کد خبر 97564
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
تصمیمات اوپک فاش شد

پرشین خودرو: منابع آگاه تصمیمات اوپک را ۳ روز مانده به نشست این سازمان فاش کردند؛ در این نشست تصمیم به افزایش ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولید گرفته می‌شود که حدود ۵۰۰ هزار بشکه سهم عربستان وامارات و ۲۰۰ هزار بشکه سهم روسیه خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازفارس، در حالی که تنها سه روز به برگزاری نشست اوپک باقی مانده منابع آگاه برخی از تصمیماتی که قرار است در این نشست گرفته شودرا فاش کردند.

همچنین کارشناسان می‌گویند نشست اوپک این بار با حساسیت‌ها و مشکلات خاص خودش همراه خواهد شد. این حساسیت‌ها بیشتر به دلیل احتمال تحریم‌ ایران و نیز کاهش تولید نفت برخی کشورها مانند ونزوئلا و همچنین گرایش روسیه و عربستان به افزایش تولید 1.5 بشکه در روز خواهد بود.

بلومبرگ در گزارشی به شرح اتفاقات جاری حوزه نفت و تأثیر آن بر تصمیمات نشست اوپک پرداخته و پیش‌بینی‌های جدیدی را از زبان کارشناسان و منابع آگاه فاش کرده است.

در گزارش بلومبرگ آمده است، اوپک در حال بحث و بررسی برای افزایش نسبتاً متعادل تولید نفت پیش از نشست این هفته اوپکی‌ها در وین اتریش است.

اعضای اوپک تلاش می‌کنند تا رقمی را برای افزایش تولید در نظر بگیرند تا پلی باشد بین وضعیت فعلی و پیشنهادی که روسیه و عربستان برای افزایش تولید داده‌اند یعنی سقف افزایش تولید طوری باشد که حد وسط وضعیت فعلی و سقف پیشنهاد شده از سوی این دو کشور باشد.

عربستان و روسیه پیش از این اعلام کرده بودند که با افزایش تولید 1.5 میلیون بشکه در روز موافق هستند.

بلومبرگ نوشته است در حالی که توافق درباره تولید نفت برای فائق آمدن به مخالفت‌هایی که در حال حاضر بین کشورها از تهران و بغداد گرفته تا کاراکاس وجود دارد. قیمت نفت خام در لندن پس از دو هفته روند کاهشی به قیمت بالاتر از 74 دلار در هر بشکه رسید.

بر اساس منابع آگاه مطلع به موضوع، اعضای کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به دنبال توافقی هستند که تولید نفت را 300 تا 600 هزار بشکه در روز برای چند ماه آینده افزایش دهند. اگر چنین توافقی حاصل شود این بسیار کمتر از 1.5 میلیون بشکه‌ای خواهد بود که پیش از این روسیه پیشنهاد داده بود.

ترب‌جرن کجاس رئیس تحلیل‌گران نفتی DNB ASA گفت: شاید افزایش 1.5 میلیون بشکه در روز برای کشورها نگران‌کننده باشد اما وضعیت فعلی مذاکرات نشان می‌دهد که این افزایش بسیار کمتر از این مقدار خواهد بود و به نظر می‌رسد که نشست این هفته اوپک بسیار جالب خواهد بود.

کاهش تولید نفت ونزوئلا به کمترین میزان از سال 1950 از یک سو و تحت تاثیر قرار گرفتن صادرات نفت خام ایران با تحریم‌های آمریکا عواملی برای افزایش تولید نفت اوپک است.این دو بحران می‌تواند 1.5 میلیون بشکه از تولید روزانه نفت کشورها را تا سال آینده کاهش دهد.

نفت


در این میان هم ترامپ در قالب توئیت به تولیدکنندگان نفت حمله‌ور شده و می‌گوید آنها قیمت نفت را به صورت مصنوعی بالا می‌‌برند که شاید عاملی باشد تا برخی کشورها با افزایش تولید به دنبال کاهش قیمت نفت باشن.

روسیه هم به عنوان عضو غیراوپک گفته است که قیمت پایین نفت برای آنها بسیار مناسب است و ظاهراً مشتاق است تا میادین نفتی جدید را راه‌اندازی کند.

در نشست این هفته اوپک با دیگر تولیدکنندگان چندین کشور در نظر دارند تا تولید خود را افزایش دهند اما هنوز هماهنگی برای آنها ایجاد نشده است. مقامات اوپکی همچنین به دنبال این هستند که همکاری بین کشورهای تولیدکننده، روسیه را ایجاد کنند.

بنابراین کارشناسان معتقدند که اجلاس این هفته اوپک نیاز به گفت‌وگوهای دیپلماتیک و پیچیده‌ای برای ریاض و مسکو خواهد داشت.

یک فرد آگاه که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد: ایران مخالف هر گونه افزایشی فراتر از سهم فعلی است.

در این میان سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات و رئیس فعلی اوپک در بیانیه روز دوشنبه اعلام کرد که بسیار خوش‌بین است که تولیدکنندگان نفت برای رسیدن به ثبات در بازار به توافق جامعی برسند.

در این میان روسیه اعلام کرده است که افزایش کلی در سهم روزانه تولید گروه باید بیشتر از 1.5 میلیون بشکه در روز باشد و اگر این میزان به نسبت بین اعضا اختصاص یابد تنها دو سوم این میزان یعنی حدود یک میلیون بشکه در روز به بازارهای جهانی تزریق خواهد شد چرا که کشورهایی مانند ونزوئلا و مکزیک همچنان قادر به افزایش تولید خود نیستند.

همچنین کارلوس پرز وزیر نفت اکوادور هم می‌گوید: چندین گزینه وجود دارد یکی از آنها مربوط به افزایش 1.5 میلیون بشکه در روز نفت است که اگر مصوب شود ما باید تصمیم بگیریم که سهم اعضا از این افزایش چقدر خواهد بود. ما باید بسیار دقیق باشیم و می‌خواهیم که مطمئن باشیم که تعادل در ذخایر نفت ایجاد شود.

یکی از منابع آگاه گفت: افزایش 300 تا 600 هزار بشکه‌ای فراتر از رقم فعلی تولید کنونی اوپک را به حدود 32 میلیون بشکه در روز خواهد رساند که این یک افزایش واقعی از سوی کشورهایی که ظرفیت تولید دارند نظیر عربستان، روسیه و امارات متحده عربی خواهد شد.

یک تحلیل‌گر در سوشید‌جنرال پیش‌بینی کرد که اجلاس این هفته اوپک بسیار مشکل خواهد بود اما در نهایت برای ایجاد توافق بین کشورها بحث و مذاکره خواهد شد.

مایک بیکنر تحلیل‌گر مسائل نفت در گزارشی نوشت: عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت در مجموع 500 هزار بشکه در روز تولید خود را از ماه جولای افزایش خواهند داد و روسیه حدود 200 هزار بشکه به تولید خود اضافه می‌کند که همه اینها سهم کاهش تولید ونزوئلا را جبران خواهد کرد و نتیجه آن خواهد شد که بازار نفت اوپک به جای روند کاهشی ادامه‌دار، متعادل خواهد شد.

کد خبر 97564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha