کد خبر 97648
۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰
تامین آب شرب با استفاده از بذر

پرشین خودرو: محققان دانشگاه کارنگی ملون فرآیندی را توسعه دادند که امکان تامین آب شرب را در مناطقی که دچار کم آبی هستند، فراهم می کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، در این فرآیند از شن و مواد گیاهی استفاده می شود که در اغلب کشورهای درحال توسعه به وفور یافت می شود و امکان راه اندازی یک تصفیه ارزان قیمت و موثر موسوم به f-sand را فراهم می کند.
در سیستم تصفیهf-sand از گیاهی موسوم به گز روغنی استفاده می شود که بومی جنوب هیمالیا است. از این گیاه به طور سنتی برای تصفیه آب استفاده می شود.
اما در این روش، دانه های گیاه مقادیر زیادی از کربن حل نشده طبیعی بر جای می گذارند که موجب رشد سریع باکتری ها ظرف 24 ساعت می شود.

اکنون محققان یک مرحله دیگر را به این فرآیند اضافه کردند که در آن پروتئین های موجود در دانه های گیاه جداسازی شده و به ذرات سیلیس موجود در شن می چسبند. بدین ترتیب هم میکروارگانیسم های موجود در آب از بین می روند و هم آب شرب زلال به دست می آید.

 

آب شرب


سپس می توان این مواد آلوده و کربن حل نشده طبیعی را از طریق شستشوی فیلتر شنی، پاکسازی کرده و آن را برای استفاده مجدد آماده کرد.
بر اساس گزارش سازمان ملل حدود 1.2 میلیارد نفر در سراسر جهان به آب شرب پاک و خدمات آبرسانی مناسب دسترسی ندارند و بخش عمده این افراد ساکن کشورهای درحال توسعه هستند.
این شیوه جدید زمینه را برای تامین سریع و ارزان قیمت آب شرب در چنین کشورهایی فراهم می کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS منتشر شده است.

کد خبر 97648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha