قراردادهای جدید خودرویی با نظارت مجلس صورت گرفت

پرشین خودرو: در قراردادهای جدید خودرویی که با نظارت مجلس نیز صورت گرفت، تلاش شد تا در صورت بد عهدی و خروج شرکت های طرف قرارداد، زیانی به ایران وارد نشود بطوریکه ضمانت هایی از طرف هایی خارجی برای اجرای تعهدات گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در هفته گذشته بود که شرکت پژو سیتروئن اعلام کرد که به دنبال خروج امریکا از برجام، فعلا فعالیت‌های خود در ایران را تعلیق می‌کند. در واکنش به این اقدام و پیش از هر گونه اظهار نظری از سوی دولت و خودروسازان، برخی نمایندگان و البته کارشناسان برداشت های مختلفی از این اقدام پژو-سیتروئن عنوان کردند.

این اظهارات در خصوص تعلیق فعالیت پژو سیتروئن در حالی از سوی برخی کارشناسان مطرح می شود که هم پژو و هم سیتروئن در دور جدید فعالیت‌های خود در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری قابل توجهی کرده‌اند علاون بر آن پژو نیز پیش از بازگشت مجدد به ایران مجبور به پرداخت غرامت چند صد میلیون یورویی شده بود از این رو به نظر می رسد هر گونه خروج از ادامه فعالیت در ایران بیش از گذشته به ضرر این شرکتها تمام خواهد شد.

با توجه به این مساله، عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت : نکته مهمی که در جریان توافقات اخیر خودرویی وجود دارد سرمایه گذاری شرکت پژو سیتروئن در ایران است بنابراین تبعات تخلفی که این شرکتها با تعلیق فعالیت هایشان در ایران می کنند بیش از همه به خود آنها باز گشته و به طور قطع از این اقدام خسارت خواهند دید.

وی افزود: هر چند این مساله قابل پیش بینی بود که پس از خروج امریکا از برجام، با توجه به میزان تجارتی که شرکت های پژو سیتروئن با آمریکا دارند تلاش کنند شرایطشان را با آمریکا تطبیق دهند نه با ایران.

رضیان تصریح کرد: با تعلیق فعالیت پژو سیتروئن ممکن است زیان چندانی به ایران وارد نشود اما با توجه به برنامه ریزی هایی که در تحویل برخی از خودروهای پسابرجامی در ماه های آتی وجود داشت به نظر می رسد این روند با مشکلاتی همراه شود.
 

پژو سیتروئن، قراردادهای خودرویی

 

نماینده قائمشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین به ایجاد برخی از زیر ساخت ها برای تولید محصولات جدید طبق قراردادهای اخیر خودرویی اشاره کرد و تاکید کرد : با پذیرش برجام و ظرف دو سال اخیر شرکت ایکاپ ( شرکت مشترک ایران خودرو و پژو ) با سرمایه گذاری مشترک دو طرف ایجاد شد همچنین سایت سایپا کاشان با سرمایه گذاری 50 درصدی سیتروئن برای تولید محصولات این شرکت آماده و زیر ساخت ها در یک سال گذشته فراهم شد که طبعا با تعلیق فعالیت این شرکت ها در ایران ، بخشی از تعهدات برای تحویل خودروها با موانع مواجه خواهد شد اما بیش از همه این شرکت ها به دلیل سرمایه گذاری و ورود تکنولوژی در این مدت، متضرر خواهند شد.

رضیان با اشاره به اینکه شرکت پژو در قرارداد گذشته به دلیل ترک ایران میلیون ها یورو خسارت پرداخت کرد ، تاکید کرد : البته در قراردادهای جدید که با نظارت مجلس صورت گرفت تلاش شد تا در صورت بد عهدی و خروج این شرکتها، زیانی به ایران وارد نشود و البته ضمانت هایی از طرف های خارجی در این جریان قراردادهای جدید دریافت شده است.

وی خاطر نشان کرد : در جریان قراردادهای جدید ، شرکت پژو سیتروئن آورده نقدی و ورود تکنولوژی را داشت در حالی که آورده ایران زیر ساخت هایی است که بخش مهمی از آنها وجود داشته بنابراین از این جهت ضرری به خودروسازان داخلی وارد نخواهد شد بلکه بخش مهمی از این زیان به این شرکای خارجی وارد می شود که در صورت تعلیق فعالیت ها باید این زیان را بپذیرند.
 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در عین حال انعقاد تمام قراردادهای خودرویی با فرانسوی ها را اقدامی غیر هوشمندانه دانست و اظهار داشت : هر چند خودروهای فرانسوی در ایران بازار خوبی دارند اما در جریان مذاکرات اخیر خودرویی، قراردادن تمام تخم مرغ ها در یک سبد تصمیم اشتباه و غیر هوشمندانه ای بود.



وجود برخی بی تدبیری ها در قراردادهای پسابرجامی
رضیان همچنین با اشاره به برخی از بی تدبیری های دولت در قراردادهای جدید خودرویی خاطرنشان کرد: البته از ابتدا این دل نگرانی از بابت بی تعهدی این شرکتها به خودروسازان داخلی و وزارت صنعت و معدن گوشزد شد چرا که پیش بینی می شد با تکرار شرایط گذشته چنین رفتارهایی از این شرکتها سربزند.

کد خبر 96967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha