دولت بر تعارض شدید قیمتی در بازار خودرو دامن زد!

پرشین خودرو: مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی در ممنوعیت واردات 1339 قلم کالا ، شوک عجیبی را در بازار خودرو ایجاد کرده و موجب افزایش 60 تا 70 درصدی قیمت خودروهای وارداتی در بازار شده است.

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطللب اظهار داشت: بی شک تصمیم یکباره دولت در ممنوعیت واردات خودرو اقدام درستی در شرایط کنونی نیست چنانچه طی دو روز گذشته این حرکت تعارض شدید قیمتی در بازار خودرو بوجود آمده و مصرف کنندگان را بسیار نگران و ناراضی کرده است .

وی با تاکید بر اینکه معتقدم باید از تولید ملی و خودروهای داخلی حمایت شود ، تاکید کرد : باید از تولید داخل حمایت شود اما راهکار آن ممنوعیت واردات نیست چرا که امروز خودروهای خارجی با کیفیتی در بازار وجود دارد که مصرف کننده خاص خود را دارند ضمن اینکه ورود این خودروها، درآمدی را نیز برای دولت دارد.

رضیان تصریح کرد: متاسفانه از سال گذشته فضایی نگران کننده ای برای واردات خودرو ایجاد شده که موجب بالارفتن قیمت ها و کسب درآمد برای برخی سودجویان در بازار شده است و امروز با این اقدام دولت، فضای آشفته تری در بازار این خودروها رخ داده است.

نماینده قائمشهر در مجلس با اشاره به اینکه هدف از واردات، ورود خودروهای لوکس و گران قیمت نیست ، تاکید کرد: در شرایط فعلی بازار خودرو، خودروهایی که از کیفیت نسبتا مناسبی برخوردارند و مشتری خاص خود را دارند می تواند بازار خودرو در داخل را نیز کنترل کنند.


بازار خودرو
 

گلایه صادر کنندگان در تصمیم اخیر دولت تاثیر داشت؟

رضیان با توجه به تصمیم دولت در اختصاص ارز حاصل از صادرات به واردات خودرو، گفت: البته این طرح در خصوص اختصاص ارز حاصل از صادرات برای واردات خودرو گلایه صادرکنندگان را به دنبال داشت چرا که معتقدند این ارزی که دولت از آنها گرفته وارد بازاری می شود و با توجه به تورمی که ایجاد می کند برای آنها صرف ندارد.

وی با توجه به انتقاد صادر کنندگان در این راستا افزود : با اختصاص ارز حاصل از صادرات به واردات، کالایی که در بازار عرضه می شود بر اساس نرخ ارز بازار سیاه است در حالی که ارزی که از صادرکنندگان گرفته می شود به قیمت ارز دولتی است و این تعارض موجب انتقاد صادرکنندگان به این تصمیم شده است .

به گفته وی در حالی که امروز برخی از تولیدکنندگان داخلی ، تولیدشان را بر اساس نرخ بازار سیاه محاسبه می کنند ، صادرکنندگان باید کالای خود را به قیمت ارز مصوبه 4200 تومانی در نظر گرفته و محاسبه کنند.


تعارض شدید قیمتی در بازار خودرو ، مصرف کنندگان را نگران کرد

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه به مشکل خریداران خودروهای وارداتی به دنبال این تصمیم دولت اشاره کرد و اظهار داشت : افرادی که قراردادهای پیش خرید خودروهای خارجی را با نمایندگی های فروش این شرکتها منعقد کردند به طور قطع متضرر خواهند شد زیرا با توجه به اینکه قراردادهای پیش خرید سیال است و بر اساس قیمت روز محاسبه می شود طبعا شرکتها نیز بر اساس قیمت روزانه ارز قیمت خودروها را محاسبه می کنند که مسلما تعارض شدید قیمتی در بازار خودرو ایجاد و مصرف کنندگان را بسیار نگران و ناراضی کرده است .

رضیان همچنین با توجه به تبعات این تصمیم بر لزوم بررسی ممنوعیت واردات خودرو در دولت و مجلس تاکید کرد و افزود : امید است در جلسه ای که اعضای کمیسیون صنایع و معادن با دولت دارند این تصمیم دولت به درستی مورد بررسی قرار گرفته و راهکاری برای حل این معضل در بازار خودرو در نظر گرفته شود.

کد خبر 97804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha