دلیل قانع کننده ای در ممنوعیت واردات خودرو به مجلس ارائه نشده است / دولت باید به مجلس توضیح دهد

پرشین خودرو : دولت باید به مجلس توضیح دهد که به چه علت و در راستای کدام سیاست، خودرو را در لیست کالاهای ممنوعه قرار داده و مصوبه ممنوعیت واردات خودرو را ابلاغ و سایت ثبت سفارش را بسته است.

سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: اینکه یک شبه تصمیم گرفته شود که سایت ثبت سفارش خودرو بسته شود نه تنها ساماندهی بازار خودرو را در بر نداشته بلکه تعدد و تناقص در تصمیمات موجب آشفتگی در بازار خودرو شده است و انتظار می رود دولت استدلال منطقی را در اعمال این ممنوعیت داشته باشد.

وی گفت : در صورتی که اولویت دولت در ابلاغ چنین تصمیمی تخصیص ارز به واردات باشد ، راهکار آن ممنوعیت واردات خودرو و دامن زدن به وضعیت کنونی بازار خودرو نبود و دولت می توانست بدون اختصاص ارز دولتی ، جریان واردات با ارز آزاد را باز بگذارد.

وی با اشاره به سهم 4 تا 5 درصدی خودروهای وارداتی از بازار خودرو کشور ، تصریح کرد : با وجود سهم بسیار کمی که واردات از بازار خودرو دارد اما اقدامات سال گذشته دولت در باز و بستن سایت ثبت سفارش و به دنبال آن موضوع هک شدن سایت و ثبت سفارش غیر قانونی خودرو التهاب و موج روانی زیادی را در بازار خودرو و قیمت ها ایجاد کرد و حال با تصمیم دوباره دولت در ممنوعیت واردات خودرو ، به طور قطع بازار خودرو نابسامان تر خواهد شد.
 


واردات 5 درصدی خودرو هیچ نگرانی نداشت


نماینده اراک در خانه ملت تاکید کرد : در شرایطی که نزدیک به 95 درصد بازار خودرو در اختیار شرکتهای داخلی و مونتاژکار است ، واردات 5 درصدی خودرو جای هیچ نگرانی را نداشت در حالی که ممنوعیت و افزایش تعرفه خودروهایی که تنها سهم 5 درصدی از بازار دارند، هر روز بازار وارداتی ها را ملتهب تر و قیمت ها را صعودی و بی منطق تر کرده است.

مقدسی افزود : تا این لحظه دلایل قانع کننده ای از سوی دولت و وزیر صنعت در خصوص ممنوعیت واردات خودرو به مجلس ارائه نشده است و همچنان مترصد آن هستیم تا در کمیسیون و یا صحن علنی مجلس دلایل منطقی دولت در این زمینه را بشنویم.

وی گفت : دولت باید به مجلس توضیح دهد که به چه علت و در راستای کدام سیاست ، خودرو را در لیست کالاهای ممنوعه قرار داده و مصوبه ممنوعیت واردات خودرو را ابلاغ و سایت ثبت سفارش را بسته است.

وی افزود : البته واردات خودرو تاثیری در بازار خودروهای داخلی نداشته و صرفا کنترل آن در مهار قیمت ها تاثیر دارد و از سویی انحصار بازار داخلی را از بین می برد.

این عضو کمیسیون صنایع در ادامه به ارائه گزارش تخلفات صورت گرفته در ثبت سفارش غیر قانونی و واردات 6400 دستگاه خودرو اشاره کرد و اظهار داشت : روز گذشته گزارش تخلفات در ثبت سفارش خودروها توسط کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در کمیسیون صنایع ارائه و مورد بررسی قرار گرفت و به زودی این تخلف در مجلس اعمال ماده 236 خواهد شد .

مقدسی در ادامه به اهمیت تولید و داخلی سازی خودرو در کشور پرداخت و گفت : در صورتی که شرایط بین المللی مساعد شود حرکت در جهت داخلی سازی به طور قطع در قدرت و توسعه خودروسازی ایران موثر بوده و موجب حفظ این صنعت در مقابله در بحران های این چنینی خواهد بود.


واردات خودرو
 

باید مدیریت واحدی بر بازار خودرو حاکم شود



وی تاکید کرد : امروز باید با تجمیع نمایندگی های واردات خودرو و تولیدکنندگان مدیریت واحدی بر بازار خودرو حاکم شود و همزمان توسعه بخش R&D (تحقیق و توسعه) به منظور افزایش سهم داخلی سازی و ارتقاء کیفیت در دستور کار قرار گیرد.


شرکتها نباید از موقعیت بوجود آمده سوء استفاده کند / باید با اصلاح ساختار مالی قیمت ها کاهش یابد

وی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی نباید از صنعت داخل غافل شد و اما این صنایع نیز نباید از موقعیت بوجود آمده سوء استفاده کنند بلکه باید با اصلاح ساختار و مدیریت مناسب قیمت تمام شده را کاهش داده و هزینه های سربار را به مردم تحمیل نکنند و تلاش شود با اصلاح ساختار اداری و مالی نسبت به کاهش هزینه و قیمت اقدام کرده و از ظرفیت دانشگاهها و شرکتهای دانش بنیان در ارتقاء سطح استانداردها و ایمنی بهره برده و با تولیدات کیفی مردم را به سمت تولیدات داخل سوق دهند.

کد خبر 97912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha