کد خبر 97599
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
دبیر جشنواره‌ برلین معرفی شد

پرشین خودرو: رسانه‌های آلمانی از انتخاب دبیر جشنواره «لوکارنو» به عنوان جایگزین «دیتر کاسلیک» دبیر باسابقه جشنواره فیلم «برلین» خبر داده‌اند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، «کارلو شاتریان» که دبیر جشنواره فیلم «لوکارنو»ی سوئیس است به عنوان دبیر جدید جشنواره فیلم برلین جایگزین «دیتر کاسلیک» خواهد شد که از سال 2001 در راس این جشنواره مهم آلمانی قرار داشت.

 

جشنواره برلین

 

قرار است خبر جانشینی «کارلو شاتریان» به جای «دیتر کاسلیک» روز جمعه این هفته از سوی وزیر فرهنگ آلمان اعلام شود.

«کاسلیک» طی 17 سال گذشته دبیر هنری و تجاری جشنواره برلین بود اما ظاهرا قرار است این دو سمت شغلی به صورت مجزا بر عهده دو نفر قرار گیرد.

پیش از این گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره جانشین «دیتر کاسلیک» شده بود و بسیاری احتمال می‌دادند یک زن دبیر جشنواره برلین شود و نام «بتینا ریتز» رئیس دانشگاه فیلم و تلویزیون مونیخ و «کریستین نیهوس» مدیر عامل کمپانی سینمایی «برلین-برندنبرگ» به عنوان جدی‌ترین گزینه‌ها مطرح بود.

«کارلو شاتریان» نویسنده و ژورنالیست ایتالیایی از سال 2012 دبیر جشنواره فیلم لوکارنو در کشور سوئیس است و چهره‌ای قابل احترام در عرصه سینمای بین‌الملل محسوب می‌شود که در دوران حضور او در جشنواره‌ی «لوکارنو» استعدادهایی سینمایی چون «هانگ سانگ-سو»، «لاو دیاز» و «آلبرت سرا» به سینما معرفی شدند.

«دیتر کاسلیک» نیز در حالی پس از 17 سال «برلیناله» را ترک می‌کند که در چند سال اخیر با انتقاداتی مواجه بوده است و بسیاری او را فاقد اعتبار هنری کافی برای ماندن در راس جشنواره برلین می‌دانستند.

با این وجود جشنواره فیلم برلین با نمایش سالانه بیش از 400 فیلم و بازار بزرگ سینمایی به هیچ‌ عنوان نمی‌توان با جشنواره به مراتب کوچک‌تر «لوکارنو» مقایسه کرد.

در دوران دبیری «دیتر کاسلیک» در جشنواره برلین، این رویداد سینمایی از لحاط بزرگی و اهمیت رشد قابل توجهی پیدا کرد و اکنون بزرگترین جشنواره سینمایی جهان محسوب می‌شود و «بازار فیلم اروپا» که در جریان این جشنواره برگزار می‌شود همچنان مهمترین رویداد در تقویم صنعت سینمای اروپاست، با این وجود «کاسلیک» بویژه در سال‌های اخیر مورد انتقادات شدیدی قرار گرفته است.

منتقدان «کاسلیک» معتقدند در حالی‌ که جشنواره کن نام خود را به عنوان مهترین رویداد سینمای هنری جهان تثبیت کرده و جشنواره‌ی «ونیز» نام خود را به عنوان سکوی پرشی به سمت جوایز اسکار مطرح کرده، جشنواره برلین راه خود را گم کرده است.

پیش از این ۷۹ کارگردان مطرح سینمای آلمان از جمله «ماردن اِده»، «فاتح آکین»، «کریستین پتزولد»، «آندرس درسن»، «وولکر شلندروف» و «مارگارت فن تروتا» در نامه‌ای سرگشاده اعلام کردند که جشنواره بین‌المللی فیلم «برلین» پس از پایان دوران دبیری «دیتر کاسلیک» در سال ۲۰۱۹ نیازمند به «آغازی نو و رویکردی جدید» است. این سینماگران معتقدند پایان دوره حضور «کاسلیک» در جشنواره برلین فرصتی برای تجدید و احیای این رویداد سینمایی است.

جشنواره برلین با میزبانی از 500 هزار نفر به صورت سالانه، بزرگترین جشنواره سینمایی جهان است.

کد خبر 97599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha