حذف قیمت دستوری، باعث افزایش کیفیت خودرو می شود

عضو هیئت­­ مدیره انجمن قطعه سازان کشور: با حذف قیمت دستوری بازار و مشتری،​ قیمت نهایی ­خودرو ­تعیین می شود­و تولید کننده برای اینکه حجم بیشتری از ثروت را از آن ­خود کند باید به کیفیت نگاه ویژه ای کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از واحدمرکزی خبر، امیدرضایی­ اظهار داشت: پس از 2-3 سال بحران شدید در جا به جایی پول در صنعت، تیراژ تولید،​ بهینه شده و نسبت به سال گذشته با افزایش روبرو بوده و امسال اگر با همین شرایط روبرو باشد افزایش تولید خواهیم داشت.

وی افزود: ­اگر از بخش مالی و معوقات بگذریم خودروسازان نیز می توانند قطعات را براساس نیاز تولید کنند.

رضایی گفت: با توجه به اینکه در بحث خودرودسازی حجم زیادی از مواد اولیه ­استفاده می شود افزایش قیمت مواد اولیه فلزات، پلیمر و ... کمرشکن است و بطوریکه سال گذشته 25 تا 65 درصد ­قیمت مواد اولیه افزایش داشته ­و در مس، فولاد و مواد پلیمری خیلی قطعه سازان را دچار مشکل کرده است.

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان کشور افزود:­ افزایش قیمت دلار باعث افزایش مواد اولیه شده است و قیمت مس از ابتدا تا پایان سال گذشته­ حدود­ 45 درصد افزایش قیمت داشته است اما این افزایش قیمت را در خودرو نمی بینید و درصد جزئی می بینید.

رضایی با اشاره به اینکه ­باید آزادسازی قیمت را در قطعه سازی خودرو داشته باشیم گفت: تا زمانیکه قیمت گذاری خودرو دستوری و تصویب شده است و تغییرات ایجاد شده در نرخ ارز، اجازه افزایش و کاهش قیمت را نمی دهد.

این عضو هیئت­­ مدیره انجمن قطعه سازان کشور ادامه داد: در هیچ جای دنیا خودرو با قیمت 4 هزار دلار پیدا نمی کنید در حال حاضر پراید 4 هزار دلار با قیمت افسانه ای در کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد: ارزش پول، تورم، نرخ گذاری، حمایت های دولتی همه دست به دست هم می دهد تا قیمت خودرو مشخص شود.

رضایی با بیان اینکه در همه دنیا نرخ تسهیلات بانکی زیاد نیست افزود: برای توسعه،باید ­تسهیلات بانکی کمک کند اما تولید کننده ای که تسهیلات 20 درصدی دریافت می کند و سود خود کمتر از این مقدار است چطور می تواند پول را به بانک بازگرداند.

وی گفت: توان قطعه ساز ایرانی قابل قیاس با قطعات اروپایی نیست؛​­ما در این زمینه می توانیم­با چین و آسیای شرقی قیاس شویم.

رضایی ­افزود: قرار نیست ما خودروی بالای 5 سال تولید کنیم ­باید به سمت تنوع خودرو و تجهیزات خودرو برویم.

قیمت خودرو


وی اظهار داشت: مباحثی مانند حمایت از کالای ایرانی دستوری نیست باید زیرساخت و فرهنگ آن ­ایجاد شود.

رضایی همچنین­ درباره وجود­ قطعات تقلبی در بازار گفت: تا زمانیکه حق کپی رایت و مالکیت فکری را به عنوان قانون نداشته باشیم شاهد قطعات تقلبی خواهیم بود.

وی افزود: ­اگر قطعه ای بگیرید که داخل بسته بندی ­شرکت و شامل هولوگرام است و معیوب باشد قطعه ساز 70 درصد بالاتر از قیمت مصوب جریمه خواهد شد.

عضو هیئت­ مدیره انجمن قطعه سازان کشورگفت: اگر قانون کپی رایت بود کسی جرات نمی کرد در بسته بندی ایساکو قطعه معیوب بگذارد. باید قطعات را ­از مراجع ذی صلاح تامین کنیم ­تا مشکلات به حداقل برسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر خودروسازان بزرگی حجم قابل توجه قطعات را بدلیل قیمت تمام شده از آسیای شرقی دریافت می کنند؛ بازار امروز در قالب دهکده جهانی باید نگاه شود.

رضایی تاکید کرد: باید زیرساخت ایجاد شود. تولید کننده چین، از زمین تا ساختمان را رایگان دریافت می کند و 5 سال اول مالیات معاف است­.

وی ادامه داد: برای اینکه به بحث رقابتی برسیم قوانین دست و پاگیر گمرک، مالیات، دارایی و ...باید تسهیل شود.

رضایی با اشاره به اینکه ­حمایت از کالای ایرانی تاریخ انقضا ندارد .افزود: شعار حمایت از کالای داخلی؛ بهبود معیشت و بالابردن اشتغال است. این حمایت صورت نگیرد ما به کالای رقابتی نمی رسیم .

وی اظهار داشت: وقتی قیمت دستوری، برداشته شود مشتری نهایی هم می داند بابت چه چیزی پول می دهد و در یک رقابت پایاپای ورود پیدا می کنیم.

رضایی ادامه داد: امروز تولید و تحویل به مشتری نهایی هدف فروشنده نیست باید خدمات پس از فروش بهینه تری داشته باشیم و مشتری را تامین می کنیم.

وی تصریح کرد: کیفیت خدمات پس از فروش باید درست شود ما باید خدمات پس از فروش را از خودروساز بخواهیم.

عضو هیئت ­­مدیره انجمن قطعه سازان کشور گفت: طبق قراردادی که قطعه ساز با خودروساز دارد اگر در زمان بستن­ قطعه و یا در ­تعمیرگاه مجاز ­ایرادی دیده شود قطعه ساز باید 70 درصد جریمه دهد.

وی بیان کرد: در سایر کشورها شان مشتری را بالا می برند و مشتری ترغیب می شود. ما ­هرچقدر در خدمات پس از فروش سرمایه گذاری کنیم کم است.

رضایی تصریح کرد: قطعه ساز اجازه فروش قطعه به بازار ندارد و قطعه ساز فقط ­باید قطعه را به خودروساز بفروشد قطعه باید در بسته بندی خودروساز باشد.

کد خبر 97072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha