کد خبر 97555
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۱
مغز خاطرات ترسناک را ویرایش می‌کند

پرشین خودرو: محققان بر این باورند که قرار گرفتن در برابر ترس‌ها، با بازسازی مدارهای مغزی، تجربه ترسناکی را که در مغز شکل گرفته، از بین می‌برد و آن را تغییر می‌دهد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازجام جم، آموزش دادن به افراد نسبت به این که بتوانند در مواجهه با ترس‌های خود بر آنها غلبه کنند، روش معمولی در درمان رفتاری شناختی محسوب می‌شود. به عنوان مثال، اگر فردی از حیوانی می‌ترسد، باید به مرور با آن مواجه شود تا ترسش از آن کمتر شود.

تاکنون متخصصان اعصاب فرآیند این روش را در مغز شناسایی نکرده بودند اما یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که مواجه شدن با ترس‌ها، مدارهای مغزی را بازسازی می‌کند. آنها رشته‌های عصبی را در مغز موشی که در خاطره‌اش آثاری از ترس وجود داشت، بررسی کردند.

محققان نشان داده‌اند که از بین بردن ترس به فعال‌سازی دوباره رشته‌های عصبی حاوی آن بستگی دارد. به عبارت دیگر، موش برای خلاص شدن از آن ترس، باید بار دیگر، ترسی عمیق را تجربه کند. در واقع، از بین رفتن ترس به دنبال تغییر خاطره‌ای اتفاق می‌افتد که از آن تجربه ترسناک داریم.

دانشمندان کشف کرده‌اند که افراد برای رهایی از خاطرات ترسناک خود باید مغز خود را بازسازی کنند. با هر بار تجربه تازه‌ای که فرد با آن روبه‌رو می‌شود، دسته‌ای از رشته‌های عصبی در مغز تحریک می‌شود، اتصالات آن قوی‌تر می‌شود و مولکول‌ها در جایی که رشته‌های عصبی کنار هم جمع می‌شوند، گرد می‌آیند.

خاطرات


دانشمندان بر این باورند که این اتصالات تظاهر فیزیکی خاطرات هستند. زمانی که افراد به خاطرات خود فکر می‌کنند، این الگوها در مغز تحریک و تا حدودی بی‌ثبات می‌شوند. مولکول‌هایی که این اتصالات را بین آنها نگه داشته‌اند از بین رفته و باید آنها را بازسازی کرد.

در حقیقت، عمل به یادآوردن خاطرات پنجره‌ای از زمان را باز می‌کند که قادر به تغییر خاطرات است و ترس‌ها را می‌توان بار دیگر در مغز حک کرد. گروهی از محققان، زمانی که موشی داخل جعبه‌ای کوچک بودند، به جعبه شوک الکتریکی وارد کردند و از این طریق به آن آموزش دادند که از آن جعبه بترسند. یعد از یک ماه، موش‌ به جعبه بازگشت و از ترس، بی‌حرکت باقی ماند.

محققان توانستند در این آزمایش، رشته‌های عصبی فعال شده طی این لحظه ترسناک را در مغز موش کنترل کنند. آنگاه، موش را تحت درمان مواجهه قرار دادند و بدون این که شوک الکتریکی در کار باشد، مرتب آن را به همان جعبه برگردادند. با هر بار انجام این آزمایش، ترس موش کم‌تر می‌شد.

هر چه فعال‌سازی رشته‌های عصبی از ترس اصلی بیشتر باشد، بیشتر احتمال رها شدن از ترس وجود دارد. این آزمایش نشان داد که قرار گرفتن در برابر ترس‌ها خاطرات مربوط به آن را تغییر دهد و آن را در وجود افراد کم‌رنگ‌تر می‌کند.

کد خبر 97555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha