نقش سرمایه گذاری خارجی ها در تداوم همکاری با خودروسازان / انتظار رفتاری همانند رنو در تحریم های احتمالی

پرشین خودرو: در شرایط کنونی، گزینه دیگری جزء تلاش برای توسعه و سرمایه گذاری در حوزه داخلی سازی در صنعت خودرو کشور وجود ندارد.

یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: شرکت هایی که در پسابرجام قرارداد همکاری مشترک با خودروسازان داخلی امضاء کردند و در ایران اقدام به سرمایه گذاری نمودند، با خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم های جدید، راهکاری را برای ادامه همکاری در پیش خواهند گرفت همچنان که در تحریم های گذشته نیز رنو با وجود کاهش تولید، در بازار ایران ماند.


حسین رمضانی افزود: البته شرکت هایی که ابتدای همکاری آنها با ایران است و در دور جدید همکاری ها سرمایه گذاری چندانی را در ایران نداشته اند و تعهدی نیز برای ادامه همکاری ندارند، پیش بینی می شود در صورتی که شرایط به همین منوال پیش رود ایران را ترک کنند از این رو نمی توان بر روی ادامه همکاری با این شرکتها حساب باز کرد.


وی تاکید کرد: اما در این میان و به دنبال رخ دادهای اخیر و اعمال تحریم های احتمالی، شرکت هایی که سرمایه گذاری کردند مطمئنا این مسیر را ادامه داده و راهکاری برای اجرای تعهدات و همکاری مشترک در پیش خواهند گرفت.
به گفته رمضانی، هر گونه اعمال تحریم های جدید به طور قطع هزینه های جدیدی را به صنعت خودرو ایران تحمیل خواهد کرد.

 

پژو 2008، پسابرجام، سرمایه گذاری خارجی


این کارشناس صنعت خودرو همچنین برخی از هزینه های تحمیلی به صنعت خودرو را ناشی از نوسانات نرخ ارز و تغییرات مربوط به نرخ تعرفه ها دانست و گفت: بی تردید تمام تحولات مربوط به نرخ ارز و تعرفه ها برای صنعت خودرو هزینه ایجاد می کند ضمن اینکه تورم سالیانه به دلیل تاثیر بر قیمت مواد اولیه و قطعات مصرفی در کل، شرایط را برای خودروسازان سخت تر خواهد کرد.


رمضانی در ادامه به راهکار خودروسازان برای مدیریت شرایط موجود اشاره کرد و گفت : خودروسازان باید در شرایط جدبد بوجود آمده محکم تر در مسیر داخلی سازی گام برداشته و با حمایت دولت سرمایه گذاری گسترده تری برای تقویت توان تولید و ارتقاء تکنولوژی کنند.


وی بیان کرد: امروز شرایط به نحوی است که خودروسازان ناگزیر از پیمودن چنین مسیری هستند و در صورتی که گزینه دیگری وجود داشت به طور قطع در این مسیر حرکت می کردند اما در اوضاع فعلی گزینه دیگری جزء تلاش برای توسعه و سرمایه گذاری در حوزه داخلی سازی در صنعت خودرو کشور وجود ندارد.

 


این کارشناس صنعت خودرو افزود : تاکید بر توسعه ساخت داخل ضمن اینکه در راستای اقتصاد مقاومتی و به نفع کشور است بلکه انتخاب این راه هم به گسترش فعالیت قطعه سازان در کشور کمک خواهد کرد و هم توسعه اشتغال زایی را به دنبال خواهد داشت و در صورت تشدید تحریم ها نیز این جریان موجب می شود که آسیب های کمتری به صنعت خودرو وارد شود.

 


به گفته رمضانی با وجود مزیت هایی که داخلی سازی برای خودروسازان دارد اما انتخاب این مسیر مشکلاتی را برای تولید و ساخت برخی از قطعات به خصوص قطعات های تک و با تکنولوژی بالا ایجاد می کند که باید تلاش کرد این موانع از سر راه برداشته شود.

کد خبر 96926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha