کد خبر 96979
۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱
آشنایی با پستچی کامپیوترتان

پرشین خودرو: میل سرور به‌زبان ساده یک پستچی کامپیوتری است. هر ای‌میلی که ارسال می‌شود، برای رسیدن به مقصد مورد نظر از چندین میل سرور می‌گذرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ی‌میل سال‌هاست که به یکی از پرکاربردترین ابزار ارتباطی تبدیل شده و سهولت ارسال ای‌میل با ارسال نامه از طریق پستی غیرقابل مقایسه است. از لحاظ لغت Email مرکب از دو واژه E که اول کلمه Electronic (الکترونیک) و mail به معنای پست است: یعنی پست الکترونیک است.

شاید تاریخچه اولین ایمیل فرستاده شده در اینترنت به سال 1971 برگردد. وقتی که فردی به نام «روی تاملینسون» روشی برای فرستادن پیام از طریق اینترنت و تنها یک کامپیوتر پیدا کرد. او با استفاده از @ نام گیرنده ای‌میل را مشخص می‌کرد.

اما با اینکه در ظاهر یک ای‌میل به سرعت ارسال می‌شود - فشرده شدن در یک کامپیوتر و ارسال به مقصد - در حقیقت یک پروسه گسترده انتقالات در این باره صورت می گیرد. در واقع میل سرورها دارای امکانات و سرویس‌های خاصی هستند که برای ارسال میل از یک سرور به سایت‌ها و ای‌میل‌های دیگران مورد استفاده قرار می گیرد.

بدون وجود این میل سرورهای میانی یا واسطه شما تنها قادر هستید به افرادی ای‌میل بفرستید که در دامین شما قرار دارند یعنی شما تنها می‌توانید از یک دامین example.com به کامپیوتر دیگری در همان دامین ای‌میل ارسال کنید.

پستچی


در واقع هر ای‌میل پس از ارسال از مجموعه‌های سرویس‌دهنده پست الکترونیکی که در آن آدرس گیرنده برای ای‌میل مشخص می‌شود، عبور کرده و به سرور مقصد می‌رسد. این فرایند درست همانند رد و بدل شدن داده در اینترنت است. هر ای‌میل به چندین بسته اطلاعاتی تقسیم می‌شود که همه آنها روی یک کامپیوتر مرکزی (ایمیل سرور) که سرویس ای‌میل را میزبانی می‌کند قرار می‌گیرند.

وقتی فرستنده برروی کلید Send کلیک کند، بسته‌های اطلاعاتی از طریق اینترنت به سروری که سرویس ایمیل گیرنده را پشتیبانی می‌کند ارسال می‌شود، در این زمان سرور گیرنده به دنبال آدرس ایمیل فرد گیرنده می‌گردد و به محض یافتن آن، ای‌میل را در پوشه inbox آن منتشر می‌کند، بدین ترتیب شخص گیرنده ای‌میل را همانگونه که فرستنده ارسال کرده، مشاهده می‌کند.

بر این اساس میل سرورها به دو دسته تقسیم می‌شوند: میل سرورهای خروجی و میل سرورهای ورودی که میل سرورهای خروجی با عنوان SMTP Servers شناخته می‌شوند.

طبق اطلاعات سایت پلیس فتا، میل سرورهای ورودی هم دو نوع‌اند:

POP3 –۱ یا Post Office Protocol version 3 Servers که این‌ها ای‌میل‌های ارسال شده و دریافتی را در هارد درایو PC ذخیره می‌کنند.

IMAP –۲یا Internet Message Access Protocol Servers که یک کپی از ای‌میل‌ها را در در سرورها ذخیره می‌کنند.

اکثر POP3 Serverها هم توانایی ذخیره‌سازی ایمیل‌ها برروی سرورها را دارا هستند که خیلی مناسب‌ترند.

کد خبر 96979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha