کد خبر 96809
۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۲
چرا این ۶ گروه خودکشی می کنند؟

پرشین خودرو: دانستن علت های خودکشی یکی از مسائل بحث برانگیز است چرا که دوستی، یکی از اعضا خانواده یا خویشاوندان، سلبریتی های مورد علاقه تان بالاخره کسی را می شناسید که خودکشی کرده است. خودکشی فراتر از درک بسیاری از مردم است. چرا این ۶ گروه خودکشی می کنند؟

دانستن علت های خودکشی یکی از مسائل بحث برانگیز است چرا که دوستی، یکی از اعضا خانواده یا خویشاوندان، سلبریتی های مورد علاقه تان بالاخره کسی را می شناسید که خودکشی کرده است. هر کسی که باشد تاثر برانگیز است و مدت مدیدی ذهنمان را درگیر می کند. شخص خودکشی می کند، خودش می رود ولی تاثیراتی به جا می گذارد که برای خانواده و دوستانش جبران ناپذیر است. احساس درد از دست دادن آن عزیز با احساس گناه، خشم، و افسوس همراه می شود که عذاب آور است. هر لحظه با هر آن چه که مورد علاقه فرد بوده و خاطراتی که از او داشته ایم تا ماه ها یا سال ها و گاهی حتی تا پایان عمر رهایمان نمی کند. این پرسش ذهن همه را مشغول می کند؟ چرا خودکشی کرد؟ این مطلب به بررسی علت های خودکشی می پردازد.

چه دردی را متحمل شده اند؟
اولین پرسشی که به ذهن تک تک ما می رسد وقتی کسی خودکشی می کند خواه فرزند، همسر، دوست، خواهر و برادر یا هر کس دیگری از خودمان می پرسیم چه رنجی کشیده اند که نتوانسته اند آن را تحمل کنند. سوالی که حتی اگر یادداشتی نوشته باشند و علت های خودکشی خود را توضیح داده باشند باز هم پر از ابهام باقی می ماند.

yektanet.com
بله آن ها ما را ترک می کنند و مرگ را ترجیح می دهند. ولی چرا؟ چرا به چنین احساسی رسیده اند؟

اکثریت قریب به اتفاق خودکشی ها منجر به ایجاد احساس گناه در بازماندگان می شود. افرادی که به خودکشی اقدام می کنند قصدشان آن نیست که بمیرند یعنی دلشان نمی خواهد بمیرند. این را کسانی گفته اند که بعد از اقدام به خودکشی زنده مانده اند. آنها بیشتر از زندگی خسته اند. تضادی که هم برای فرد هم بازماندگانش دردناک است.

علت های خودکشی
برخلاف آن چه بیشتر مردم فکر می کنند، کسی که خودکشی می کند خود آغازگر اقدام به خودکشی نبوده است و نیست. عوامل مختلفی دست به دست هم می دهد و فرد را در چنان تنگنایی قرار می دهد که هیچ کس قدرت درک و فهم آن را ندارد. ولی به طور کلی بیشتر افراد به شش دلیل زیر خودکشی می کنند:

افسردگی از مهمترین علت های خودکشی
یکی از مهمترین علت های خودکشی و متداولترین اقدام به خودکشی است. ناامیدی، رنج، احساس بی پناهی و بیهودگی و تنهایی و احساس این که هیچ کس به آن ها اهمیت نمی دهد زندگی را برای شخص افسرده غیرقابل تحمل می کند. افسردگی تمام تاروپود ذهن و جسم شخص را در بر می گیرد.

خودکشی

 


این جمله در ذهن فرد تکرار می شود:

همه بدون من بهتر زندگی می کنند.
دیگر راه چاره ای ندارم.
هر چه تلاش کرده ام به نتیجه ای نرسیده ام.
همیشه به بن بست رسیده ام.
و جملاتی از این قبیل که نه تنها روحی بلکه فرد را از نظر جسمی هم بیمار می کند طوری که فرد احساس می کند مثل انگل باعث مزاحمت اطرافیانش است.

هر چند افسردگی قابل درمان است. افرادخانواده، دوستان نزدیک افرادی هستند که می توانند به شخص افسرده کمک کنند تا افسردگی را درمان کند. ولی متاسفانه بیشتر وقت ها اطرافیان بدون توجه به وضع و حال روحی و جسمی فرد او را به حال خود رها می کنند و فرد بی آن که به کسی بگوید اقدام به خودکشی می کند.

اگر افسرده هستید حتما اقدام به درمان کنید و از خانواده و دوستان کمک بخواهید.

yektanet.com
بیماری روانی
بیماری هایی مثل اسکیزوفرنی یکی از علت های خودکشی است و باعث می شود تا فرد احساس کند که صداهایی را می شنود که به او می گوید چه کند. کسی را بزند، کسی را یا خودش را بکشد.

این وضعیت بدتر از افسردگی است. این نوع بیماری های روحی روانی هم به راحتی با دارو قابل درمان و کنترل است. در موارد وخیم تر حتی لازم است فرد بستری شود تا روند درمان کامل شود.

اعتیاد
بسیاری از افرادی که به الکل ومواد مخدر اعتیاد دارند گاهی احساس سرخوردگی و تهی بودن دارند. از آن چه که انجام داده اند شرمنده هستند. گاهی بعد از ترک نیز اقدام به خودکشی می کنند. در مورد این افراد هم بهتر است با بستری شدن در بیمارستان و مراقبت های ویژه روند ترک و افسردگی پس از آن به طور کامل درمان شوند.

گریه کردن زیاد
این دسته از افراد اصلا دلشان نمی خواهد بمیرند. فقط می خواهند به اطرافیان نشان دهند که از چیزی رنج می کشند و اوضاع وخیم است. آنها نیازمند توجه و کمک هستند. آن ها نیاز دارند تا با کمی راهنمایی و کمک مادی یا معنوی و فکری از مشکلات رهایی یابند و بتوانند زندگی خود را از سرگیرند.

آن ها پر از شور زندگی اند ولی مشکلات زندگی آن قدر به آن ها فشار آورده است که در آن لحظه قادر به تفکر منطقی نیستند. یک شیشه قرص مسکن یا خواب برمی دارند و بدون هیچ قصد قبلی آن را می خورند و می خوابند.

yektanet.com
خیلی از این افراد زنده می مانند ولی بیماری های اعصاب، کبد، ناراحتی گوارشی به احتمال زیاد گریبان آن ها را می گیرد.

دیدگاه فیلسوفانه
هر چند عجیب و غریب به نظر می رسد ولی یکی از علت های خودکشی این است که بعضی از افراد نگاه فیلسوفانه ای به مرگ و مردن دارند. آن ها تصمیم می گیرند بمیرند چون ادامه زندگی را – مثلا به دلیل یک بیماری لاعلاج – برای خود و اطرافیانشان عذاب آور می دانند. در واقع آن ها می خواهند کنترل زندگی خود را به دست گیرند و اطرافیانشان را آزار ندهند. در بعضی از کشورها مثل سوئیس قوانینی وضع شده است تا این افراد بتوانند بدون درد تحت نظر یک متخصص به زندگی خود پایان دهند.

اشتباه
اشتباه کردن در زندگی یکی از علت های خودکشی است. این دسته از افراد در زندگی شان اشتباهی را مرتکب شده اند که از دید خودشان غیرقابل بخشش است. مثل ورشکستگی، فرزند ناخواسته خارج از روابط زناشویی و مواردی از این قبیل که شخص از حیث آبرو دست به خودکشی می زند. این گروه معمولا افرادی با سطح تحصیلی و فرهنگی پایین هستند.

زخم های بجا مانده از خودکشی
وقتی کسی خودکشی می کند اطرافیان او رنج زیادی را متحمل می شوند. همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد بیشتر بازماندگان درجه یک مثل فرزند، والدین، دوستان نزدیک و همسر دچار افسردگی و سرخوردگی و احساس گناه می شوند. این افراد باید تحت درمان قرار گیرند. در غیر این صورت احساس گناه تا آخر عمر آن ها را رها نخواهد کرد که عواقب بسیار بدتری برای بازماندگان به جا خواهد گذاشت.

کد خبر 96809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha