تشکیل ستاد ملی مراکز لجستیک در وزارت راه و شهرسازی

پرشین خودرو: مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: ستاد ملی مراکز لجستیک در وزارت راه و شهرسازی با هدف یکپارچگی فعالیت ها شکل گرفت.

به گزارش  پرشین خودرو به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی صفری مقدم در دومین همایش لجستیک و حمل و نقل صادراتی در تهران افزود: وزیر راه و شهرسازی ریاست این ستاد را برعهده دارد و قرار است همه برنامه ریزی ها و اقدام های مختلف درباره لجستیک در این ستاد مدیریت شود.

وی از تدوین آئین نامه این ستاد خبر داد و از همه فعالان بخش دعوت کرد نقطه نظر های خود در باره آیین نامه تدوین شده را اعلام کنند تا اگر نیاز به اصلاحات داشت، با اعمال این نظرها انجام شود.

صفری مقدم به تلاش های وزیر راه و شهرسازی برای ایجاد شهرک لجستیک در شهر فرودگاه امام خمینی(ره) اشاره کرد و ادامه داد: مقرر است پس از تاسیس این شهرک نسبت به تاسیس شهرک های دیگر نیز اقدام لازم صورت گیرد کما اینکه اکنون مطالعات برای راه اندازی یک شهرک در بندرعباس در جریان است.

مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل ‌و نقل وزارت راه و شهرسازی به شکل گیری معاونت حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی با هدف ایجاد یکپارچگی در همه فعالیت‌های این بخش اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: شکل گیری این معاونت سبب تسریع در بسیاری از فعالیت ها خواهد شد.

ایرنا نوشت: وی به تصویب راهبرد حمل و نقل اشاره کرد و از تدیون استراتژی حمل و نقل بخش لجستیک خبر داد.

صفری مقدم گفت: اکنون در بخش لجستیک بهره وری به دلیل اختصاص یارانه های غیرمنطقی بسیار پایین است در حالی که هزینه ها بالاست و همین امر سبب شده صادارت کالاهای غیر نفتی گران انجام شود.

مدیر کل دفتر طرح جامع و مدل‌ های حمل‌ و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: اکنون سهم هزینه حمل و نقل در قیمت تمام شده در ایران ۱۲ درصد است در حالی که این شاخص در جهان ۶ درصد برآورد می شود.

وی ادامه داد: نسبت هزینه های لجستیک به تولید ناخالص داخلی در کشورمان بیش از ۲۰ درصد است در حالی که این رقم در اقتصادهای نوظهور ۱۳درصد و در کشورهای توسعه یافته هشت درصد است.

لجستیک


صفری مقدم با بیان اینکه مشکلات حمل و نقل لجستیک بیش از آنکه زیرساختی باشد ناشی از ضعف مدیریتی است، گفت: گرچه توسعه زیرساخت ها مهم است اما باید مشکلات مدیریتی را جدی تر رسیدگی کرد.

مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل ‌و نقل وزارت راه و شهرسازی یکی از مهمترین مشکلات صنعت لجستیک در کشورمان را پایین بودن سهم ریل برشمرد و افزود: سهم ریل در لجستیک در ایران در حالی ۱۱درصد است که این میزان در ایالات متحده آمریکا ۳۸ درصد و در روسیه ۸۸ درصد است.

به گفته وی، حمل جاده ای بار در مسافت های طولانی و بالا بودن میزان «یک سر خالی» در جابجایی ها، از دیگر مشکلات این صنعت است.
 

صفری مقدم گفت: وزارت راه و شهرسازی در پی تشکیل قطب های لجستیکی در کشور است که می‌تواند ۳۱ درصد هزینه سوخت، ۱۲ درصد تصادفات جاده‌ای و ۱۵ درصد آلودگی محیط زیست را کاهش داده و ۲۳ درصد سهم ریلی را افزایش دهد.



علی اکبر غنجی عضو هیات مدیره شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز در این همایش به مزیت های حمل و نقل دریایی اشاره کرد و در عین حال از کم توجهی برخی نسبت به حمل و نقل دریایی گلایه کرد.

منجی هزینه کم، ظرفیت بالای حمل کالا و انطباق با محیط زیست را از مزیت های حمل و نقل دریایی برشمرد و افزود: اکنون نوسان نرخ ارز و نبود سوخت رسانی به کشتی‌ها سبب افزایش هزینه حمل و نقل دریایی شده است.

گفتنی است، دومین همایش لجستیک و حمل و نقل صادراتی با هدف تبیین جایگاه حمل‌ونقل در چرخه تجارت خارجی کشور، بازیگران و ذینفعان حوزه لجستیک و حمل ‌و نقل صادراتی، نقش سرمایه‌گذاری خارجی و جایگاه حمل‌ و نقل چندوجهی در توسعه حمل‌ و نقل صادراتی و یافتن راهکارهای کاهش هزینه‌های لجستیک تجاری امروز در سالن خلیج‌فارس مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

کد خبر 97799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha