در زمان تحریم، اعمال برخی از استانداردهای جدید غیر ممکن خواهد بود

پرشین خودرو: در صورت اجرایی شدن تحریم های جدید، سازمان استاندارد باید برای کمک به خودروسازان و همچنین اجرایی شدن استانداردهای جدید تعامل و همکاری بیشتری داشته باشد چراکه تحریم ها مانع اصلی اجرایی شدن تمام 85 مورد اعلام شده، است.

عبدالله بابایی کارشناس صنعت و بازار خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر صنعت خودرو و قطعه سازی بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز خود را داخلی سازی کرده اند یعنی نیاز خود به خارج را به حداقل رسانده و بومی سازی را بیشتر کرده اند.

وی ادامه داد: فرصتی که برجام برای صنایع خودرویی و قطعه سازی فراهم کرد این حوزه های تولیدی را در بابت تامین نیازهای اولیه خود بسیار جلو انداخت و این مهم موجب می شود از بازگشت تحریم ها، نگرانی زیادی نداشته باشیم.

بابایی در خصوص بحث کیفی سازی در صنعت قطعه و خودروسازی نیز گفت: اولین کار برای ورود به کیفی سازی اصلاح حوزه قیمت گذاری است. قیمت گذاری دستوری برای صنعت خودرو و قطعه سازی درست نیست و به این مجموعه های صنعتی آسیب فراوانی رسانده است.

وی تصریح کرد: وقتی قیمت گذاری دستوری می کنید، عملا معادله تولید و کیفی سازی را برعکس کرده و جلوی تغییرات خوب را می گیرید. شما قیمت مواد اولیه را نمی توانید مدیریت کنید زیرا موضوع مواد اولیه تابع قیمت ارز، بازارهای بین المللی و موارد دیگری است که با دستور و بخشنامه پایین و بالا نمی شود.

 

استانداردهای 85 گانه


این کارشناس بازار و صنعت خودرو تاکید کرد: در حال حاضر چالش های صنعت خودرو بسیار زیاد است که تنها یکی از مهمترین آنها قیمت گذاری و استاندارد سازی است.

وی افزود: پیش بینی ها برای صنعت خودرو سال هاست که به برنامه تبدیل شده و تنها باید راه های حمایتی از سوی نهادهای بالادستی دولتی تامین و اجرا شود.

بابایی با اشاره به این مطلب که موضوع استانداردهای 85 گانه در زمان تحریم قابلیت اجرایی ندارد گفت: بخشی از این استاندارد سازی ممکن است به موضوعات و موادی مربوط شود که کاملا وابسته به واردات بوده و عملا ورود آنها به کشور ممنوع خواهد بود بنابراین؛ شما نخواهید توانست تمام این استانداردهای 85 گانه را عملیاتی کنید.
 

وی خاطرنشان کرد: برخی از قطعات خودرویی ما از برخی شرکت های اروپایی تامین می شود و آیا در زمان تحریم این شرکت ها به تعهدات خود پایبند خواهند بود و یا از فروش به ایران سر باز می زنند؟ تاریخ نشان داده که جنس به ما نخواهند فروخت پس اعمال استانداردهای مربوط به این بخش اجرایی نیست و حال باید سازمان استاندارد فکر تازه ای کند.

کد خبر 96962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha