همه دستگاه‌های مسئول در ارائه مجوز واردات خودرو

پرشین خودرو: با اجباری شدن صدور شناسه کالا برای واردات خودرو، یک گام به سوی شفافیت واردات برداشته شد چراکه پیش از این، امکان توضیح شفافی از «تعداد واردات»، «انواع کالاهای وارد شده» و سایر اطلاعات مورد نیاز وجود نداشت.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازفارس، متولی امور واردات خودرو در کشور، دفتر نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت است. این دفتر بر فرآیندهای کلیِ «دریافت گواهی خدمات پس از فروش توسط واردکننده»، «اخذ نمایندگی مورد تایید مرکز اصناف و امور بازرگانان و دریافت مجوزهای دو سازمان استاندارد و محیط‌زیست»، نظارت کرده و پس از «تشکیل کمیته مارک، مدل و تطابق اسناد» و «ثبت و تایید شناسه کالا در حوزه واردات خودرو» مجوز ورود خودروها را صادر می‌کند. اما در موارد استثنا، سازمانهای دیگری نیز در امور واردات خودرو مجوز ورود صادر می‌نمایند. در این زمینه سازمان‌های متولی ذیل نیز به طی فرآیندهای یاد شده اقدام می‌کنند:

1. معاونت امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ماشین آلات معدنی که از محل موضوع ماده 109-110 آیین‌نامه اجرایی قانون امور معادن به شماره 85744/ت49089ک مورخ 11/04/1392 توسط معاون محترم امور صنایع وزارت متبوع، مجاز به ثبت سفارش می‌گردند.

به استناد ماده 109، به منظور تشویق و حمایت از سرمایه­گذاری­های معدنی، ورود ماشین­آلات و تجهیزات اکتشافی، استخراجی و صنعتی مورد نیاز خط تولید عملیات معدنی و صنایع معدنی که با مجوز وزارت انجام می­شود، از پرداخت هرگونه حقوق ورودی معاف هستند و در ماده 110 با محوریت ماده 109 لیکن مربوط به تجهیزات مناسب دست دوم مورد نیاز خط تولید عملیات معدنی با تشخیص وزارت، مقررات موضوع آیین­نامه ضوابط فنی واردات خودرو در این خصوص لازم­الرعایه نیست.

2- وزارت ورزش و جوانان، در خصوص موتورسیکلت ورزشی مخصوص استفاده در پیست موتورسواری که بر اساس مصوبه شماره 104053/ت46929هـ مورخ 20/05/1390 هیات محترم وزیران، بدون رعایت شرط نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش مجاز به ثبت سفارش می‌گردند و خودروهایی که توسط ورزشکاران برتر بر اساس مصوبه شماره 85711/48176 مورخ 11/04/1392 هیات محترم وزیران بدون رعایت ضوابط فنی مجاز به ثبت سفارش است.

واردات خودرو

 


3- سازمان بهزیستی کل کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران، در خصوص خودروهایی که توسط جانبازان و معلولین جسمی طبق مصوبه شماره 12147/52488 مورخ 05/02/1395 که ملزم به رعایت ضوایط فنی واردات خودرو به جهت ثبت سفارش هستند، مجوز واردات خودرو در شرایط خاص را صادر می‌نمایند.

*دریافت شناسه کالا؛ گامی به سوی شفافیت وارداتی

بر اساس این گزارش، پیشتر کلیه بررسی‌ها و مراحل در روند واردات به صورت کتبی و از طریق ارسال نامه انجام می‌گرفت که با این روش، امکان توضیح شفافی از «تعداد واردات»، «انواع کالاهای وارد شده» و سایر اطلاعات مورد نیاز وجود نداشت. همچنین به دلیل اینکه مستندسازی مناسبی از فرایندهای کتبی صورت نمی‌گیرد، تجمیع اطلاعات واصله از پنج سازمان مذکور که هریک در شرایط خاصی مجوز ورود اعطا کرده است، فرایندی است زمانبر و گاه غیرممکن.

اما هم‌اکنون پس از طی مراحل واردات از طریق «دریافت شناسه کالا»، «بررسی سیستمی مجوزها» و «ثبت سفارش کاملا الکترونیکی»، فرآیند قبلی اصلاح و ساماندهی شده و با وجود متولیان متعدد در حوزه واردات خودرو، فرایند واردات خودرو به طور سیستماتیک به خوبی در حال انجام است.

پیش از این نیز فرآیند اجبار شناسه‌دارکردن انواع خودرو به استناد دستورالعمل ابلاغی وزیر صنعت، معدن و تجارت از ۵ اردیبهشت‌ماه سال جاری برای انواع خودروهای «سواری»، «ماشین‌آلات‌سنگین و نیمه‌سنگین»، «ماشین‌آلات کشاورزی» و «ماشین‌آلات راهسازی، حفاری و معدنی» و همچنین «موتورسیکلت و دوچرخه موتوردار» آغاز شده بود.

کد خبر 97574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha