سود 90 میلیارد دلاری دلیل سعودی‌ها برای صدور مجوز رانندگی به زنان

پرشین خودرو: یکی از بزرگترین مشوق‌هایی که دولت عربستان را مجاب به صدور مجوز رانندگی برای بانوان کرد، ارزیابی سود 90 میلیارد دلاری از محل رانندگی زنان در این کشور بود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از اکونومیک تایمز، طی روزهای گذشته زنان عربستانی برای نخستین بار در تاریخ این کشور توانستند گواهینامه گرفته و به صورت قانونی پشت فرمان بنشینند.

در حالی که بسیاری این اقدام را پیروزی برای حامیان حقوق بشر و بانوان و بهبود اوضاع اجتماعی در عربستان می‌دانند اما یکی از مهمترین دلایلی که سعودی‌ها را به این سمت سوق داد ارزش افزوده اقتصادی با ورود زنان به بازار خودرو بود.

زنان سعودی از روز گذشته به صورت رسمی در این کشور رانندگی می‌کنند و ارزیابی‌های مؤسسه بلومبرگ اکونومیکس نشان می‌دهد عربستان می‌تواند از این محل تا سال 2030 معادل 90 میلیارد دلار درآمد داشته باشد.
 

این درآمد 90 میلیارد دلاری تقریبا برابر با عرضه 5 درصد سهام شرکت آرامکوی عربستان است که در خوشبینانه‌ترین حالت می‌تواند برای سعودی‌ها 100 میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد.



عربستان آخرین کشور در جهان محسوب می‌شود که رانندگی زنان در آن رسمی و قانونی شد.

رانندگی زنان


زیاد داعود کارشناس ارشد اقتصادی بلومبرک اکونومیکس معتقد است برطرف شدن ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان ورود بیشتر این قشر از جامعه عربستان به بازار کار افزایش نیروی مشغول به کار در عربستان و بالا رفتن درآمد و بازدهی را در این کشور در پی خواهد داشت.

در حال حاضر تنها 20 درصد زنان سعودی در بازار کار این کشور مشغول به فعالیت هستند که این مسئله کمتر از نصف متوسط حضور زنان در کشورهای حوزه خلیج فارس است.

بالا بردن نقش زنان در بازار کار عربستان یکی از بخش‌های برنامه چشم‌انداز 2030 در عربستان بود که توسط ولیعهد این کشور پیگیری می‌شود.

داعود معتقد است در صورتی که سالانه یک درصد به حضور زنان در بازار اشتغال عربستان افزوده شود شاهد اشتغال سالانه 70 هزار زن در این کشور خواهیم بود که ورود بیشتر آنها می‌تواند نرخ رشد سعودی‌ها را تا 0.9درصد بیشتر کند.

کد خبر 97834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha