تناقض در تصمیم گیری ها سد رقابتی شدن بازار خودرو

پرشین خودرو: وقتی مدیران ما نمی دانند که از برنامه های تولیدی و صنعتی چه می خواهند و با هر اتفاقی واکنش منفی نشان می دهد، جلوی ایجاد سیستم رقابتی در بازار خودرو و قطعه سازی گرفته می شود.

امیرحسین کاکایی استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: باید قبول کنیم که برندهای آسیایی به خصوص از هند و چین، دیگر وجود دارند و بسیار نیز در سطح جهانی موفق عمل کرده اند.

وی ادامه داد: این دو کشور بزرگترین بازارهای خودرویی جهان را دارا هستند و حالا برای خود دارای برندهای مشخص و توان تولید با کیفیت خوب شده اند.

این کارشناس صنعت خودرو عقب ماندن صنعت خودرو ایران از رقبای آسیایی را به دلیل مشکل فلسفی صنعت و تولید در ایران دانست و افزود: پارادایم های توسعه صنعتی در کشور ما دارای تناقضات بسیار است و از طرف دیگر می خواهیم نمونه باشیم و از طرف دیگر می خواهیم تولید داخلی را در همه حال داشته باشیم یعنی تکلیفمان با خودمان مشخص نیست.

وی تصریح کرد: ابتدا باید به این سوال جواب داده شود که خودروسازی شامل قطعه سازی می شود یا خیر؟ از طرفی ارتباطات بین المللی ما نیز دارای تناقض است. بسیاری از اوقات شما سرمایه گذار خارجی را راضی می کنید برای حضور در کشور اما؛ یک بخش دولتی و یا خارج از دولت اعلام می کند که خارجی ها بد هستند و دزد هستند و کلاهبردار! سرمایه گذار نیامده، فرار می کند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: صنعت خودرو کشور ما سال هاست که با برندهای فرانسوی شریک تجاری است اما در تمام این سال ها هر وقت فرصت کرده ایم به این فرانسوی ها هم تاخته ایم و به آنها انگ های مختلفی زده ایم. البته هیچکس نمی گوید همه فعالیت های این شرکت ها به نفع ما بوده است اما این قدر هم بد نیستند که دوستان می گویند.
 

 رقابتی شدن بازار خودرو

 

مناطق آزاد به چه دردی خوردند؟!
کاکایی مناطق آزاد و فلسفه ایجاد آنها را توسعه صنعتی دانست و افزود: آیا این هدف در مناطق آزاد کشور اجرا شد؟ خیر. این مناطق در حال حاضر تنها پایگاهی است برای واردات کالاهای مختلف و این مهم نشان می دهد که مدیران ما خودشان نمی دانند از فعالیت هایی که انجام می دهند؛ چه می خواهند.

وی افزود: شرکت های مختلف را خصوصی می کنیم اما دولت در تمام تصمیمات آنها نقش دارد که این مهم در مورد قطب های خودروسازی کشور کاملا مشهود است. با همه این دخالت ها باز هم کارشناسان از دولت می خواهند که قطب سوم برای صنعت خودرو ایجاد کند و این یعنی دوستان خودشان مانده اند که صنعت خصوصی باشد یا دولتی. اگر خصوصی باشد پس چرا به دولت می گویید که قطب سازی کند و اگر دوست دارید دولتی بماند پس این همه نمایش به نفع خصوصی سازی برای چیست!

این استاد دانشگاه تاکید کرد: وقتی دولت در قیمت گذاری خودرو دخالت می کند همه به او می تازند که چرا؟ اما این حرف با پیشنهاد ایجاد قطب های جدید خودرویی توسط دولت و نه بخش خصوصی منافات دارد.



وی افزود: سال هاست دو قطب خودروسازی خودرویی که به ظاهر خصوصی هستند داریم اما؛ تا این دو شرکت بزرگ شده و کمی جان می گیرند، ناراحت می شویم و می گوییم چرا و چگونه؟ ما قطعه سازان بزرگی در کشور داریم اما نمی دانیم از این مهم خوشحال باشیم و یا ناراحت؟ از بزرگ شدن صنایع خودرو و حواشی آنها استقبال کنیم و یا انتقاد؟!



کاکائی اظهار داشت: صد در صد بزرگ ترها در صنعت قطعه سازی موجب از بین رفتن کوچک تر ها و ضعیف تر ها می شوند و همین اتفاق موجب تناقض شده و برخی موافق حرف می زنند و برخی کاملا با ایجاد قطعه سازان بزرگ مخالفند!

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مدیران و مسئولان ذی ربط به دلیل همین تناقضات وقتی قطعه سازی بزرگ می شود اعتراض می کنند که چرا کوچکترها از بین رفتند و ابلاغیه می دهند که خودروساز از قطعه سازان بزرگ خرید نکند و از کوچکترها حمایت شود.

کد خبر 96620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha