ترکش خروج پژوسیتروئن بر پیکره قطعه‌سازان ایرانی

پرشین خودرو: پژوسیتروئن در شرایطی در موقعیت ترک ایران قرار گرفته که ترکش‌های این ماجرا به پیکره قطعه‌سازان نیز اصابت خواهد کرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، طبق بیانیه رسمی پژوسیتروئن، این گروه خودروسازی به تبعیت از سیاست‌های آمریکا و خروج این کشور از برجام، فعالیت‌های خود را در ایران به حالت تعلیق در خواهد آورد. شرایط به شکلی است که پژوسیتروئن اگر نتواند مجوز ماندن دریافت کند، در فرصت باقیمانده تا ضرب‌الاجل آمریکایی‌ها (ششم آگوست برابر با نیمه مرداد امسال)، از ایران خارج خواهد شد. رفتن پژوسیتروئن اگرچه بیشترین ضربه را به ایران خودرو و سایپا به‌عنوان شرکای داخلی آنها وارد می‌کند، با این حال صنعت قطعه کشور نیز از خطرات آن در امان نخواهد بود.

آن طورکه خبر می‌رسد، تمامی قطعه‌سازان مرتبط با پژوسیتروئن، از سوی آمریکایی‌ها و بابت همکاری با ایران مورد تهدید قرار گرفته‌اند. بر این اساس، قطعه‌سازان مورد نظر حق هیچ‌گونه همکاری با ایران را ندارند و اگر مرتکب تخلف در این ماجرا شوند، با جریمه‌های سنگین مادی و معنوی مواجه خواهند شد. با این حساب، قراردادهایی که در پسابرجام میان قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی منعقد شده، عملا تاریخ مصرف شان تا نیمه مرداد امسال به پایان خواهد رسید.نکته دیگر اینجاست که با بازگشت تحریم‌های آمریکا از اواسط تابستان، روند تامین مواد اولیه نیز برای قطعه‌سازان داخلی به مشکل خواهد خورد.

در واقع با توجه به تهدیدهای آمریکا، به احتمال فراوان بسیاری از منابع خارجی، تامین مواد اولیه موردنیاز صنعت قطعه ایران را متوقف می‌کنند زیرا نمی‌خواهند با عتاب و جریمه آمریکایی‌ها مواجه شوند. بنابراین با بازگشت تحریم‌ها، احتمال مختل شدن روند تامین قطعات خودروهای داخلی (حتی آنها که داخلی سازی بالایی دارند) وجود خواهد داشت و این موضوع می‌تواند به کاهش تیراژ در صنعت خودرو کشور بینجامد.

کد خبر 97080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha