10 خودرویی که با موتور شرکت‌های دیگر درخشیدند را بشناسید

پرشین خودرو: صنعت خودروسازی شاید یک زمانی محل زورآزمایی و رقابت شرکت‌های بزرگ خودروسازی با یکدیگر بود، اما حالا این صنعت بستری برای همکاری میان شرکت‌های بزرگ خودروسازی فراهم کرده است تا حالا شاهد رقابت گروه‌های خودروسازی با یکدیگر باشیم.

به گزارش پرشین خودرو، به طور مثال گروه خودروسازی PSA که شرکت‌های مختلفی از جمله "پژو، سیتروئن، DS، اوپل، واکسهال" را زیرمجموعه خود دارد و یا حتی اتحاد چهار کمپانی خودروسازی "رنو، نیسان، میتسوبیشی و مرسدس بنز" که هرکدام خودروسازن دیگری زیرمجموعه خود دارند و پلتفرم‌های خود را به اشتراک گذاشته و از پیشرانه‌های مختلف استفاده می‌کنند. موارد ذکر شده تنها گوشه‌ای از همکاری شرکت‌های بزرگ خودروسازی با یکدیگر است که به آنان اشاره کردیم، حال در ادامه قصد داریم مروری کلی بر روی اتومبیل‌های معروف بازار داشته باشیم که پیشرانه محرک آنان متعلق به شرکت اصلی سازنده نیست و از شرکای آن قرض گرفته شده است یا بر روی محصولات دیگری مورد استفاده قرار می گیرد.

- مرسدس بنز A کلاس

بعد از تشکیل اتحاد مرسدس بنز با کمپانی "رنو، نیسان و میتسوبیشی"، نسل جدید هاچ بک اسپرت مرسدس بنز A کلاس با تغییرات اساسی رونمایی شد، اما این خودرو در زیر کاپوت خود یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر دیزلی دارد که بر روی مدل A180d مورد استفاده قرار گرفته است، اما همزمان این پیشرانه بر روی محصولات "رنو"، "نیسان" و همچنین "داچیا" مورد استفاده قرار می‌گیرد که خروجی قدرت آن برابر با 116 اسب بخار بوده و می‌تواند خروجی گشتاور 260 نیوتن متری داشته باشد.

- آلفارومئو جولیا QV

شاید یکی از بهترین اتفاق‌های این لیست، پیشرانه محرک آلفارومئو جولیا QV باشد که به لطف اتحاد "فیات کرایسلر" موفق به دریافت یک پیشرانه 2.9 لیتری شش سیلندر توربوشارژر 510 اسب بخاری شده است که طراحی و مهندسی آن توسط مهندسان و متخصصان کمپانی خودروسازی فراری انجام شده است.

- بی ام و سری 1

نکته جالب اینجاست که شرکت خودروسازی BMW برای تولید"بی ام و سری 1"، از کمپانی خودروسازی فرانسوی "پژو سیتروئن" کمک گرفته است و پیشرانه‌های 1.4 لیتری (EP3) و همچنین پیشرانه های 1.6 لیتری (EP6) این کمپانی فرانسوی را برداشته و علاوه بر خودروی "سری 1"، بر روی محصولات "مینی" هم مورد استفاده قرار داده است.

- پاگانی هوایرا

افسانه "پاگانی هوایرا" با پیشرانه‌های منحصربه فرد "مرسدس AMG" به حقیقت تبدیل شده است. این خودرو در سال 2011 میلادی رونمایی شد و در زیر کاپوت خود از یک موتور دوازده سیلندر 789 اسب بخاری سود می‌برد، هرچند بر روی دیگر محصولات پاگانی هم از پیشرانه‌های مرسدس AMG استفاده شده است.

- اسمارت Fortwo

شرکت خودروسازی "اسمارت" به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی دایملر و شرکت خودروسازی مرسدس بنز، در اتحاد اخیر مرسدس بنز سهیم شده و حدود 60 درصد از ویژگی‌های خود را با اتومبیل "رنو توئینگو"شریک شده است. دربخش فنی خود هم از همان پیشرانه‌های بنزینی استفاده می‌کند که بر روی محصولات "رنو" و "داچیا" مورد استفاده قرار گرفته است.

- استون مارتین ونتیج

اول از همه شرکت خودروسازی ایتالیایی "پاگانی" و حالا هم شرکت خودروساز انگلستانی "استون مارتین" دیده می‌شود که از پیشرانه‌های "AMG" در زیر کاپوت خود استفاده می‌کنند. گفتنی است که این خودرو از موتور 4 لیتری هشت سیلندر AMG در زیر کاپوت خود استفاده می‌کند.

- لامبورگینی هوراکان پرفورمانته

خودروی سوپراسپرت "لامبورگینی هورکان پرفورمانته" در حال حاضر به عنوان یکی از سریع‌ترین خودروهای پیست نوربرگ رینگ آلمان به شمار می‌رود، اما این خودرو در واقع از همان موتور 10 سیلندر FSI سود می‌برد که بر روی سوپراسپرت آئودی R8 نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

- دانکروورت D8 GTO-RS

بدون شک آشنایی زیادی با این اتومبیل ندارید، اما خوب است بدانید که این خودروی 700 کیلوگرمی شرکت هلندی "دانکروورت" از موتور معروف 2.5 لیتری توربوشارژر 5 سیلندر آئودی سود می‌برد که نمونه آن بر روی نسل جدید آئودی TT و یا خودروی آئودی RS3 استفاده شده است.

- لوتوس اوورا

در سال 2009 میلادی و زمانی که خودروی "لوتوس اوورا" معرفی شد، نظرات مثبت و تحسین‌های کارشناسان روانه این اتومبیل شد، اما راز موفقیت این خودرو علاوه بر وزن بسیار پایین محصولات لوتوس، استفاده از موتور شش سیلندر "تویوتا" بود که می‌تواند خروجی قدرت 436 اسب بخاری در مدل GT430 داشته باشد و همین موضوع باعث شد تا برند "اوورا" یکی از محصولات جاودانه لوتوس شود.

- تویوتا GT86

در آخر هم می‌رسیم به شرکت خودروسازی تویوتا که در بیشتر مواقع تکنولوژی و مهندسی این شرکت در اختیار سایر خودروسازان همکار قرار می‌گیرد، اما برای تولید "تویوتا GT86" که یک پروژه مشترک با کمپانی خودروسازی سوبارو بود، از موتور تنفس طبیعی 200 اسب بخاری استفاده شده است که نمونه آن با همکاری سوبارو، بر روی اتومبیل "سوبارو BRZ" هم نصب شد.

کد خبر 96711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha