بازگشت به سمت داخلی سازی قطعات یعنی کاهش کیفیت خودروها

پرشین خودرو: بازگشت تحریم های خودرویی و خروج خودروسازان خارجی از صنعت خودرو ایران یعنی نوسان بیشتر نرخ ارز، افزایش قیمت قطعات خودرویی و تصمیم سازی دولت برای برگشت خودکفایی در تولید خودرو که نتیجه آن کاهش کیفیت محصول نهایی است.

امرالله امینی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: شرکت های معتبر خودروسازی برای سرمایه گذاری در کشورهای دیگر به دنبال فضای مناسب کسب و کار هستند و کشوری را برای حضور و سرمایه گذاری انتخاب می کنند که به تولید بها دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه در ایران هدف گذاری بر اساس نظام تولید نیست به همین دلیل وقتی از تولید سخن به میان می آید، دولت جهت گیری و نظام مندی واقعی برای این مهم ندارد.

امینی با اشاره به این مطلب که موضع دولت بر تجارت استوار است و نه تولید، افزود: در کشورهایی مانند چین و هند قوانین و فضای تولید برای جذب سرمایه گذار خارجی بسیار هموار شده و شرکت ها و حتی افراد به راحتی می توانند در صنعت دلخواه خود از جمله خودرو و ... سرمایه گذاری کنند.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل پیشرفت چین و هند ثبات قوانین و فضای کسب و کار است اما در کشور ما در مدت زمان 4 ماه نرخ ارز نوسان بسیار زیادی پیدا کرد و قیمت دلار بارها بالا و پایین شد که این مهم ریسک کار در کشور را بالا می برد.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: دلار 3300 تومانی امروز تا 7 هزار تومان نیز به فروش می رسد و شما با این وضع نمی توانید به سرمایه گذار خارجی پیشنهاد حضور در بازار و صنعت ایران را بدهید زیراولین سوالش این خواهد بود که نرخ ارز چند است و من باید روی چه عددی حساب کنم؟
 

شرکای جدید خودروسازی

 

می توانستیم شرکای جدیدی داشته باشیم اما...!


عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص حضور برندهای مطرح آسیایی در صنعت خودرو کشور گفت: در حال حاضر کیا و هیوندای در بازار ایران هستند و در صنعت نیز حضور اندکی دارند که دلیلش شرکای آمریکایی این دو برند است که کار سرمایه گذاری و حضور در صنعت خودروی کشور ما را برایشان کمی سخت می کند.

وی افزود: متاسفانه راه را درست انخاب نکریم یعنی ما در همین مدتی که از برجام می گذشت می توانستیم برند ها و خودروسازان کوچکتر را برای سرمایه گذاری در کشور ترغیب کنیم و این کار آسان تر بود زیرا برندهای اصلی بنا به هر دلیلی تن به این کار نمی دهند.

امینی تصریح کرد: متاسفانه در فضای خودروسازی دولتی ما، انگیزه برای جذب خودروسازان دیگر برای تولید در کشور وجود ندارد اما اگر شخصی مانند خیامی همچنان در راس شرکت های خودرویی ما بود مطمئنا می توانست برندهای خوبی را وارد صنعت خودرو کند زیرا اینگونه افراد همه کار از مذاکره تا قرارداد را خودشان انجام می دهند اما مدیران فعلی شرکت های خودروسازی ایرانی چنین رویه ای ندارند.

وی تاکید کرد: متاسفانه شرکت های خصوصی حاضر در صنعت خودرو ایران نیز به دنبال کسب منافع زودگذر خود هستند و به همین دلیل است که چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی شاهد حضور چینی ها در میان سبد عرضه شده به بازار هستیم.

این کارشناس صنعت خودرو برند کره ای سانگ یانگ را گزینه خوبی برای تولید در کشور دانست و افزود: محصولاتی که این برند کره ای در کشور عرضه کرده است از نظر کیفی بسیار خوب بوده و بازار نیز از ایشان استقبال مناسبی کرده اما سوال این است که چرا بجای برندهای چینی این برند کره ای را در کشور تولید نکردیم؟

وی ادامه داد: سانگ یانک در هندوستان سرمایه گذاری خوبی کرده است و مدل های اکتیون و تیوولی را نیز در این مجموعه تولید می کند حال اینکه ما نیز می توانستیم چنین فرصتی را برای صنعت خودرو خود ایجاد کنیم اما از آنجا که سرمایه گذاران ایرانی بسیار راحت طلب هستند و سودآوری سریع را ترجیح می دهند؛ انتخاب دیگری کردند.

کد خبر 97085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha