بازار ایران برای برندهای خارجی مهم است / بسته شدن سامانه ثبت سفارش هوشمندی دولت بود

پرشین خودرو: چنانچه روند مذاکرات توسط دولت با سرعت بیشتری پیش می رفت امروز شاهد حضور برندهای بیشتری در حوزه خودروسازی کشور و واردات به شرط تولید می بودیم.

محمد مرتضایی کارشناس بازار خودرو در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: پس از برجام شرکت های خارجی، ایران را به عنوان بزرگترین پتانسیل سرمایه گذاری در حوزه خودرو انتخاب کردند و بسیاری از ایشان که در 40 سال گذشته حتی حاضر به مذاکره با ایران نبودند این انگیزه را پیدا کردند که پای میز مذاکره با ما بنشینند.

وی ادامه داد: ایران به عنوان بزرگترین بازار خودرو در خاورمیانه و حتی حوزه GCC شناخته می شود و این مهم را برندهای مطرح خودرویی به نیکی دانسته و درک کرده اند.

 

بازار ایران، سامانه ثبت سفارش


مرتضایی تاکید کرد: در حوزه خودروهای سبک برخی از کشورهای منطقه توانایی رقابت با ما را دارند اما در حوزه خودروهای سنگین کل کشورهای خاورمیانه در یک سو و ایران در سوی دیگر قرار می گیرد. به همین دلیل ما دارای یک ظرفیت بسیار بزرگ برای تولید و سرمایه گذاری شرکت های بزرگ هستیم.

وی با اشاره به این مطلب که روند مذاکرات خودرویی در پسابرجام بسیار کند پیش رفت، گفت: با تمام کندی مذاکرات، اما بسیاری از قراردادهای ما اجرایی شد اما برخی از تفاهم های بزرگ به یک باره نا کام ماند که از آن جمله می توان به قراردادهای فولکس و بنز اشاره کرد که تا ورود سرمایه نیز پیش رفتند اما به یک باره همه چیز متوقف شد!

این کارشناس بازار خودرو افزود: البته بروز برخی شایعات در خصوص برجام در ناکام ماندن برخی از تفاهمات و قراردادها موثر بود و البته این حرف و حدیث ها امروز به واقعیت تبدیل شده و گویی شرکای خارجی قبل از ما از این رخداد با خبر بودند.


هوشمندی دولت در بستن سامانه ثبت سفارش


این فعال حوزه خودرو در خصوص کارهایی که دولت در این زمان می تواند برای خنثی کردن تاثیر خروج امریکا از برجام انجام دهد گفت: هوشمندی دولت از همان سال گذشته در مورد برجام مشخص شد. شک نکنید که بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو، هوشمندی دولت برای مواجهه با چنین روزی بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دولتی ها می دانستند خروج امریکا از برجام بالاخره اتفاق می افتد و از این رو با توجه به حجم بسیار زیاد خروج ارز از کشور توسط واردکنندگان خودرو این سامانه را بستند تا هم از خروج ارز و هم از امنیت ملی کشور محافظت کنند.

کد خبر 96612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha