کد خبر 96805
۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷
فشار خون، قاتلی خاموش

پرشین خودرو: برخی بیماری‌ها به دلیل نداشتن علائم در سکوت به بدنتان حمله می‌کنند؛ بی توجهی به سلامت، آسیب‌های جبران ناپذیری را بر جای می‌گذارد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازباشگاه، فشار خون بیماری که از آن به عنوان قاتل خاموش یاد می شود؛ این قاتل در سکوت و بدن هیچ علائمی به سراغ فرد می‌آید، رژیم های نادرست غذایی، مصرف الکل و دخانیات، مصرف بیش از اندازه نمک باعث ایجاد فشار به دیواره رگ‌ها می‌شود به همین دلیل خون جریان یافته در رگ به تدریج کاهش پیدا می کند و در نهایت منجر به بروز برخی بیماری ها و مرگ تدریجی می‌شود، قلب، مغز و کلیه بیشترین درگیری را با فشار خون نامتعادل دارند.

فشار خون به چه معنا است؟
فرشاد شاکریان متخصص قلب و عروق در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛در خصوص بیماریفشار خون و راه‌های درمان آن، اظهار کرد: بیمار مبتلا به فشار خون در بیشتر ساعات روز فشاری بالاتر از حد معمول در رگ‌هایش دارد؛ این فشار در افراد با سن‌های مشخص، متفاوت است و باید با توجه به سن فشار خون گرفته شود.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه حد نرمال فشار خون پایین‌تر از 120 و حداقل 80 است، گفت: فشار خون در مواقعی مانند ورزش کردن یا استرس بالا می‌رود اما این افزایش فشار طبیعی است و بیماری تلقی نمی‌شود، منظور از فشار خون نرمال، طبیعی بودن فشار وارده بر رگ‌ها در بیشتر ساعات روز است و ما زمانی می‌گوییم فرد به فشار خون مبتلا است که حتی در خواب هم فشار خونش بالا باشد.


شاکریان چگونگی آسیب‌رسانی بیماری فشار خون به بدن عنوان کرد: رگ‌های که ایجاد شده‌اند تا سطح معینی از فشار را تحمل کنند در طول شبانه روز در معرض فشار بالا و غیر طبیعی قرار می‌گیرند، بنابراین خیلی‌ زودتر‌ از موعد تخریب می‌شوند و بدن را مستعد بیماری‌های خطرناک می‌کند.

عوارض فشار خون چیست؟
وی با اشاره به مهمترین‌ عارضه‌ فشار خون، مطرح کرد: یکی از مهم ترین عوارض فشار خون، سکته مغزی است؛ فشار خون رگ‌های موجود در اندام‌های بدن مانند مغز، چشم، قلب، کلیه و حتی عروق اندام تحتانی‌ را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تخریب‌ می‌کند.

این متخصص قلب و عروق‌ ادامه داد: سکته‌های قلبی و مغزی از عوارض شایع بیماری فشار خون هستند، مرگبار‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری فشار خون است؛ آمارها نشان می‌دهد که سکته‌های مغزی بیشتر‌ از سکته‌‌های قلبی سلامتی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فشارخون

وی با تأکید بر اینکه فشار خون در قلب باعث تنگی رگ‌ها می‌شود، افزود: وقتی پلاک‌های چربی که در رگ‌ها تشکیل می‌شوند، تنگی رگ را ایجاد با تصلب شرایین رو به رو هستیم؛ این عارضه باعث سکته قلبی و نارسایی قلبی و در نهایت منجر به مرگ فرد می‌شود.

این متخصص قلب و عروق‌ با بیان اینکه بیماری فشار خون به دلیل عوامل‌ مختلفی به وجود می‌آید، اظهار کرد: دو نوع بیماری فشار خون وجود دارد؛ نوع اول بیماری اولیه‌‌ای است که دلیل مشخصی دارد، 90 درصد بیماری‌های کلیوی‌ به دلیل فشار خون اولیه‌ به وجود می‌آید، فشار خون نوع دوم در اثر اختلال تنظیم کننده رگ‌ها در مغز به وجود می‌آید و علت این فشار خون اغلب نامعلوم است.


شاکریان‌ با تأکید بر اینکه فشار خون درمان قطعی ندارد، تشریح کرد: فشار خون را فقط می‌توان کنترل کرد؛ بیمارانی که به فشار خون مبتلا هستند نباید از درمان خسته شوند و بگویند مصرف 2 یا 4 سال دارو باعث درمان این بیماری شده، این دیدگاه اشتباه است و نباید درمان فشار خون را نیمه رها کرد.

وی عنوان کرد: ما باید علت ایجاد فشار خون را بدانیم و آن را بهبود ببخشیم‌؛ داروهای ضد فشار خون متنوع هستند‌، این بیماری‌ مزمنی‌ است که فرد باید سال‌ها تحت درمان باشد و از داروهای متنوع استفاده کند.

این متخصص قلب و عروق در خصوص دارو درمانی‌ در فشار خون، گفت: دارو باید گشادکننده‌ رگ‌های خون باشد، پزشکان بر حسب عوارض‌، سن و شرایط بیمار دارو را تجویز می‌کنند؛ فشار خون با افزایش سن شیوع پیدا می‌کند، مثلاً فشار خون در افراد 20 ساله زیر 10 درصد ولی در افراد 75 ساله 70 درصد است، پس در نتیجه با افزایش سن‌ درصد ابتلا به این بیماری افزایش پیدا می‌کند و باید فشار خون را کنترل کرد.

کنترل وزن راه مقابله با فشار خون
شاکریان‌ با تأکید بر اینکه افزایش وزن و چاقی در بروز فشار خون بسیار مؤثر است، تشریح کرد: ثابت‌ شده است که کاهش وزن به کاهش فشار خون کمک می‌کند؛ حتی فشار خون خفیف را با کاهش وزن می‌توان درمان کرد.

وی با هشدار در خصوص بیماران قلبی‌، ادامه داد: فشار خون باعث تنگی رگ‌ها می‌شود و ریسک‌ سکته قلبی را بالاتر می‌برد؛ در بیمارانی که زمینه بیماری قلبی دارند فشار خون بالا مخرب‌ است و باعث افزایش سرعت نارسایی قلبی می‌شود، در نتیجه رگ های قلب را درگیر می کند.


این متخصص‌ قلب و عروق‌ ادامه داد: به این علت فشار خون به قاتل خاموش مشهور است که این بیماری‌ خود به خود تشخیص‌ داده نمی‌شود؛ فشار خون در بیماران قلبی پس از مراجعه به پزشک و طی معاینات مشخص می‌شود.

علائم فشار خون چیست؟
فرزانه فتوحی‌ فوق تخصص کلیه و فشار خون در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص علائم فشار خون، اظهار کرد: ممکن است فشار خون بدون علامت ایجاد شود و فرد از بیماری خود آگاهی نداشته باشد به همین دلیل بیمار زمانی به پزشک مراجعه می‌کند که دچار عوارض‌ جدی شده است.

این فوق تخصص کلیه‌ با اشاره به علائم‌ غیر اختصاصی‌ فشار خون، خاطرنشان کرد: از علائم غیراختصاصی‌ می‌توان به سردرد‌، تهوع، استفراغ، خونریزی از بینیاشاره کرد که اغلب بیماران به این دلایل به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و در نهایت متوجه فشارخون بالای خود می‌شوند؛ توصیه‌ می شود افراد بالای 18 سال سالی 2 بار تحت کنترل فشار خون قرار گیرند، کسانی که در خانواده خود ریسک‌فاکتور بالایی دارند باید سالی یک بار تحت نظر پزشک فشار خون خود را کنترل کنند.

فشار خون بالا چه اندامی را تحت تاثیر قرار می دهد؟
فتوحی‌ با بیان اینکه فشار خون اولیه روی کلیه اثر می‌گذارد، مطرح کرد: همانطور که فشار خون اولیه روی کلیه اثر می‌گذارد، کلیه آسیب‌ دیده باعث ایجاد فشار خون می‌شود؛ فشار خون بالا باعث‌ باریک‌ شدن عروق می‌شود، خون‌رسانی به کلیه را مختل می‌کند و در نهایت باعث تخریب پروتئین‌ می‌شود و عوارض بعدی برای فرد به همراه دارد.

وی با تأکید بر اینکه اگر از شیوع این بیماری جلوگیری نشود ممکن است کلیه نارسا شود، تشریح کرد: ممکن است کلیه از کار افتاده شود و در نهایت به دیالیز نیاز داشته باشد؛ فشار خون ثانویه‌ علل مختلفی دارد‌، بیماری‌های تیروئید‌، غدد و پارانشیم‌ کلیه باعث ایجاد فشار خون می‌شود.


این متخصص کلیه‌ با اشاره به اینکه اگر مشکل خاصی در کلیه ایجاد شود باید سریعا آن را درمان کرد، گفت: افراد برای درمان فشار خون خود که سبب نارسایی کلیه شده است باید رژیم‌هایی را رعایت کنند؛ رژیم‌های کم نمک استفاده شود، از استرس و اضطراب دور باشند، خواب منظم‌ بسیار توصیه می‌شود، روزانه یک تا 2 لیوان آب مصرف کنند، از نمک‌های پتاسیم‌ که در بازار موجود است استفاده شود، الکل و مصرف تنباکو را محدود کنند، تحرک کافی داشته باشند، هفته‌ای 3 بار 20 دقیقه فعالیت تندی که به سوخت و ساز بدن و افزایش متابولیسم‌ بدن کمک می‌کند، داشته باشند.

وی ادامه داد: فشار خون بالا نه تنها مغز و قلب را درگیر می‌کند بلکه کلیه را هم با مشکل رو به رو می‌سازد؛ فشار خون بالا باعث تخریب بافت کلیه می‌شود و در نهایت منجر به دفع پروتئین از ادرار می‌شود.

برای کاهش فشار خون از سیر استفاده کنید
فتوحی‌ با اشاره به اینکه سیر فشار خون را کاهش می‌دهد، عنوان کرد: افراد مبتلا به فشار خون باید رژیمی که حاوی میوه‌جات و سبزیجات‌ است استفاده کنند، مواد آماده و کنسروی‌ کمتر استفاده شود و فعالیت‌های ورزشی را افزایش دهند تا بون سالم‌تری داشته باشند.

این متخصص کلیه در خصوص آمار فشار خون، یادآور شد: آمارها نشان می‌دهد یک، سوم مردم کشور به فشار خون مبتلا هستند؛ استرس و اضطراب، مصرف دخانیات‌، تحرک‌ ناکافی‌ باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود لذا افراد از مصرف این موارد جداً خودداری‌ کنند.

کد خبر 96805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha