افتتاح اسکله رورو بندر امیرآباد در شهریور امسال

پرشین خودرو: مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با اشاره به انجام سوآپ نفت در بندر امیرآباد از مرداد ۹۶ گفت: اسکله رورو بندر امیرآباد تا شهریور ماه امسال افتتاح می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازفارس، سیاوش رضوانی با اشاره به هدف‌گذاری‌ سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه صادرات از خزر، اظهار داشت: بندر امیرآباد به عنوان بزرگترین بندر حاشیه خزر ساختار مناسبی برای توسعه صادرات،‌ تخلیه و بارگیری و عملیات بندری دارد که در حال توسعه است.

وی ادامه داد: بندر امیرآباد 25 پست اسکله و 112 هکتار اراضی دارد.
 

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد، افزود: تا سال گذشته 19 اسکله فعال در بندر امیرآباد وجود داشت؛ همچنین 6 پست اسلکه به این بندر اضافه شد، اما امروز 15 پست اسکله عملیاتی در این بندر فعال است که یکی از آنها اسکله منحصربه فرد رورو ریلی است که قطار بدون تخلیه بار در بندر به صورت مستقیم وارد کشتی شده و بار را تخلیه می‌کند.



رضوانی افزود: البته در بنادر روسیه و قزاقستان هم اسکله رورو وجود دارد.

وی پیشرفت اسکله رورو بندر امیرآباد را 98 درصد ارزیابی کردو گفت: این اسلکه شهریور ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد ادامه داد: دولت 670 میلیارد تومان در بندر امیرآباد سرمایه‌گذاری کرده است، همچنین بخش خصوصی نیز 1250 میلیارد تومان در این بندر سرمایه‌گذاری داشته است.

وی افزود: بندر امیرآباد 260 هزار تن ظرفیت سیلو دارد و وسعت بندر 1060 هکتار است.

رضوانی ادامه داد: 70 درصد عملیات تخلیه و بارگیری غلات شمال کشور در بندر امیرآباد انجام می‌شود و 67 درصد صادرات بنادر شمالی ایران از امیرآباد است. همچنین در حال تملک 1060 هکتار دیگر اراضی پس‌کرانه در بندر هستیم.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با اشاره به در نظر گرفتن منطقه گردشگری 25 هکتار در بندر امیرآباد گفت: به دلیل همجواری بندر با نقاطی نظیر آشوراده و میانکاله زون گردشگری در بندر امیرآباد با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث خواهد شد.

کشتی


وی با بیان اینکه در بندر امیرآباد زون‌ها به تفکیک تعیین شده‌اند، گفت: منطقه‌ نفتی، روغن خوراکی، شیلات و غلات همه به تفکیک در بندر مجزا شده است.

رضوانی با بیان اینکه 25 کیلومتر ریل داخلی در بندر امیرآباد وجود دارد، گفت: در پسکرانه بندر امیرآباد 10 کارخانه در حال احداث است و 4 کارخانه فعال داریم، ضمن آنکه کارخانه‌های فولاد امیرآباد و فولاد نور هم به علت بدهی فعال نیستند.

وی آبخور حوضچه بندر امیرآباد را 7.5 متر اعلام کرد و گفت: آبخور پای اسکله 6.5 متر است و کشتی تا ظرفیت 7 هزار تن امکان پهلوگیری دارد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بیان کرد: از محل احداث کارخانه‌ها تاکنون 1200نفر از طریق ورود سرمایه‌گذار و احداث کارخانه اشتغال مستقیم ایجاد شده است.

وی ظرفیت اسمی بندر امیرآباد را 7.5 میلیون تن اعلام کرد و گفت: فعلا از 4 میلیون تن ظرفیت بندر استفاده می‌شود.

رضوانی از ارائه اراضی تقریبا رایگان به سرمایه‌گذاران در بندر امیرآباد اشاره کرد و گفت: اراضی به صورت اجاره و طولانی مدت در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و پروژه BOT خواهد بود.

وی ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر امیراباد را در سال گذشته 3.8 میلیون تن اعلام کرد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد درباره سوآپ نفتی از بندر امیرآباد گفت: پس از توقف طولانی مدت سوآپ نفتی از بندر امیراباد از 12 مرداد ماه سال قبل سواپ نفت از این بندر آغاز شد که نفت از ترکمنستان گرفته می‌شود و به عراق و افغانستان داده می‌شود.

وی به درآمدزایی ارزی از محل سواپ نفت و تخلیه و بارگیری نفتکش‌ها اشاره کرد و افزود: در سال گذشته 65 فروند کشتی ، 405 هزار تن نفت در بندر تخلیه کرده است که این رقم در سال 97 تاکنون 10 فروند کشتی و 65 هزار تن نفت بوده است.

کد خبر 97759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha