صنعت خودرو کشور، برنامه و نقشه راه بومی نیاز دارد

پرشین خودرو: صنعت خودرو ایران بی هدف و بدون داشتن هیچ نقشه راهی در حال حرکت است و با این روند به هیچکدام از اهداف به ظاهر تعیین شده نخواهیم رسید.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت خودرو کشور در سال های اخیر پیشرفت های خوبی در زمینه تولید برخی محصولات داشته است اما این همه به دلیل عمق عقب ماندگی این صنعت که به دلیل برخی فشارهای داخلی و خارجی رخ داده است به چشم نمی آید زیرا با تمام این پیشرفت ها؛ هم چنان سهم خودرو ایرانی در سایر بازارها بسیار اندک است.

کارشناسان بر این عقیده هستند که برای گرفتن سهم مناسب از بازار باید تغییر در صنعت را کلید زد و این تغییر می تواند 360 درجه، 180 درجه و یا تنها یک تغییر محدود 90 درجه ای در سیاست گذاری ها و تولیدات باشد.

تولید محصولات جدید بنزین سوز، تولید محصولات مشترک با برندهای معتبر جهانی و استفاده از بازار ایشان و یا تغییر در نوع تولیدات و روی آوردن به خودروهای الکتریکی و هیبریدی.

این گزینه ها در سال های اخیر مورد بحث و گفت وگوی مجامع کارشناسی قرار گرفته و البته ایشان هنوز به نقطه اشتراک خاصی در مورد آینده صنعت خودرو نرسیده اند.

غلام رضا لطیف شبگاهی عضو هیات علمی دانشکده برق دانشگاه شهید بهشتی و از کارشناسان دعوت شده به همایش های مربوط به آینده صنععت خودرو یکی از افرادی است که برگزاری نشست های مختلف را بدون داشتن برنامه و مشخص کردن نقطه آغاز بیهوده می داند.

وی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب که تغییر در صنعت خودرو باید از یک جایی آغاز شود و این نقطه آغاز هنوز مشخص نیست گفت: ابتدا باید در جلساتی با حضور تمام مدیران و ذی نفعان، نقطه آغاز تغییر در صنعت خودرو را مشخص کنیم.

لطیف شبگاهی ادامه داد: برای اینکه نقطه آغاز را مشخص کنیم باید ابتدا ببینیم که می خواهیم به کجا برسیم و هدف از این تغییر چیست.

وی با اشاره به این مطلب که در اهداف تعیین شده می توانیم داشتن 2، 3 و یا حتی 5 برند خودرویی در فاصله زمانی مشخص را هدف اولیه قراردهیم افزود: در ادامه باید تعیین شود که این برندهای ایرانی چه نوع خودرویی با چه میزان آلودگی و با چه وزنی تولید خواهند کرد زیرا این تدوین برنامه برای انتخاب شرکت های خارجی همراه نیز بسیار موثر خواهد بود.
 

صنعت خودرو

 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: ما نیاز به یک نقشه راه داریم که مشخص کند در هر سال یا هر دو سال چه اتفاقی قرار است در صنعت خودروی کشور حادث شود به طور مثال پس از مشخص شدن اهداف در 2 سال اول، پژوهش انجام می دهیم و در 2 سال بعد شرکت های همکار را انتخاب و سپس وارد حوزه طراحی خودرو و موتور می شویم. این روند تا رسیدن به اهداف از قبل تعیین شده ادامه پیدا خواهد کرد.


وی خاطرنشان کرد: به نظر بنده ما برای آغاز کار باید از داشته های خود استفاده کنیم یعنی برویم سراغ همین سمند و هدف گذاری اولیه را کم کردن 15 کیلوگرم از وزن خودرو قرار داده و در ادامه تغییرات دیگری را برای بهبود این خودرو در دستور کار قرار دهیم.

لطیف شبگاهی افزود: تغییر در سیستم سیم کشی سمند می تواند کمی ما را به هدفمان نزدیک کند و حتی علم و تکنولوژی جدید این اجازه را به ما می دهد که با تغییر در مواد استفاده در بدنه، تا 50 کیلوگرم از وزن سمند را کاهش داده و این یعنی 2 لیتر از مصرف سوخت خودرو را نیز کم کرده ایم.

وی تصریح کرد: متاسفانه دوستان در این سال ها 20 هدف را معرفی می کنند و به دلیل تعدد اهداف و سختی کار، به هیچکدام نمی رسند.

رییس مرکز توسعه فناوری های صنعت برق و انرژی در ادامه به هدف گذاری کره جنوبی برای صنعت خودروی خود اشاره کرد و افزود: این کشور تا سال 2020 قرار است 30 درصد خودروهای خود را برقی و تا 2025 این عدد را به 60 درصد برساند و البته هدف آخر برای صنعت خودروی کره رسیدن به مرز 100 درصدی در تولید و استفاده از خودروهای برقی است.

وی صنعت خودروی ایران را فاقد چنین هدفگذاری دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه دوستان ما به جای تدوین برنامه بومی برای صنعت خودرو تنها به فکر این هستند که هر اتفاقی در اروپا رقم می خورد را برای صنعت داخلی نیز، همان را رقم بزنند که این شدنی نیست.

کد خبر 97798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha