قطعه یک آزادراه تهران-شمال پایان آبان ۹۷ افتتاح می‌شود

پرشین خودرو: مدیرعامل شرکت ساخت با بیان اینکه قطعه یک آزادراه تهران-شمال پایان آبان ۹۷ تکمیل می‌شود، گفت: در پروژه راه‌آهن گرگان-مشهد با برآورد ریلی ۱۰هزار میلیارد تومان و ۱۸.۲ میلیارد یوآن قرارداد با شرکت چینی که جوینت آستان قدس است به امضا رسید و ابلاغ شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازفارس، خیرالله خادمی در یک نشست خبری درباره تکمیل خط‌آهن قزوین - رشت، اظهار داشت: موانع تکمیل این محور ریلی اغلب رفع شده‌ و تا ایستگاه رشت مسیر آماده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور‌ با بیان اینکه پل 55 کیلومتری این مسیر هم در دو هفته اخیر به پایان رسید، اضافه کرد: 3.5 کیلومتر از ریل‌گذاری این خط‌آهن‌ تا رشت باقی مانده است البته در برخی قطعات به خاطر ترددهای مردمی، قطعی مسیر داریم و تلاش می‌کنیم تا پایان تابستان این خط ریلی بهره‌برداری رسمی شود.

وی با بیان اینکه جوشکاری ریل و تنظیم خط در ابن مسیر در حال انجام است اضافه کرد: عملیات جوشکاری ریل و تنظیم خط و 3.5 کیلومتر اضافه مسیر در حال انجام است همچنین دو دستگاه زیرکوب و تنظیم‌کننده ریل در در حال مونتاژ در کارگاه است، تا سرعت زیرکوبی ریل را ارتقا دهد.

 تهران-شمال

 


معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پس از جوشکاری در این خط، تست سرد و گرم انجام می‌شود، افزود: معمولاً وقتی در پروژه‌ ریل جوشکاری‌ تمام شود افتتاح و بهره‌برداری می‌شود اما در هر نقطه که جوشکاری انجام شود تست نیز انجام می‌شود.

* جزئیات تغییر دستگاه اجرایی احداث راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا‌

خادمی یادآور شد: از ابتدا هم برنامه داشتیم که تا پایان تابستان امسال خط ریلی قزوین تا رشت تکمیل شود، اما چون دستگاه‌های اجرایی این پروژه عوض شد و پیمانکاران در حالت بلاتکلیفی بین شرکت ساخت و راه‌آهن قرار دارند پروژه کمی زمان‌بر شد؛ در صورت رفع این بلاتکلیفی پروژه به سرعت اجرا خواهد شد.

وی افزود: تغییر دستگاه اجرایی این پروژه از شرکت ساخت به شرکت راه‌آهن موجب بروز وقفه‌ای در این پروژه شد؛ اگر این پروژه ریلی به راه‌آهن واگذار شود تکمیل پروژه تا افتتاح هم باید به راه‌آهن واگذار ‌شود و همین بلاتکلیفی‌ها به کندی پروژه انجامید.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور بیان کرد: طرح راه‌آهن قزوین - رشت - آستارا در قالب یک طرح است، امسال قرار بود در بودجه از رشت به آستارا را جدا کنند و تا انزلی هم جدا شود و به دو طرح تبدیل شود اما ما معتقد بودیم چون پیمانکاران با ما کار کرده‌اند، شرکت ساخت همه این پروژه را به اتمام برساند اما در بودجه این امر اجرا نشد و در حال حاضر برای تغییر دستگاه اجرایی باید کل پروژه واگذار شود.

وی بیان کرد: قرار بود پروژه ریلی رشت - آستارا هم از طریق فاینانس کشور آذربایجان ساخته شود و طرف حساب این وام بین‌المللی هم‌ راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بود زیرا آنها پروتکل دارند به هر حال دستگاه اجرایی به این صورت عوض شد و برای ما شرایط سخت شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال رایزنی با سازمان برنامه و بودجه هستیم تا راهکاری پیدا شود تا آن بخش نیمه‌تمام قزوین-رشت را خود تمام کرده و تحویل دهیم و ادامه مسیر از رشت تا آستارا توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اجرا شود.

* پرداخت ۸۰ درصد سهم دولت در آزادراه کنارگذر جنوبی تهران

خادمی همچنین درباره آزادراه کنارگذر جنوبی تهران با تأکید بر اینکه این پروژه روند اجرایی بسیار مطلوبی دارد، بیان کرد: قرارگاه خاتم پیمانکار و مجری این پروژه است، منابع مالی که از سوی دولت به این پروژه تزریق شد بسیار مطلوب است، اوراق مشارکت آن داده شد و سهم دولت هم تقریباً تا 80 درصد پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: در برنامه داریم که 40 کیلومتر دوم را هم تحویل بدهیم و تا ادامه مسیر تا اتوبان ساوه بیاییم تا 80 کیلومتر مسیر کنارگذر جنوبی تهران تکمیل شود.

وی ادامه داد: قرارگاه خاتم معتقد است این را تا پایان امسال تحویل می‌دهد اما به نظر می‌رسد بیشتر زمان ببرد اما ما فعلاً این 80 کیلومتر را در اولویت داریم؛ به هر حال این پروژه 154 کیلومتر مسیر است و کار سختی است.

 رقم قرارداد اولیه پروژه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران 1653 میلیارد تومان است که با احتساب تعدیل، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه و غیره این رقم به 2580 میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

طبق قرارداد، استهلاک سرمایه در مدت زمان حدود 20 سال از محل اخذ عوارض انجام خواهد شد.

قطعه یک این آزادراه از آبیک تا جاده ماهدشت- اشتهارد دارای طول 39 کیلومتر، قطعه دوم از جاده ماهدشت- اشتهارد تا اتوبان ساوه به طول 51 کیلومتر، قطعه سوم از اتوبان ساوه تا اتوبان تهران-قم به طول 30 کیلومتر و قطعه چهارم پروژه از اتوبان تهران-قم تا اتوبان قم-گرمسار38 کیلومتر طول دارد؛ این آزادراه چهار استان قزوین،‌ مرکزی، البرز و تهران را در بر می‌گیرد.

این آزادراه چندین تقاطع غیرهمسطح دارد و آزادراه‌های کرج-قزوین، ساوه-تهران، قم-تهران، قم-گرمسار و مسیر ماهدشت-اشتهارد محور قدیم ساوه-تهران و سه خط‌ راه‌آهن را قطع می‌کند.

کاهش ترافیک آزادراه قزوین-کرج و کرج-تهران، کاهش استهلاک ناوگان حمل‌ونقل، کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی، کوتاه‌تر شدن زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و کم شدن سوانح رانندگی از جمله مزیت‌های این طرح ملی است.

آزادراه کنارگذر جنوبی تهران دارای 3 خط عبور در هر سمت است و سرعت طراحی شده برای پروژه 130 کیلومتر در ساعت است.

کاهش زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک به مدت 90 دقیقه و برای وسایل نقلیه سنگین به مدت 110 دقیقه همچنین صرفه‌جویی 700 میلیون لیتر بنزین در طول 20 سال دوره بهره‌برداری و 1600 میلیون لیتر گازوئیل در همین مدت از مزایای اجرای این پروژه است.

این پروژه آزادراهی که با مشارکت و پیمانکاری قرارگاه خاتم در حال احداث است، به عنوان رینگ کمربندی تهران نقش پدافند غیرعامل برای‌ پایتخت دارد.

* تکمیل قطعه یک آزادراه تهران-شمال تا پایان آبان 97

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تکمیل قطعه یک آزادراه تهران - شمال‌ اظهار داشت: برآورد ما این ‌است که قطعه آزادراه یک تا اواخر آبان‌ماه امسال تکمیل شود اما ‌مجری یعنی بنیاد مستضعفان و شرکت آزادراه تهران - شمال اصرار داشتند که تا پایان تابستان امسال قطعه یک را تحویل می‌دهند اما طبق برآورد ما بیشتر زمان می‌برد.

خادمی با بیان اینکه ‌چینی‌ها دیگر در قطعه یک فعال نیستند، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود تا همان اواخر آبان‌ماه امسال قطعه یک تحویل شود.

* تکمیل خط‌آهن خواف - هرات در خاک افغانستان تا پایان تابستان 97

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره پروژه راه‌آهن خواف - هرات، اظهار داشت: این پروژه تا مرز ایران تکمیل شد و حدود 2 کیلومتر ریل‌گذاری باقی مانده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بالاست‌ریزی داخل خاک افغانستان هم‌ در 60 کیلومتر باقی‌مانده به خوبی در حال انجام است و 28 واگن در آن قطعه در حال بالاست‌ریزی هستند و به محض تکمیل بالاست‌کوبی، زیرکوب وارد پروژه می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا انتهای تابستان به پایان برسد.

* پیشرفت 33 درصدی خط‌آهن چابهار-زاهدان‌

خادمی در پاسخ به این سوال مبنی بر میزان تکمیل خط‌آهن چابهار - زاهدان و امکان ورود و سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی در خط آهن چابهار - سرخس، اظهار داشت: راه‌آهن چابهار - زاهدان از محل منابع داخلی با روند مطلوبی در حال انجام است، پیشرفت فیزیکی این 610 کیلومتر از چابهار تا زاهدان حدود 32.5 درصد است اما زیرسازی پروژه 44 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اولویت اول ما در این پروژه تکمیل چابهار تا ایرانشهر است که حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی دارد و امیدواریم امسال بتوانیم حداقل 150 کیلومتر از این مسیر را برای ریل‌گذاری آماده کنیم و روند اجرای پروژه مطلوب ارزیابی می‌‌شود.

* منتظر فاینانس هندی‌های در خط‌آهن چابهار-زاهدان هستیم

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: همچنین در حال مذاکره با هندی‌ها هستیم تا بتوانیم تأمین مالی هندوستان را هم در این پروژه برقرار کنیم اما آنها هنوز هیچ کاری برای ما انجام نداده‌اند.

خادمی اضافه کرد: در مذاکرات اخیر وزیر امور خارجه با هند نیز موضوع فاینانس هندی در خط آهن چابهار - زاهدان مطرح شده است؛ به هر حال این فاینانس هندی خط اعتباری بزرگی است که پروژه‌هایی نظیر خط آهن چابهار - زاهدان،‌ خرید لوکوموتیو و خرید ریل در آن مطرح است و اگر هندوستان این فاینانس را باز کند بخشی از مشکلات راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در تأمین ناوگان رفع خواهد شد ضمن آنکه تأمین اعتبار این پروژه ریلی هم مطلوب‌تر خواهد شد.

* ابلاغ قرارداد تکمیل خط‌آهن گرگان‌-مشهد به کنسرسیوم آستان قدس و شرکت چینی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اضافه کرد: پروژه راه‌آهن گرگان - بجنورد - مشهد با برآورد 10 هزار میلیارد تومان (ریالی) و 18.2 میلیارد یوآن، ‌به توافق رسیدیم و با شرکت چینی که جوینت آستان قدس رضوی است، قرارداد به امضا رسید که در حدود 15 روز گذشته ابلاغ هم انجام شد.

وی افزود: ما منتظریم بازخورد این پروژه را مشاهده کنیم تا ببینیم این شرکت چینی و جوینت آستان قدس رضوی چه میزان می‌تواند در این پروژه موفق باشند تا در دیگر پروژه‌ها نیز به کارگیری شود.

خادمی درباره صرفه اقتصادی احداث خط آهن گرگان - بجنورد - مشهد، بیان کرد: همه پروژه‌هایی که در بودجه دیده شده است ارزیابی اقتصادی دارد و به هر حال ما به عنوان مجری اجرا می‌کنیم؛ پروژه‌هایی که به قانون بودجه رفته‌‌ و ردیف اعتباری گرفته‌اند قطعاً ‌پیش از آن مطالعات مختلف و ارزیابی اقتصادی داشته‌ا‌ند که به بودجه رفته است و سازمان برنامه و بودجه نیز آن را تأیید کرده است.

* احداث باند دوم در بزرگراه سواحل مکران از چابهار تا خرمشهر‌

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره احداث باند دوم در جاده‌های اصلی، اظهار داشت: در کریدورهای ترانزیتی شماره یک و 10، احداث باند دوم در دستور کار و در حال اجرا است.

خادمی اظهار داشت: در بزرگراه سواحل مکران از چابهار تا خرمشهر پروژه احداث باند دوم در حال انجام است؛ در این مسیر اغلب احداث باند دوم در حال اجرا است و فقط در برخی قطعات نظیر بین جاسک تا چابهار چون جاده فعلی خارج از مشخصات و تراز اصلی جاده است در حال احداث محور جدید هستیم اما در بقیه مسیرها در یک باند جاده فعلی‌ یک باند‌ جاده جدید هم در حال احداث است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تأمین مالی این پروژه همه از محل اعتبارات ملی است.

کد خبر 97169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha