طرح ساماندهی بازار خودرو 6ماه مسکوت می ماند!

پرشین خودرو: بررسی جزئیات تعلیق فعالیت پژو سیتروئن در ایران به جلسه روز دوشنبه هفته آینده کمیسیون صنایع و معادن مجلس موکول شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، روز گذشته اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، و معاونان وی و مدیران شرکت های خودروسازی و قطعه سازی برای ارائه برخی از توضیحات در خصوص وضع بوجود آمده در بازار خودرو و همچنین ادامه بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو به کمیسیون صنایع مجلس رفتند که با وجود دو ماه بررسی فوریت بعدی طرح ساماندهی بازار خودرو، به پیشنهاد برخی از اعضای کمیسیون صنایع طرح ساماندهی بازار خودرو برای مدت 6 ماه از دستور کار این کمیسیون خارج شد.

با وجود این قرار بود روز گذشته علاوه بر ادامه بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو، به اتفاقات بوجود آمده قیمتی در بازار خودرو به طور جدی ورود شود اما این جلسه تنها وزیر صنعت و معاونان وی به اعلام برخی از دلایل بوجود آمدن التهاب در بازار خودرو اکتفا کردند و بررسی بیشتر در این ارتباط به جلسه روز دوشنبه هفته آینده کمیسیون صنایع مجلس موکول شد.

البته اعضای کمیسیون صنایع نیز پیش از این جلسه وعده داده بودند که با توجه به مسائل و حواشی تعلیق فعالیت پژو سیتروئن نیز به این موضوع ورود کرده و وزیر صنعت و مدیران شرکتهای خودروساز در خصوص جزئیات قرارداد با پژو سیتروئن توضیحاتی را ارائه کنند که به گفته یکی از اعضای کمیسیون صنایع این موضوع نیز به اولین جلسه کمیسیون صنایع مجلس در هفته آتی موکول شده است.

 

طرح ساماندهی بازار خودرو


با توجه به جزئیات جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع مجلس، عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو گفت : مباحث زیادی در جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع و معادن مطرح شد و طرح ساماندهی بازار خودرو که یک فوریت آن در اوایل اردیبهشت ماه در صحن علنی مجلس به تصویب رسید با رای اعضای کمیسیون صنایع برای مدت 6 ماه مسکوت ماند.

وی با اشاره دلایل مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو اظهار داشت: کسانی که این طرح را امضاء کردند پیش از بوجود آمدن شرایط فعلی در بازار خودرو و تبعات خروج آمریکا از برجام بر جریان قراردادهای خودرویی بود اما با توجه به شرایط جدید و به منظور حمایت بیشتر از تولید داخل و همراهی با تولیدکنندگان داخلی این طرح با رای 12 تن از اعضا برای مدت 6 ماه از دستور بررسی کمیسیون صنایع خارج شد.

وی در ارتباط با تاثیر این اقدام بر جریان واردات و نرخ تعرفه ها، گفت : بر این اساس تعرفه واردات خودرو با شرایط گذشته اعمال خواهد شد تا دوباره این طرح در دستور کار مجلس قرار گرفته و در خصوص آن تصمیم گیری شود.

به گفته رضیان، در طرح ساماندهی بازار خودرو پیشنهاد شده بود که تا سال 1400 تعرفه واردات خودرو حداقل سالانه 5 درصد کاهش یابد.

نماینده قائمشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین موضوع بعدی مطرح در جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع را بررسی بازار خودروهای داخلی و وضعیت بازار خودروهای خارجی اعلام کرد و گفت : وزیر صنعت و معدن در این جلسه در مورد دلایل وضعیت به وجود آمده در قیمت خودرو در بازار نکاتی را عنوان کرده و نوسانات ارزی و وجود 1500 میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در دست مردم را از عوامل ایجاد التهاب در بازار و هجوم مردم به سمت بازار خودرو مطرح کرد.

رضیان افزود : با توجه به اینکه فرصت برای بررسی این موضوع کم بود بررسی دقیق تر در خصوص قیمت خودرو در بازار و دلایل این مساله به جلسه روز دوشنبه مجلس در هفته آینده موکول شد.

 

قول وزیر صنعت در خصوص بازگشایی سایت فروش خودروسازان


وی گفت : همچنین در این جلسه معاون وزیر صنعت و معدن موضوع بازگشایی سایت فروش شرکتهای خودروساز را عنوان کردند و قول دادند به منظور رفع التهاب های ایجاد شده ،از امروز سایت فروش دو شرکت ایران خودرو و سایپا باز خواهد شد.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس افزایش تقاضا را از جمله دلایل وزیر در خصوص وضع کنونی بازار مطرح کرد و اظهار داشت : بر اساس اظهارات وزیر صنعت و معدن در ماههای اخیر تولید خودروسازان کاهش نیافته است و تنها بازار با رشد تقاضا همراه شده است.
رضیان همچنین در خصوص قیمت های اعلام شده خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای رقابت برای خودرو زیر 45 میلیون تومان 7.5 درصد و برای بالای 45 میلیون ستاد تنطیم بازار 9.5 درصد اعلام کرده و شرکتها ملزم به افزایش بر همین میزان هستند.

کد خبر 97243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha