نبود امکان واردات خودرو با ارز توافقی / ثبت سفارش واردات خودرو با ارز آزاد باز می شود

پرشین خودرو: در جلسات گذشته دولت نیز پیشنهاد قیمتی ارز 6500 تومانی برای واردات خودرو مطرح شده بود اما بعید است در صورت تصمیم گیری دولت نیز بتوان برای واردات خودرو چنین ارزی را بکار گرفت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طی روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر ورود نرخ سوم ارز برای پاسخگویی به نیازهایی که در سیاست جدید ارزی دولت تعربف نشده بود، مطرح است، گفته می شود در صورتی که این سیاست تصویب و اجرایی شود، ارز حداقل سه نرخ خواهد داشت؛ یک نرخ ۳۸۰۰ تومان برای کالاهای اساسی که شامل یارانه ۴۰۰ تومانی است، دیگری نرخ ۴۲۰۰ تومانی که برای واردات سایر کالاها اختصاص می‌یابد و نرخ سوم که همان نرخ توافقی خواهد بود.

در آخرین روزهای هفته گذشته بود که وزارت صنعت و معدن به دنبال مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی، ثبت سفارش و واردات 1339 ردیف تعرفه ای را ممنوع اعلام کرد که شامل بیش از 1400 قلم کالا از جمله خودرو می شود. به نظر می رسد این تصمیم دولت در راستای حمایت از تولید داخل و کنترل خروج ارز در شرایط خاص نیاز ارزی در کشور صورت گرفته است حال با توجه به موضوع سیاست جدید ارزی دولت و اخباری مربوط بر تعیین نرخ ارز توافقی برای واردات کالاهای غیر ضروری، این سوال مطرح می شود که آیا امکان استفاده از ارز توافقی برای واردات خودرو وجود دارد و در صورت عملی شدن چه رقمی خواهد بود؟


میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، در این خصوص اظهار داشت: بر اساس سیستم ارزی که برای واردات خودرو بکار می رود تمامی واردکنندگان چه در حوزه گری مارکت ها و چه نمایندگی ها، ارز مورد استفاده آنها از شبکه بانکی نیست و از بازار آزاد تامین می شود و از آنجا که در بازار آزاد نیز هر روز ارز نرخ جدیدی را دارد، بعید است دولت بتواند به ارزهایی که به این شکل متعهد می شود، پایبند باشد.

وی تصریح کرد: در شرایطی که در ردیف کالایی یکم تا دهم مانند ارز دارویی که از حساس ترین ارزهاست، دولت نتوانسته به تعهدات خود عمل کند طبعا در خصوص خودرو که کالای غیر ضروری و مصرفی است، بعید است دولت چیزی را که پیش بینی کرده بتواند به آن پایبند بوده و عمل کند.
 

واردات خودرو

 

رضایی با تاکید بر اینکه فکر نمی کنم ارز توافقی برای واردات خودرو اتفاق بیافتد، تصریح کرد: در صورتی که ارز توافقی هم با نرخ 6500 تومانی برای واردات خودرو پیش بینی شود دولت نمی تواند در پرداخت آن متعهد باشد بنابراین بعید است چنین راهکاری عملی شده و بخواهد در بازار تاثیر بگذارد.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو همچنین تصمیم اخیر دولت در ممنوعیت واردات خودرو را مقطعی دانست و گفت: تصمیمی که برای ممنوعیت واردات 1400 قلم کالا گرفته شده به طور قطع مقطعی و برای کنترل جریان ارزی در کشور بوده است و فکر نمی کنم که این تصمیم پایدار باقی بماند.

رضایی با اشاره به پیگیری های انجمن برای بازگشایی سایت ثبت سفارش، تاکید کرد: به هر حال بازار واردات خودرو باز خواهد شد و روال تامین ارز در این بخش هم به طور قطع ارز آزاد و بازاری خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه دولت مطابق با قانون نمی تواند به صورت مستقیم واردات کالایی را ممنوع کند، خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۲۲ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور، ایجاد موانع غیر تعرفه ای و غیر فنی برای واردات به جز در مواردی که رعایت دستورات و موازین شرعی اقتضا می کند، ممنوع است.

کد خبر 97844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha