی نتایج بدست آمده برای فروش این نوع مواد در حوزه بورس کالا، پتروشیمی و ... برنامه ریزی کرده تا این محصولات به دست تولید کننده واقعی برسد.

این کارشناس بازار خودرو در ادامه به زیان صنعت قطعه سازی از افزایش قیمت مواد اولیه اشاره کرد و افزود: وقتی قطعه ساز مواد اولیه تولید را گران بخرد، قادر به ارائه خدمات مطلوب یعنی تولید به موقع و با تیراژ و کیفیت مناسب قطعه نیست و این اتفاق خودروسازی را با چالش رو به رو می کند.

وی در خصوص تامین به موقع ارز مورد نیاز خودروسازان گفت: مطمئنا یکی از اتفاقات پس از بازگشت تحریم ها، مشکل در منابع بانکی خواهد بود و برای رفع این چالش دولت باید صرافی های مطمئنی را به خودروسازان معرفی کند که توان رفع نیازهای ارزی این بخش را داشته باشند.

بابایی خاطرنشان کرد: صنعت پتروشیمی نیز با منابع ارزی درگیر خواهد بود بنابراین؛ این منابع مطمئن ارزی باید همزمان در اختیار صنعت پتروشیمی برای تامین نیاز مواد اولیه قرار بگیرد.

کد خبر 96509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha