ترسیم نقشه راهی برای مذاکرات بلند مدت با اروپایی ها

پرشین خودرو : در مذاکرات و قرارداد با اروپایی ها باید دقت می شد که تضامین کافی گرفته شود تا صنعت خودرو ایران در یک فرایند استهلاکی قرار نگرفته و شرکتها ملزم به اجرای تعهدات شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو در تحلیل شرایط کنونی همکاری های خودرویی، این روند را از دو دیدگاه قابل ارزیابی دانست و گفت : ابتدا باید واقعیت های که ممکن است در جریان حضور شرکتهای خارجی اتفاق بیفتد را ارزیابی کرد چنانچه در گفتمان شفاهی این شرکتها مطرح می شود که در ایران به فعالیتشان ادامه می دهند اما واقعیت هایی وجود دارد که به نظر می رسد بر روی فعالیت های این شرکتها تاثیر گذاشته و موجب می شود روند همکاری ها آن گونه که انتظار می رود پیش نرود مانند مساله تبادلات بانکی و جریمه هایی که این شرکتها باید از بابت نقض تحریم هایی که از سوی آمریکا وضع شده، بپردازند .موضوعی که واقعیت همکاری های اخیر خودرویی است و نمی توان از آن گذشت.
شهرام آزادی، موضوع بعدی و قابل تامل در جریان قراردادهای خودرویی را توجه به دریافت تضامین کافی عنوان کرد و افزود: در مذاکرات و قرارداد با اروپایی ها نکته ای که باید دقت شود اخذ تضامین کافی بود تا صنعت خودرو ایران در یک فرایند استهلاکی قرار نگرفته و شرکتها بر انجام تعهدات پایبند شده و در عمل آن چیزی که باید اتفاق بیفتاد.

 


وی همچنین با توجه به این مساله که سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در واقع همان تضامین اخذ شده در جریان مذاکرات است، گفت : البته این سرمایه گذاری به صورتی نیست که یک روزه صورت گیرد بلکه معمولا سرمایه گذاری ها بر اساس پروژه مشترک و یا تولید محصول مشترک طی چندین سال صورت می گیرد.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: ممکن است در شروع همکاری، طرح موضوع سرمایه گذاری چراغ سبزی از سوی این شرکتها باشد اما در بلند مدت این سرمایه گذاری با تاخیر مواجه شود و به طور مثال سرمایه ای که قرار است طی دو سال صورت گیرد در 5 سال اتفاق بیفتد و در عمل آن رشدی که از ابتدا مد نظر بوده ، اجرایی نشود.
آزادی همچنین با تاکید بر این موضوع که مذاکرات نباید به گونه ای باشد که تنها توافقات اولیه اجرایی شود، تصریح کرد: در مذاکرات خودروسازان برخی توافقات اولیه ای وجود داشته است که این توافقات شروعی برای همکاری بلند مدت بوده است که به نظر می رسد که مذاکرات نباید به گونه ای باشد که تنها توافقات اولیه اجرایی شود بلکه باید این مذاکرات بر مبنای گفتگویی بلند مدت و همکاری استراتژیک صورت گیرد به نحوی که خودروسازان در مسیر تعاملی و بلند مدتی که با این شرکتها دارند روند رشد و ارتقاء را طی کند.
وی اظهار داشت: نباید در مذاکرات خودرویی تنها برای دو سه سال آینده مذاکره شود بلکه باید مذاکرات با این هدف صورت گیرد که قرار است برای بلند مدت این همکاری ها ادامه داشته باشد اما برای دستیابی به این هدف باید نقشه راهی داشته باشیم و برای اجرای آن نیز مذاکرات ادامه یابد.


تجربه حضور رنو در تحریم گذشته / شرایط مطابق قبل خواهد بود!


این کارشناس خودرویی در ادامه با ذکر این نکته که شرایط گذشته تجربه ای بوده که به راحتی به هر صحبتی اعتماد نکنیم ، تاکید کرد: رنو در تحریم های گذشته با وجود اینکه ایران را ترک نکرد اما عملا با کنترلی که بر روی تولید ال90 داشت ، موجب شد که چندین سال در تولید این خودرو وقفه ایجاد شده و برای مدتی بازار این خودرو با محدودیت و کمبود زیادی مواجه شود.
آزادی افزود: البته در این مدت رنو به صورت قطره چکانی قطعات و سیستم های خودروهایی را که به صورت مشترک تولید می گردید را به ایران ارسال کرد که نشان دهد که رنو ایران را ترک نکرده است.
وی گفت: امروز هم به راحتی نمی توان صحبت های آنها را پذیرفت و مطمئن بود با قوت و قدرتی که در مذاکرات پس از برجام به ایران آمده و پروژه ها و سرمایه گذاری های مشترکی را آغاز کردند این پروژه ها ادامه یافته و شرایط مطابق قبل نباشد.


در روند سرمایه گذاری پژو سیتروئن با پارامتر زمان بازی شد ؟!


عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر همچنین با توجه روند سرمایه گذاری پژو سیتروئن و ایجاد شرکتهای مشترک ایکاپ و سایپا و سیتروئن ،گفت: ممکن است در عمل مطابق آن برنامه زمانی که در مذاکرات عنوان شده سرمایه گذاری این شرکتها در ایران صورت نگیرد هر چند کار را شروع کرده و شرکتهای مشترکی را ایجاد کرده شریک تجاری شده باشند اما می توانند در عمل با پارامتر زمان بازی کنند و این سرمایه گذاری در بلند مدت محقق شود.
آزادی بخشی از سرمایه گذاری صورت گرفته این شرکتها را در بخش تجهیزات و ابزار تولید و همچنین ارائه دانش و تکنولوژی عنوان کرد و گفت: البته ممکن است سرمایه گذاری مطابق آن چیزی که برنامه اولیه دیده شده است، صورت نگیرد و همانند برنامه ای که رنو در دوران تحریم قبلی متعهد بود که با ایران برای تولید مشترک همکاری داشته باشد اما تیراژ تولید را کاهش داد و این اتفاق هم در صورت ادامه همکاری در قرارداد پژو سیتروئن صورت گرفته و به نوعی با طولانی کردن زمان باعث شوند به اهداف اولیه در زمان مشخص دست پیدا نکنیم.

کد خبر 97539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha