کد خبر 97801
۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
خط ۶ مترو در انتظار ۱۰۰۰ میلیارد تومان

پرشین خودرو: اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر صبح امروز در بازدید صبحگاهی از روند احساس خط شش و هفت مترو بازدید کردند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایسنا، صبح امروز اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران برای بررسی وضعیت خط ۶ و۷ مترو ضمن بازدید از خطوط، از ایستگاه‌های دولت آباد، بعثت، خراسان، میدان شهدا، امام حسین در خط ۶ و ایستگاه‌های میدان صنعت و ... در خط ۷ بازدید کردند.

در این جلسه که محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و حسینی مکارم معاون مالی شهرداری تهران به همراه مرتضی الویری، حسن رسولی، محمود میرلوحی و بهاره آروین حضور داشتند از خطوط ۶ و ۷ بازدید شد و در ابتدای این بازدید صبحگاهی که از ساعت ۷ صبح امروز (دوشنبه) آغاز شد، علی امام مدیرعامل مترو با بیان اینکه خط ۶ مترو در مسابقه جهانی تونل‌ها، به عنوان دومین ابرپروژه تونلی جهان شناخته شده است، گفت: امیدواریم در سال جاری بخش‌هایی از این خط و تا پایان سال آینده کل خط ۶ را به بهره‌برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه طول مسیر خط شش ۳۸ کیلومتر با ۳۱ ایستگاه است که از طول آن تا دولت آباد ادامه دارد، گفت: خط ۶ مترو از قطر تهران عبور می‌کند.

وی با بیان اینکه این خط مترو ۶ ایستگاه تقاطعی با خطوط چهارگانه دیگر مترو دارد که در مدیریت سفر مردم بسیار با اهمیت است، گفت: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده با افتتاح خط ۶ روزانه یک میلیون و ۱۹ هزار سفر با مترو انجام خواهد شد.

امام با بیان اینکه در صورتی که حمایت‌های لازم از مجموعه مترو انجام گیرد، هر دو خط ۶ و ۷ را می‌توانیم در سال آینده به بهره‌برداری کامل برسانیم، گفت: خوشبختانه توافقات اولیه‌ای با راه‌آهن تهران صورت گرفته که خط ۶ مترو در نیمه جنوبی که به حرم عبدالعظیم حسنی متصل می‌شود، تنها با کسر ۱.۵ کیلومتر دیگر به ایستگاه حرم مطهر امام خمینی در خط یک متصل شود تا یک ایستگاه تقاطعی میان خط یک و ۶ ایجاد شود و همچنین راه‌آهن نیز به این منطقه آمده تا شهروندانی که از ورامین و پیشوا می‌آیند، بتوانند به راحتی به خطوط حمل و نقل ریلی متصل شوند.

وی با بیان اینکه در دوره قبل بر اساس تصمیمی که برای ما نیز قابل قبول نیست، با وجود آنکه خط ۶ از آمادگی بیشتری برای افتتاح برخوردار بود، اما خط ۷ را افتتاح کردند و این در حالی بود که خط ۶ وضعیت بهتر و کامل‌تری نسبت به خط ۷ مترو داشت. اما متاسفانه بر اساس این تصمیم با وجود هزینه‌های هنگفت مردم نتوانستند استفاده خوبی از مترو داشته باشند.

مدیرعامل مترو با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های خط ۶ این است که برای حفاظت از میراث تاریخی تهران، این خط مترو را در نیمه جنوبی تغییر مسیر دادیم، گفت: امروزه یکی از مسائلی که در مورد حفاری مترو بیان می‌شود، خشک شدن چشمه علی است. اما خوشبختانه دستگاه تی بی ام از این محدوده عبور کرده و از این پس شاهد افزایش سطح آب در محدوده چشمه علی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه خط ۶ از مراکز مهم بیمارستانی عبور می‌کند گفت: برای اولین بار زیر بیمارستان قلب دستگاه‌های پابند ونگارد نصب کردیم که ارتعاشات را ۲۵ دسیبل کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه تا امروز ۲۷۰۰ میلیارد تومان برای خط ۶ مترو هزینه شده که ۲۵۰۰ میلیارد آن در حوزه ساختمان و تنها ۵۴ میلیارد تومان آن در حوزه تجهیزات بوده است، گفت: آمادگی آن را داریم که در فاز اول ۱۰ کیلومتر از خط ۶ مترو از دولت ‌آباد تا میدان امام حسین را با چهار ایستگاه به بهره‌برداری برسانیم.

مترو


امام با بیان اینکه ۲۶۰ میلیارد تومان پول لازم داریم که تا آخر شهریور ماه امسال این ۱۰ کیلومتر را وارد مدار کنیم گفت: در صورت تزریق منابع مالی می‌توانیم تا آخر سال آینده کل خط ۶ را به بهره‌برداری برسانیم.
 

وی با بیان اینکه بانک شهر تأمین کننده مالی خط ۶ مترو است، گفت: ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل دو پروژه مترو نیاز داریم.



 سمیع الله حسینی مکارم معاون مالی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه تأمین اعتبارات مورد نیاز مترو یکی از اولویت‌های شهرداری است که امیدواریم شورای شهر نیز حمایت‌های لازم را داشته باشد، گفت: می‌بایست لایحه‌ای را تهیه و در خصوص اعتبارات لازم مورد نیاز مترو در اختیار شورای شهر قرار دهیم؛ چرا که بانک‌های دیگر به علت بدهی‌های بالای شهرداری پای کار نیستند و تنها بانک شهر است که به عنوان بانک شهرداری‌ها پای کار آمده اما باید به تعهدات‌مان نیز عمل کنیم.

 در ادامه حسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز با بیان اینکه برای اتمام این پروژه ۱۰۰۰ میلیارد تومان منابع لازم است، تصریح کرد: این در حالی است که شهرداری منابع نقدی ندارد و ادامه کار تنها با تهاتر امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارشی که نجفی شهردار سابق به شورای شهر داده است، اساسا شهرداری فاقد سیستم تقویم اموال شناسنامه‌دار است و اساسا شهرداری به مانند فرد ثروتمندی است که دارایی‌های زیاد و پراکنده دارد اما نمی‌تواند ۱۰۰ میلیون تومان را وثیقه کند و دقیقا شهرداری به مانند ثروتمندی است که بی‌اعتبار است.

رسولی با بیان اینکه در مورد دارایی‌های درشت دانه بحث‌ها و چانه‌زنی‌های زیادی بین شهرداری و بانک شهر انجام شده است، گفت: به نظر می‌رسد باید همکاری سه‌جانبه‌ای بین شورا، شهرداری و بانک شهر ایجاد شود تا در مورد نحوه پرداخت بدهی‌ها و ادامه کار به جمع‌بندی برسیم چرا که باید هر چه زودتر این مسئله حل شود و به نظر می‌رسد ورود شورا به عنوان ریش سفید می‌تواند نقش تسهیل‌گری داشته باشد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران می‌بایست هر چه سریع‌تر سامانه‌ای را برای شناسنامه‌دار کردن و دارایی‌ها تشکیل دهد، گفت: توافق در مورد املاک درشت‌مقیاس در شهرداری با هر بخش اجرایی باید در دستور کار کمیسیون برنامه و بودجه قرار گیرد تا شورا در قالب یک ریش سفید به دعواها پایان دهد.

 مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز با بیان اینکه برای تکمیل خط شش نیاز به ۱۰۰۰ میلیارد تومان است، گفت: البته تامین منابع و ثبت سفارش باید در یک بستر زمانی فوری صورت گیرد. چرا که از ۱۵ مردادماه وارد فاز جدید می‌شویم و وارد کردن مواد لازم سخت می‌شود.

وی با بیان اینکه در این خط پیشرفت زیاد بوده است؛ اما تجهیزات کمتری نصب شده، گفت: ما برای خرید تجهیزات این خط کمتر از ۴۵ روز فرصت داریم که باید هر چه سریع‌تر این مهم حل و فصل شود.

 در ادامه بازدید خط ۷ مترو، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورا وضعیت این خط را بررسی کرده و علی امام مدیرعامل مترو با تشریح وضعیت خط ۷ که در آبان ماه سال گذشته تعطیل شده بود، گفت: آن موقعی که خط ۷ مترو به بهره‌برداری رسید، درصد پیشرفت سویل تنها ۷۲ درصد بود و سال گذشته بخش زیادی از این خط افتتاح شد اما متاسفانه هیچ هواکش میان تونلی و هواساز نداشت.

وی با بیان اینکه سیگنالینگ این خط به پایان رسیده است و آماده بهره‌برداری هستیم گفت: پیشنهاد ما این است که ایستگاه‌های مهدیه که در این دوره ساخته شده، تا نواب به طول ۶ کیلومتر و پنج ایستگاه مهدیه، بریانک، کمیل، رودکی و نواب افتتاح شود.

مترو


وی افزود: تاکنون ۲۲۰ میلیارد تومان برای ایمن سازی خط ۷ پرداخت کرده‌ایم.

در ادامه حسن رسولی با اشاره به ایجاد حواشی اجتماعی در مقطع انتقال مدیریت شهری در مورد پروژه‌های بزرگ مقیاس همچون خط ۷ گفت: مردم سوال دارند که دقیقا چه زمانی این خط افتتاح می‌شود؟

وی افزود: در تاریخ مترو سابقه نداشته که کل پروژه از صفر تا ۱۰۰ به یکباره افتتاح شود و بهتر است خطوط مترو را تکه تکه افتتاح کنیم تا هزینه‌ها نیز کاهش یابد.

 محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل در مورد آخرین وضعیت خط ۷ مترو گفت: خط ۷ مترو سیگنالینگ و تهویه‌های ایستگاهی نداشت و زمانی که ما این خط را تعطیل کردیم، هجمه‌های زیادی به ما آورده شد که این تعطیلی غیرواقعی و سیاسی بوده است اما سازمان بازرسی نیز وارد شد و اعلام کرد که تعطیلی به جایی بوده است و تمام افرادی که این خط را بدون مسائل ایمنی افتتاح کرده‌اند، خلاف کرده‌اند و آنها را می‌خواهیم و درخواست کرد که در افتتاح مجدد حتما ایمنی لحاظ شود.

وی با بیان اینکه برنامه ما نیز افتتاح تکه تکه خطوط مترو است، گفت: از ایستگاه مهدیه که در زمان ما ساخته شد، تهویه و سیگنالینگ تا نواب تکمیل شده و امروز آماده افتتاح است و قرار است دفتر شهردار زمانی را برای افتتاح اعلام کند.

وی با بیان اینکه شهرداری منطقه ۲ نیز برای مترو تامین اعتبار کرده که امیدواریم سیگنالینگ خط ۷ از نواب تا صنعت تا شهریورماه تمام شود، گفت: اما برای تکه پایینی خط ۷ یعنی از بسیج تا مهدیه منتظر تامین اعتبار هستیم و امیدواریم تا پایان سال تامین شود.
 در پایان این جلسه یکی از پیمانکاران شهرداری با بیان اینکه پنج ماه است حقوق به کارگران خود پرداخت نکرده و از شهرداری ۵۵ میلیارد تومان بدهی دارند، گفت: از جیبم خرج می‌کنم و از مسئولان شهرداری درخواست می‌شود هر چه سریع‌تر بدهی ما را پرداخت کنند تا بتوانیم جوابگوی پرسنل خود باشیم.

 اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر از ایستگاه‌های مختلف خطوط ۶ و ۷ بازدید کردند.
 

کد خبر 97801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha