کد خبر 97540
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶
ارتباط بین موی خاکستری و بیماری

پرشین خودرو: محققان ارتباط موی خاکستری برخی از افراد با بیماری های خطرناک یا استرس مزمن را کشف کردند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، محققان دانشگاه آلاباما کشف کردند که بین ژن های دخیل در رنگ مو و ژن هایی که بدن را از وجود یک عفونت بیماری زا مطلع می سازند، ارتباط وجود دارد.

زمانی که بدن تحت یک حمله ویروسی یا باکتریایی قرار می گیرد، سیستم ایمنی ذاتی فرد فعال می شود. همه سلول ها توانایی تشخیص مهاجمین خارجی را دارند و با تولید مولکول هایی به نام اینترفرون ها به آن پاسخ می دهند.

این سیگنال های اینترفرونی به سایر سلول ها پیام می دهند و موجب می شوند که آن ها ژن هایی را فعال کنند که مانع از همانندسازی ویروسی می شوند و سلول های افکتور ایمنی را فعال می کنند و موجب تقویت سیستم دفاعی میزبان می شوند.

موی خاکستری


ارتباط بین رنگ دانه های مو و تنظیم سیستم ایمنی ذاتی به طور ابتدایی بسیار شگفت انگیز است. در این مورد، محققین ارتباط غیر قابل انتظاری را بین خاکستری شدن مو، فاکتور رونویسی MITF و ایمنی ذاتی کشف کردند.

فاکتور MITF بیشتر بخاطر نقشی که در تنظیم بسیاری از عملکردها درون ملانوسیت ها بازی می کند شناخته شده است. اما در این مطالعه محققین نشان داده اند که MITF می تواند پاسخ اینترفرونی ملانوسیت ها را یک حالت آماده باش نگه دارد.

اگر کنترل پاسخ اینترفرون بوسیله MITF در سلول های بنیادی ملانوسیتی از بین برود، نتیجه آن خاکستری شدن مو خواهد بود. علاوه براین، اگر پیام رسانی ایمنی ذاتی به صورت مصنوعی در موش فعال شود، جانور مستعد خاکستری شدن مو خواهد شد و تعداد موهای خاکستری تولید شده نیز افزایش می یابد.

این کشف جدید نشان می دهد که ژن هایی که رنگ دانه های مو و پوست را کنترل می کنند در کنترل سیستم ایمنی ذاتی نیز نقش دارند. این یافته می تواند درک ما در مورد خاکستری شدن مو را افزایش دهد و منجر به درک بیماری های رنگدانه ای مرتبط با سیستم ایمنی ذاتی شبیه ویتیلیگو شود.

کد خبر 97540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha