خسارت قطعه سازان از محل سرمایه گذاری پژو سیتروئن پرداخت شود

پرشین خودرو: شرکتهای خودروسازی باید ارزش سرمایه گذاری و میزان آورده شرکتهای پژو سیتروئن در ایران را اعلام کنند چرا که تاکنون قطعه سازان از میزان سرمایه گذاری صورت گرفته توسط این شرکتها در ایران اطلاعی ندارند.

فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به طرح موضوع پرداخت ضرر و زیان به قطعه سازان در جریان تعلیق فعالیت پژو سیتروئن، اظهار داشت: با توجه به اینکه قراردادهای جدید خودرویی توسط شرکت های خودروسازی و سازمان گسترش منعقد شده است در مقابل رفتار خودروسازان خارجی، سازمان گسترش و خودروسازان داخلی هستند که باید جوابگو باشند.


دولت و خودروسازان باید جوابگوی رفتار پژو سیتروئن باشند


وی تصریح کرد: قرارداد طراحی پلت فرم های جدید بین ایدرو، خودروسازان داخلی و خودروساز خارجی منعقد شده است و هیچ قطعه سازی به طور مستقیم نه اجازه دارد و نه می تواند برای ساخت یک پلت فرم جدید با خودروساز خارجی قرارداد امضاء کند.

بهنیا با طرح این سوال که آیا خودروساز داخلی با اقدام اخیر پژو سیتروئن برای خود از خودروساز خارجی تضامینی اخذ کرده است یا خیر ؟ تصریح کرد: امروز با توجه به ضرر و زیانی که متوجه قطعه سازان می شود، باید شرکتهای خودروسازی بر اساس میزان سرمایه گذاری خارجی که توسط این شرکتها در ایران صورت گرفته، خسارت قطعه سازان را پرداخت کنند.

وی با تایید این موضوع که تضامین همان میزان سرمایه گذاری خودروسازان خارجی در ایران است، افزود: شرکتهای خودروسازی باید ارزش سرمایه گذاری و میزان آورده شرکتهای پژو سیتروئن در ایران را اعلام کنند چرا که تاکنون قطعه سازان از میزان سرمایه گذاری صورت گرفته توسط این شرکتها در ایران اطلاعی ندارند.

 

پژو سیتروئن، قطعه سازان


خودروساز از قطعه ساز بابت تولید قطعات چک تضمین می گیرد!


سخنگوی انجمن قطعه سازان همچنین با اشاره به سابقه همکاری 25 ساله قطعه سازان با خودروسازان داخلی، بیان کرد: در این مدت هیچ زمان سابقه نداشته که قطعه ساز داخلی از خودروساز بابت تولید قطعات تضمین بگیرد و خودروساز نیز در این راستا تضمینی را پرداخت کند بلکه این خودروساز است که از قطعه ساز چک تضمین دریافت می کند.



بهنیا افزود: به طور قطع این رویه ای بوده که سالهاست بین خودروساز و قطعه ساز مرسوم است، و جریان غلطی است زیرا زمانی که سند و مدرکی در دست قطعه ساز نیست چگونه می تواند خسارت دریافت کند.

وی با اشاره به اینکه در قرارداد جدید، خودروسازان باید خسارت قطعه سازان را پرداخت کنند به ذکر یک مثال در این ارتباط پرداخت و افزود: در صورتی که همین امروز قطعه ساز داخلی مشارکتی را با خودروساز خارجی آغاز می کرد و در جریان طراحی پلت فرم خودروساز داخلی را به همکاری دعوت می کرد چنانچه روند تولید پلت فرم با مشکل مواجه می شد و خودروساز خارجی به دلیل تحریم قطع همکاری می کرد، خودروساز داخلی از قطعه ساز خسارت دریافت می کرد.


قطعه سازان با اطمینان از خودروسازان وارد قراردادهای جدید شدند


این فعال در صنعت قطعه سازی کشور تصریح کرد: در قراردادهای جدید نیز آغاز مذاکرات با خودروسازان خارجی یا سازمان گسترش، وزارت صنعت و معدن و یا خودروساز داخلی بوده است و بنابراین قطعه سازان به عنوان زیر مجموعه این شراکت وارد جریان تولید شده اند.

بهنیا همچنین به علت حضور و همکاری قطعه سازان در قراردادهای جدید اشاره کرد و گفت: زمانی که قطعه سازان در این قراردادهای جدید خودرویی حضور یافتند با آگاهی و اطمینان از اینکه خودروساز داخلی، یکبار این مسیر را رفته و ضربه خورده و در قرارداد جدید تضمین لازم را اخذ کرده است، اقدام به همکاری کرد.

 

باید میزان سرمایه گذاری پژو سیتروئن در ایران اعلام شود


وی ادامه داد: بنابراین در این شرایط انتظار می رود که میزان سرمایه گذاری باقی مانده پژو سیتروئن در ایران اعلام شود تا قطعه سازان از این محل خسارتشان را دریافت کنند.

سخنگوی انجمن قطعه سازان ایران در خصوص اصلاح این رویه در قرارداد خودروساز و قطعه ساز، گفت: این کار باید توسط وزارت صنعت و معدن، کمیسیون صنایع مجلس و یا سازمان گسترش که قدرت کافی دارند به خودروساز دیکته شود تا خودروساز در قرارداد با قطعه ساز بپذیرد که باید تضامین کافی را بدهد.


قطعه سازان همواره در قرارداد با خودروسازان اعتماد کرده اند


سخنگوی انجمن قطعه سازان یادآورشد: شرایط خودروسازی در کشور به نحوی است که همواره قطعه ساز پشت خودروساز حرکت می کند بنابراین زمانی که خودروساز با قطعه ساز داخلی قراردادی را امضاء می کند این اطمینان را دارد که خودروساز با آگاهی از تجارب قبلی راه های خروج خودروساز خارجی را پیش بینی کرده و تضامین لازم را اخذ کرده و با این پیش فرض همواره قطعه سازان به قرارداد با خودروسازان اعتماد کرده و سرمایه گذاری کردند.

بهنیا همچنین با اشاره به تغییر رویه قطعه سازان در قراردادهای جدید خودرویی، تصریح کرد: از این به بعد قطعه سازان با این شیوه وارد قراردادهای جدید نخواهند شد و تا زمانی از جزئیات قراردادها مطلع نشوند و تضمین کافی در این زمینه اخذ نکنند امکان ندارد وارد هیچ قرارداد پلت فرم جدیدی شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بارها اعلام کردیم که قطعه سازان امین هستند و اجازه دهید در جریان جزئیات قرارداد با خودروسازان قرار بگیرند و در این راستا از خودروسازان نیز درخواست شد که مجمعی را تشکیل داده و قطعه سازانی را که بنا دارند وارد ساخت پلت فرم جدید شوند دعوت کرده و در خصوص قرارداد با شرکتهای خارجی شفاف سازی کنند چرا که قطعه ساز باید در جریان مسیری که طی می شود قرار گیرد.

کد خبر 97288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    0 0
    اگر قطعه سازها توانایی تولید قطعات پژو 2008 رو دارند می توانند این قطعه ها رو تولید و به کشورهای دیگه صادر کنند.