کد خبر 97677
۱ تیر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
چگونه کمبود ویتامین‌ بدن را تشخیص دهیم

پرشین خودرو: شما تغذیه مناسبی دارید، سعی می‌کنید سالم بمانید، و مطمئن می‌شوید که خواب کافی دارید. اما سلامت خوب گاهی سخت اندازه‌گیری می‌شود. برای مثال، چگونه می‌دانید که چه وقتی مواد مغذی‌ و ویتامین‌های کلیدی‌تان کم شده است، با یک آزمایش خون؟

به گزارش پرشین خودرو، بدن‌تان به شما سرنخ‌ها را می‌دهد: وقتی که دچار کمبود در ویتامین‌های خاص و مواد معدنی هستید، مشخص خواهد شد: در پوست‌تان، مویتان، و در حالت کلی‌تان. این مشکل رایج‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید: طبق مراکز کنترل و درمان اختلال‌ها (CDC) بیش از ۱۰ درصد مردم بالای یک سال در آمریکا دچار کمبود ویتامین B۶ هستند، درحالی که ۸ درصد از جمعیت دچار کمبود ویتامین D هستند. و در حالی که ممکن است فکر کنید که کمبود ویتامین C فقط مشکلی قدیمی است که سربازان داشته‌اند، حدود ۶ درصد از جمعیت آمریکا که بالای ۶ سال دارند، دچار کمبود این ویتامین هستند، یعنی بیشتر از ۱ نفر از هر ۲۰ نفر.

اگر درباره هر یک از علائم خود نگران هستید، وقتی با دکتر خود تنظیم کنید. در عین حال، اینجا فقط چند راه برای پیدا کردن نشانه‌هایی که ممکن است دچار کمبود ویتامین‌های کلیدی شوید آورده شده است:

مسائل مربوط به پوست و مو
موهایتان زود سفید شده؟ اگر سابقه خانوادگی ندارید و در ۲۰ تا ۳۰ سالگی خود قرار دارید یا جوان تر هستید، ممکن است موهایتان به خاطر کمبود مس سفید شوند. از طرف دیگر، اگر متوجه شده‌اید که موهایتان شکننده‌اند، ممکن است نشانی از کم‌خونی ناشی از کمبود آهن باشد. موی شکننده هم‌چنین میتواند به دلیل کمبود ویتامین های B مانند بیوتین یا فولات باشد، که به عنوان اسید فولیک هم شناخته شده است. در نهایت اگر به پوست‌تان مربوط است، مانند پوسته پوسته شدن و خارش، ممکن است شما دچار کمبود در برخی ویتامین‌های مهم مانند ویتامین A و C یا اسیدهای چرب باشید. این‌ها می‌توانند با تولید روغن‌های هیدراته به پوست‌تان کمک کنند.

منبع مس: کرفس کنسرو شده، صدف، قارچ
منبع آهن: گوشت، لوبیا قرمز و نخود، عدس، اسفناج
منبع اسیدهای چرب: ماهی چرب، گردو، کتان
زخم های دهان
اگر زخم های دهانی دارید، می‌تواند نشانی از کمبود ویتامین B۱۲ در سیستم بدن‌تان باشد. اما همانند بقیه نشانه‌هایی که در این‌جا آورده شدند، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، پس مطمئن شوید که با دکترتان آن را بررسی می‌کنید.

منبع B۱۲: غذاهای حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و یا غذاهای غنی‌شده مانند سویا، غلات و مخمر تغذیه‌ای
بیشتر بخوانید: همه چیز درباره‌ی یتامین B۱۲

احساس خستگی
خستگی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، از جمله کمبود پتاسیم. این، به نوبه خود، می‌تواند ناشی از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های کلیه، یا چیزهایی مانند استفراغ، اسهال، یا حتی آنتی بیوتیک‌ها باشد. خستگی هم‌چنین می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین D باشد. در نهایت، اگر خستگی شما با از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ همراه باشد، ممکن است به علت کمبود منیزیم باشد. قطعا اگر از نشانه‌های جدی رنج می‌برید، همین الآن با دکتر تماس بگیرید. اما اگر فقط یک احساس آزاردهنده است، مطمئن شوید که ویتامین‌های مناسب را مصرف می‌کنید.

ویتامین


منابع پتاسیم: موز، دانه غلات، شیر، سبزیحات، لوبیا، نخودفرنگی
منابع ویتامینD: لبنیات غنی‌شده به شکل ماست یا شیر، ماهی خاص مانند ساردین
منابع منیزیم: بادام، بادام‌زمینی، اسفناج، لوبیا سیاه، ادامام
برآمدگی‌های قرمز روی پوست شما
اگر برآمدگی‌های کوچک قرمز پشت بازوهایتان پیدا کردید، ممکن است حالتی به نام keratosis pilaris باشد. که می‌تواند نشان بدهد که دچار کمبود مواد مغذی کلیدی مانند ویتامین A و روی هستید. و شما تنها نیستید: طبق CDC، حدود ۱۷.۳ درصد از جمعیت جهانی در خطر کمبود روی هستند، در حالی که ۱ نفر از ۳ بچه کودکان پیش‌دبستانی و ۱ نفر از ۶ خانم حامله دچار کمبود ویتامین A هستند.

منابع ویتامین A: سیب زمینی شیرین، نعناع
منابع روی: مرغ، هوموس، دانه کدو تنبل

کد خبر 97677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha